دانشجوی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، گالیک اسید موجود در عصاره ۹ گونه گیاهی حاوی پلی فنل را به روش ولتامتری شناسایی و اندازه‌گیری کرد.

به گزارش ایسنا، گالیک اسید یک ترکیب شیمیایی است که کاربردهای متعددی در حوزه پژوهش و صنایع شیمیایی دارد. برای نمونه از آن به‌ عنوان یک استاندارد به منظور تعیین محتوای کل ترکیبات فنلی موجود در عصاره گیاهان استفاده می‌شود. همچنین در صنایع دارویی به علت دارا بودن خواص ضدقارچی و ضدویروسی به کار می‌رود. گالیک اسید به‌ عنوان یک ترکیب آنتی‌اکسیدان به حفظ سلول‌های زنده در مقابل تنش‌های اکسیداتیو کمک می‌کند.

شیدا سرافراز، پژوهشگر واحد علوم و تحقیقات گفت: اندازه‌گیری گالیک اسید به روش‌های مختلفی قابل انجام است که دارای معایبی از جمله نیاز به تجهیزات پیچیده و گرانقیمت برای آماده‌سازی و استخراج نمونه‌ها، ایجاد تداخل و مزاحمت به واسطه استفاده از ترکیبات استاندارد داخلی در برخی از روش‌ها و همچنین نیاز به تفسیر تخصصی نتایج هستند. روش مورد استفاده برای اندازه‌گیری گالیک اسید در این پژوهش، با توجه به برخی پژوهش‌های انجام گرفته، روش ولتامتری است که نسبت به روش‌های موجود دارای مزیت‌هایی است. وی بیان کرد: حساسیت بالا، قدرت تشخیص مقادیر بسیار پائین، سهولت و سرعت عمل بالا، امکان تجدیدپذیری سطح الکترود خمیر کربن و هزینه کم در تهیه الکترود از جمله مزایای اندازه‌گیری گالیک اسید به روش ولتامتری ضربان تفاضلی نسبت به سایر روش‌ها است.