رئیس‌جمهوری ایران خطاب به طرف‌های برجام گفت: از 16 تیر دیگر سطح غنی‌ سازی ما 3.67 درصد نخواهد بود و هر مقدار دلمان خواست و هر مقدار که نیازمان باشد آن را بالا می‌بریم. اگر میخواهید اظهار تأسف بکنید از همین حالا ابراز تأسف بفرمایید و اگر می خواهید بیانیه بدهید از همین حالا بدهید.

به گزارش خبرگزاری‌ها حسن روحانی در جلسه هیأت دولت افزود: همچنین از ۱۶ تیر اگر طرف‌های مقابل به تمامی تعهدات خود طبق زمان‌بندی عمل نکنند، رآکتور اراک به شرایط سابق یعنی شرایطی که آنها ادعا می‌کردند خطرناک بوده و می‌تواند پلوتونیوم تولید کند، بازخواهد گشت؛ مگر اینکه در مورد رآکتور اراک آنها به تمامی تعهدات خود عمل کنند.

وی با بیان اینکه اینستکس توخالی به درد ما نمی‌خورد، تصریح کرد: اینستکس الان به قول علما اجوف است و تو خالی است و چیزی در آن نیست. این موضوع در صورتی می‌تواند تا حدی قابل‌قبول باشد که پولی درکار باشد.

رئیس‌جمهوری ادامه داد: شما سازوکاری بدون پول دارید؛ این چه خاصیتی دارد؟ مثل اینکه بانکی است اما پولی در آن نیست و فقط اسمش بانک است. حالا این را که اسمش را هم شما بانک نگذاشتید و گفتید که یک صندوق است. همین را هم اگر پول نف را در آن بگذارید و نفت ما را بخرید و فعال شود، هرچند باز هم آنچه تاکنون اقدام کردید ایراد دارد ولی می شود از آن صرف‌نظر کرد.

وی همچنین خطاب به آمریکایی‌ها نیز گفت: در این منطقه یکسال است که آتش و آتش‌بازی را آغاز کردید، شما که می‌گویید بازی با آتش خطرناک است چرا آتش را روشن کردید؟ خاموش کردن آن دست شماست.

روحانی در اظهارات خود خطاب به آمریکا ادامه داد: به تعهدات خود و مصوبات شورای امنیت سازمان ملل برگردید. البته اگر بازنگردید ما همانطور که اعلام کردیم و در نامه هم برای شما نوشتیم رأس 60 روز اقدامات بعدی را انجام می‌دهیم.