سیدمحمد میرزامحمدزاده

تاکنون بیش از 60 تن در جریان سیل‌های کم‌سابقه ایران جان باخته‌اند. سیلی که حداقل 25 استان از مجموع 31 استان ایران را متأثر کرده است. این سیل‌ها در جریان باران‌های مداومی شکل گرفته که از دو هفته پیش آغاز شده‌اند. پایگاه خبری فوربس در مطلبی با اشاره به سیل‌های اخیر ایران از افزایش تنش‌های لفظی بین ایران و ایالات‌متحده آمریکا گفت و نوشت: همچنان که این سیل باعث بدبختی برای صدها هزار نفر در سرتاسر ایران شده، منجر به مشتعل شدن آتش اتهام‌زنی بین واشنگتن و تهران نیز شده است. مقامات ارشد دولت آمریکا سوء‌مدیریت دولت ایران را عامل این فجایع در جریان سیل اخیر برشمرده‌اند و در مقابل مقامات تهران آمریکا را به دلیل تحریم‌هایش علیه ایران ملامت و عنوان می‌کنند که این محدودیت‌ها راه کمک‌های حیاتی برای مردمی که بیشترین نیاز را به آن دارند، بسته است.

اتهام به جای کمک

در جریان یک کنفرانس خبری که روز دوم آوریل (چهاردهم فروردین ماه) برگزار شد، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه ایالات‌متحده پس از ابراز همدردی با قربانیان سیل، فوراً اقدام به سرزنش ایران برای رخداد این فاجعه کرد. وی گفت: این سیل بار دیگر سوء مدیریت رژیم ایران را در برنامه‌ریزی شهری و آمادگی برای شرایط اورژانسی به نمایش گذاشت. درحالی‌که این رژیم مؤسسات بیرون از کشور را مقصر می‌داند، درواقع سوءمدیریت خود بود که منجر به این فاجعه شد؛ آن‌ها حتی فعالان محیط‌زیستی که قصد کمک به ایران را به‌منظور آمادگی در چنین شرایطی داشتند، به زندان انداخته‌اند.

پمپئو در جریان این کنفرانس خبری افزود که ایالات‌متحده آماده است تا با نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال‌احمر موسوم به IFRC همکاری کند تا این نهضت بتواند اعتبارات را به‌منظور امداد به سیل‌زدگان به هلال‌احمر ایران هدایت کند. چندی بعد، انتقادات پمپئو از رژیم ایران از سوی برایان هوک، نماینده ویژه ایالات‌متحده برای ایران، تکرار شد. وی در جریان یک سخنرانی خبری گفت که سیل‌های ایران به دلیل آن اتفاق می‌افتد که سیاست خارجی کشور به‌منظور گسترش نفوذ، از چیزهایی ازجمله آمادگی برای شرایط بحرانی و مدیریت آب پیشی گرفته است. وی افزود: این رژیم محیط‌زیست خود را نابود کرده و منابع آبی خود را با سوءمدیریت برداشت کرده است و به همین دلیل وارد این چرخه خشک‌سالی و سیل شده است.

به دلایل قابل‌درک، آژانس‌های امدادی بین‌المللی قصد ندارند درگیر منازعات دیپلماتیک بین تهران و ایالات‌متحده شوند و به همین دلیل چیزی در مورد مشکلات احتمالی که در ارسال کمک به این کشور با آن مواجه هستند، عنوان نمی‌کنند

واکنش مقامات ایران

مقامات ایران در مقابل این اظهارات آمریکایی‌ها واکنشی جدی و خصمانه ارائه و ادعای مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه کمک‌های بین‌المللی می‌توانند به جمعیت هلال‌احمر ایران برسند را رد کردند. اگرچه غذا، دارو و تجهیزات پزشکی عموماً از برنامه‌های تحریمی ایالات‌متحده مستثنی هستند، مقامات تهران می‌گویند که رویکرد برجسته دولت آمریکا در تحریم‌ها به معنای آن است که در واقعیت بیشتر نیازهای اساسی کشور نمی‌توانند از سد تحریم‌ها عبور کند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در پیامی توئیتری به اظهارات مقامات آمریکایی پاسخ داد و نوشت: جمعیت هلال‌احمر ایران به دلیل تحریم‌های غیرقانونی ایالات‌متحده نمی‌تواند هیچ منابع مالی را به‌عنوان کمک دریافت کند و ایالات‌متحده باید مسئولیت تروریسم اقتصادی خود را بپذیرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران نیز گفت: جلوگیری از ورود کمک‌های خارجی به کشور در این شرایط دشوار یک جنایت بی‌سابقه است.

آژانس‌های بین‌المللی درگیر منازعات دیپلماتیک نمی‌شوند

به‌‌رغم منازعات دیپلماتیک تلاش‌های امدادی در داخل ایران ادامه دارد و برخی کمک‌های بین‌المللی وارد کشور شده‌اند و بسیاری نیز وعده کمک داده‌اند. به دلایل قابل‌درک، آژانس‌های امدادی بین‌المللی قصد ندارند درگیر منازعات دیپلماتیک بین تهران و ایالات‌متحده شوند و به همین دلیل در مورد مشکلات احتمالی که در ارسال کمک به این کشور با آن مواجه هستند، چیزی عنوان نمی‌کنند.

بر اساس اعلام IFRC، بیش از 11 هزار نفر از جمعیت هلال‌احمر تاکنون به 192 هزار نفر از آسیب‌دیدگان خدمت‌رسانی و کمک‌های امدادی را به آن‌ها ارائه کرده‌اند.

آن‌ها کالاهایی ازجمله چادر، پتو، کیت‌های پزشکی و لوازم گرمایشی را به این آسیب‌دیدگان رسانده‌اند. گروه‌های هلال‌احمر همچنین بیش از 600 نفر را از روستاها و خانه‌های سیل گرفته نجات داده‌اند.

مقامات ارشد دولت آمریکا سوء‌مدیریت دولت ایران را عامل این فجایع در جریان سیل اخیر برشمرده‌اند و در مقابل مقامات تهران، آمریکا را به دلیل تحریم‌هایش علیه ایران ملامت و عنوان می‌کنند که این محدودیت‌ها راه کمک‌های حیاتی برای مردمی که بیشترین نیاز را به آن دارند، بسته است

IFRC عنوان کرده که تاکنون 500 هزار دلار از محل صندوق فجایع خود به‌منظور بهبود عملکرد جمعیت هلال‌احمر محلی هزینه کرده است. این منابع برای تأمین بی‌قیدوشرط سه هزار خانواده که خانه و شرایط زندگی خود را در جریان سیل‌های اخیر ازدست‌داده‌اند به کار گرفته می‌شود. IFRC همچنین عنوان کرده که درراستای برطرف کردن سایر نیازهای سیل‌زدگان در حال همکاری با جمعیت هلال‌احمر ایران است. یک سخنگوی IFRC نیز در این رابطه گفت: تمرکز ما بر حمایت از همکارانمان در جمعیت هلال‌احمر به‌منظور واکنش به این بحران است و ما قادر بوده‌ایم این حمایت را به آن‌ها ارائه کنیم. اگرچه با توجه به مقیاس این شرایط بحرانی به‌طورقطع کمک‌های بیشتری موردنیاز است و ما در تلاش هستیم تا مشخص کنیم چطور می‌توانیم کمک‌های خود را گسترش دهیم.

کمک‌های بین‌المللی  به سیل‌زدگان

همچنین کمک‌هایی از کشورهای منطقه‌ای برای سیل‌زدگان در حال گسیل به ایران است. در میان آن‌ها می‌توان به دستور امیر شیخ صباح الصباح، حاکم کویت به وزیر امور خارجه خود و نیز جمعیت هلال‌احمر این کشور به‌منظور کمک به سیل‌زدگان ایران در اسرع وقت و نیز تصمیم دولت سوئیس برای ارسال دو دستگاه‌ تصفیه آب به ایران اشاره کرد که هرکدام توانایی تأمین آب برای پنج هزار نفر را دارد.

سفیر آلمان در ایران نیز در توئیتر خود از اعزام هواپیمای چارتر حامل کمک‌های بشردوستانه این کشور برای حادثه‌دیدگان سیل در ایران خبر داد.

لارس نوردرم، سفیر نروژ در ایران نیز ضمن حضور در هلال‌احمر تهران از تأثیر تحریم‌های بین‌المللی بر روند کمک‌رسانی اظهار ناراحتی کرد و گفت این تحریم‌ها مسیر کمک به هلال‌احمر را سخت و فشار بر مردم و آسیب‌دیدگان سوانح را دوچندان کرده است. صلیب سرخ انگلیس نیز آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های موردنیاز سیل‌زدگان ایران به سفارت ایران در انگلیس اطلاع داده است. همچنین جمعیت هلال‌احمر ترکیه ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های آسیب‌ دیده، پنج کامیون حامل کمک‌های بشردوستانه به ایران ارسال کرده است. دفتر محلی یونیسف نیز در حساب توئیتری خود از همکاری با دولت ایران در راستای کمک به سیل‌زدگان خبر داد. این سازمان اعلام کرد که با همکاری سایر آژانس‌های بین‌المللی در حال ارزیابی نیازهای سلامت، آموزش، آب شرب و بهداشت و درمان در مناطق آسیب دیده است.