ظریف:

تا ترامپ احترام نگذارد، مذاکره نمی‌کنیم

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه سی‌ان‌ان تاکید کرد که جمهوری اسلامی تا زمانی که آمریکا با عمل کردن به تعهداتش ذیل برجام به ایران احترام نگذارد، بر سر میز مذاکره با دونالد ترامپ نخواهد نشست. وی با اشاره به افزایش حضور نظامی آمریکا، ناو جنگی ابراهام لینکلن و بمب‌افکن آمریکایی در منطقه گفت: ایالات متحده دست به بازی بسیار خطرناکی زده است. حضور تمام این تجهیزات نظامی در منطقه‌ای کوچک، مستعد حادثه است. باید احتیاط زیادی به خرج داد.

    

فلاحت‌پیشه:

اینستکس اجرایی نخواهد شد

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به مهر گفت: اروپایی‌ها فقط به برجام آویزان شده‌اند و اقدامی برای حفظ آن نمی‌کنند و بعید است «اینستکس» را هم اجرایی کنند. اروپایی‌ها تاکنون نشان داده اند بازیگر مستقلی در تحولات نیستند و منتظرند بین ایران و آمریکا شرایط تازه‌ای شکل گیرد. در واقع کشورهای اروپایی تا آن زمان صرفاً می‌خواهند به عنوان یک بازیگر باقی بمانند اما اقدامی در تحولات انجام نخواهند داد.

    

پیام پکن به واشنگتن:

در روابط قانونی ایران و چین دخالت نکنید

گنگ شوانگ، سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید بر تداوم روابط تجاری میان تهران و پکن گفت: آمریکا خرید نفت سایر کشورها از ایران را متوقف کرده‌ است. این کشور از برجام خارج شد و کشورهای دیگر را در مورد انجام تعهداتشان و ادامه همکاری با ایران تهدید می‌کند. موضع ما در این مسئله کاملا روشن است؛ روابط تجاری و اقتصادی میان چین و ایران قانونی است و هیچ‌کشوری نباید در این روابط دخالت کند.

    

عمار حکیم:

عراق بین ایران و آمریکا میانجی‌گری کند

عمار حکیم، رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق با اشاره به روابط عمیق بغداد با تهران و واشنگتن گفت که عراق باید میان ایران و آمریکا نقش میانجی ایفا کند. وی طی بیانیه‌ای در کانال تلگرامی‌اش، نوشت:  تلاش برای جلوگیری از وقوع جنگ در منطقه اولویت ما به شمار می‌رود زیرا اگر جنگی رخ دهد به دیگر کشورهای منطقه نیز خواهد رسید تا اینکه به یک جنگ جهانی تبدیل شود و بیشترین آسیب‌ها به عراق خواهد رسید.

    

کدخدایی:

شورای نگهبان مصوبات غیرفارسی را تایید نمی‌کند

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان طی توییتی نسبت به دغدغه‌ای که شب گذشته رهبر انقلاب در دیدار با شاعران درباره زبان فارسی بیان فرمودند، واکنش نشان داد و نوشت: وقتی در طرح‌ها و لوایح قانونی گاهی اوقات لغات غیر فارسی دیده می‌شود نگرانی رهبر معظم انقلاب از حفظ زبان فارسی قابل درک است؛ هرچند شورای نگهبان مطابق اصل ۱۵ قانون اساسی اجازه تأیید چنین مصوباتی را نمی‌دهد. لازم است صداوسیما نیز چنین نظارت مؤثری را بر برنامه‌های خود اعمال کند.

    

مردم تخلفات اجرای قانون  بازنشستگان را اطلاع دهند

محمد وحدتی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به جلسه  اخیر این کمیسیون با جمشید انصاری، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس امور اداری و استخدامی به تسنیم گفت: اخباری وجود داشت که بازنشستگان در برخی از ادارات به کار گرفته شده‌اند و برخی از نمایندگان هم به همین دلیل نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور نوشته بودند که آقای انصاری برای توضیح در همین باره در کمیسیون حضور یافته بود. 

آقای انصاری از نمایندگان، مردم و همچنین کارمندان خواست که اگر موردی وجود دارد، آن را اعلام کنند تا با مدیر کارگزینی و مسئول دستگاه متخلف برخورد شود و از به کارگیری آنها جلوگیری شود.