مریم علامه‌زاده

ایالات متحده در حال رصد فعالیت‌های تجاری متحد خود در ناتو، ترکیه و ونزوئلا است و به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، اگر آمریکا دریابد که هر کدام از تحریم‌هایش از سوی ترکیه نقض شده است، علیه این کشور اقدام می‌کند.

سه ماه قبل واشنگتن تحریم‌های جدیدی را معرفی کرد که با هدف اختلال در روند فروش طلا از سوی ونزوئلا اعمال شدند. در سال 2018 ونزوئلا بیش از 20 تن از این فلز گران بها را به ترکیه صادر کرده بود.

روز جمعه (دوازدهم بهمن ماه) مارشال بیلینگسلا، معاون وزیر خزانه‌داری ایالات‌متحده در امور تأمین مالی تروریسم، با مقامات دولت ترکیه در آنکارا دیدار کرد.

به گفته یک مقام ارشد آمریکایی، این سفر ابتدا برای بحث بر سر تحریم‌های آمریکا علیه ایران برنامه‌ریزی شده بود؛ زیرا ایران گاز به ترکیه صادر می‌کند؛ اما احتمالاً این جلسه شامل موضوعات ونزوئلا نیز بوده است.

به گفته این مقام آمریکایی، ایالات‌متحده به دنبال ماهیت فعالیت تجاری ترکیه – ونزوئلا است و اگر متوجه تخطی از تحریم‌های خود شود، به صراحت با ترکیه برخورد می‌کند.

سال گذشته ونزوئلا 23.63 تن طلا به ارزش 900 میلیون دلار به ترکیه صادر کرده بود؛‌ در حالی که بر اساس اطلاعات دولت ترکیه، سال پیش از آن هیچ صادرات طلایی به ترکیه صورت نگرفته بود. تقریباً‌ تمام این میزان صادرات طلا در 9 ماهه ابتدایی سال، پیش از آغاز دور جدید تحریم‌های واشنگتن در ماه نوامبر (آبان - آذر 96) آغاز شده بود.

رجب‌ طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه همچنان پای نیکلاس مادورو، همتای ونزوئلایی خود مانده است و هفته گذشته پس از آنکه واشنگتن حمایت خود از خوان گوایدو، رهبر مخالفان و رئیس‌جمهور خود خوانده کشور را اعلام کرد، وی در تماس تلفنی حمایت خود از مادورو را ابراز کرد.

مقامات آمریکایی عنوان کردند که واشنگتن از ادامه حمایت ترکیه از مادورو ابراز ناراحتی و ناامیدی کرده‌اند.

یک مقام آمریکایی در این رابطه گفت: ما با ترک‌ها همچون دیگر دولت‌های دنیا صحبت کردیم و دیدگاه‌هایمان را به اشتراک گذاشتیم و از آن‌ها خواستیم به ما بپیوندند و دولت مادورو را نامشروع بخوانند. با این حال آن‌ها تا کنون واکنش مثبتی به مذاکراتمان نداشتند.

بعد از انتشار این خبر بود که یک مقام آگاه خبر داد که با افزایش بحران در ونزوئلا، این کشور قصد دارد در روزهای آتی در ازای دریافت یورو به صورت نقد، 15 تن از ذخایر طلای بانک مرکزی خود را به امارات متحده عربی ارسال کند.

به گفته این مقام آگاه که خواسته است نامش فاش نشود، این کشور قصد دارد تا ماه فوریه (بهمن - اسفند) در مجموع 29 تن طلا را از سوی کاراکاس به امارات متحده عربی واگذار کند تا مراحل تهیه نیازهای اساسی را تسهیل کند. نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور سوسیالیست ونزوئلا تحت فشار شدید از سوی جامه بین‌الملل برای کناره‌گیری از قدرت قرار گرفته است؛‌ این در حالی است که اقتصاد ونزوئلا در بحران شدید به سر می‌برد.

دولت آمریکا که حامی حرکات اپوزوسیونی در ونزوئلا و اخراج مادورو و برگزاری دوباره انتخابات در این کشور است، روز چهارشنبه (دهم بهمن ماه) به بانکداران و تجار در مورد تجارت طلای ونزوئلا هشدار داد. مارکو روبیو، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا، روز پنج‌شنبه (یازدهم بهمن ماه) در توئیتی خطاب به سفارت امارات متحده عربی در واشنگتن هشدار داد که هرکس طلای ونزوئلا را انتقال دهد در معرض تحریم‌های ایالات‌متحده قرار می‌گیرد.

نه سفارت امارات متحده عربی در کلمبیا، که نقش سفارت این کشور در ونزوئلا را برعهده دارد، و نه باکن مرکزی ونزوئلا در مورد این موضوع اظهارنظری نکردند.

بر اساس اطلاعات بانک مرکزی ونزوئلا، این کشور تا پایان ماه نوامبر (آبان - آذر 97) 132 تن  طلا در سپرده‌های بانک مرکزی و بانک بریتانیا داشته است.