محبوبه ولی

اختلاف مجمع تشخیص و مجلس یا بهتر است بگوییم اختلاف محسن رضایی و اصلاح‌طلبان در مجلس و البته دولت، چند روزی است که ابعاد تازه‌ای پیدا کرده است. سال گذشته رابطه این دو نهاد، کاملا تحت‌الشعاع موضوع «هیأت عالی نظارت مجمع تشخیص» بود؛ نمایندگانی چون علی مطهری مداخله این هیأت را در مصوبات مجلس به معنای تولد شورای نگهبان دوم و بدعت در فرآیند قانونگذاری می‌دانستند و کسانی چون محسن رضایی و غلامرضا مصباحی مقدم، حامی تمام قد این هیأت و نقشی که ایفا می‌کرد، بودند. 

علاوه بر این موضوع، هرازگاهی به لیست بلندبالای موارد اختلافی میان مجمع و مجلس اضافه می‌شود. آخرین آنها مربوط به اظهارات هفته گذشته دبیر مجمع تشخیص است. محسن رضایی در نشست خبری اولین روز جلسه مجمع در سال 98، گفت که «مقام معظم رهبری و بسیاری از مراجع نظرشان این است که تصمیمات مجمع تشخیص باید زمان داشته باشد، چرا‌که مصلحت دائمی نیست و شرایط خاص، زمان محدودی دارد و اگر شرایط لغو شد باید چه کار کنیم.»  رضایی با این توضیح و با اشاره به ضرورت زمان‌بندی مصوبات مصلحتی مجمع خبر از پیشنهادی در مجمع داد مبنی بر اینکه کلیه مصوبات این نهاد که مبتنی بر مصلحت هستند، دارای اعتبار 10 ساله باشند.

در سودای قدرت 

این خبر، همان محل اختلاف جدید میان مجمع و بهارستانی‌هاست. روزنامه اعتماد در پی آن ابتدای هفته گفتگویی با محمود صادقی، نماینده تهران در مجلس در این رابطه منتشر کرد. صادقی در این گفتگو سازوکار تشخیص تداوم مصلحت را به چالش کشیده و گفته بود: «اولا نمی‌توان مدت‌ ‌زمان ثابتی را برای دوام مصلحت در نظر گرفت و در ثانی، تعیین این مدت نیز قاعدتا برعهده مجلس است، نه مجمع تشخیص مصلحت نظام.»

 در واقع مخالفت صادقی و دیگر همراهان او با این تصمیم مجمع، ناظر به همان دعواهای سال گذشته مجلس با مجمع بر سر افزایش اختیارات مجمع است. شماری از بهارستانی‌ها هشدار می‌دهند که مجمع به دنبال تضعیف جایگاه مجلس و قدرت گرفتن خویش است. آنچنانکه که صادقی هم در مصاحبه خود به این موضوع اشاره کرده و گفته بود: «اصولا باید در قوانین و مقررات مانایی باشد و مردم احساس نکنند تزلزلی در قانون‌ها وجود دارد چراکه در این صورت، دیگر سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. نکته دیگر این است که این رویه جدید در مجمع، عملا قوه مقننه را به‌عنوان یکی از ارکان سه‌گانه نظام سیاسی کشور، تضعیف می‌کند.»

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام بیانیه داد که سازوکار و فعالیت تعاونی‌های مسکن، منفک از نهاد مبدأ و تحت‌اشراف اعضا و وزارت تعاون است و این ساختمان به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌های پرسنل، بعد از 18 سال هنوز تکمیل نشده است

 راه بیراهه مجمع

اما گذشته از این دعواهای قانونی، آنچه که بُعد تازه‌ای به تقابل مجلس و مجمع بخشیده است، اظهارات محمود صادقی درباره «ساختمان کن» است. محمود صادقی در این گفتگو با انتقاد از اینکه مجمع تشخیص در حال تبدیل شدن به نهادی عریض و طویل است، گفته بود: «اخیرا در بازدید از منطقه کنِ تهران، شهروندان مجموعه ساختمانی عظیم در ۳۷۰ واحد را به بنده نشان دادند که برای اسکان پرسنل مجمع در بخشی از باغات تهران ساخته شده که فارغ از تخلفات زیست‌محیطی، نشان می‌دهد مجمع عملا به‌ سمتی دیگر می‌رود.»

او با طرح این سوال که «مگر مجمع اساسا چند کارمند دارد؟»، ادامه داده بود: «قرار بود همان افرادی که در دولت، قوه قضاییه و مجلس مسئولیت دارند، به‌ همراه چند نفر دیگر گرد هم آمده و در مورد مصالح نظام تصمیم بگیرند، اما حالا می‌بینیم که مسیر دیگری طی می‌شود.»

روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام در واکنش به این اظهارات محمود صادقی بیانیه داد و گفت که «سازوکار و فعالیت تعاونی‌های مسکن، منفک از نهاد مبدا و تحت‌اشراف اعضا و وزارت تعاون است.»

این بیانیه همچنین اضافه کرده بود که «کارکنان قدیم و جدید مجمع کمتر از نیمی از واحدهای مجموعه مورد نظر را - که آن هم پس از 18 سال ساخته و تکمیل نشده- دراختیار دارند و بنابر اطلاعیه مجمع این پروژه به دلیل مشکلات اقتصادی خانواده‌های پرسنل، تکمیل و تحویل نشده است.»

 احمد توکلی اظهارات محمود صادقی درباره ساختمان 370 واحدی مجمع تشخیص در کن را تایید کرد و با اشاره به بازدیدش از این منطقه گفت: مردم مرا پای ساختمانی بردند و گفتند این ساختمان برای مجمع تشخیص است. من خیلی تعجب کردم و قرار شد با آقای رضایی صحبت کنم 

البته آنچه که این بیانیه درباره فرآیند 18 ساله ساختن این برج و یا ارتباطش با تعاونی‌های مسکن مطرح کرده، تغییری در اصل موضوع ایجاد نمی‌کند.

احمد توکلی: ظلم است؛ پیگیری می‌کنم

رسانه‌ها روز گذشته نوشتند احمد توکلی، رئیس هیأت مدیره دیدبان شفافیت و عدالت گفته است که این موضوع را پیگیری می‌کند. او که از قضا خودش نیز عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است، اظهارات محمود صادقی را تایید کرده و افزوده قبل از اینکه محمود صادقی این موضوع را مطرح کند، او برای بازدیدی به منطقه کن رفته بوده و این ساختمان نیمه‌کاره را هم دیده است. 

توکلی توضیح داده که این بازدید را به درخواست مردم انجام داده زیرا مردم به او گزارش داده بودند که عده‌ای می‌‌توانند ساختمان‌های بلندمرتبه بسازند، اما در مقابل، برخی اهالی حتی نمی‌توانند دور باغ‌های خود را حصار بکشند. او می‌گوید: «در همین بازدید مردم مرا پای ساختمانی بردند و گفتند این ساختمان برای مجمع تشخیص مصلحت نظام است. من خیلی تعجب کردم و قرار شد با آقای رضایی صحبت و نتیجه آن را خدمت مردم اعلام ‌کنم.»

این عضو مجمع تشخیص درنهایت تصریح کرده که «به عقیده من این برخورد ظلم است و آن را بررسی می‌کنم.» اما درباره اینکه آیا با محسن رضایی، دبیر مجمع در این باره صحبت کرده یا نه، گفته است که بعد از عید فقط یک جلسه برگزار شده و هنوز فرصت نکرده‌ام.

 مجوزهای خاص  برای نهادهای خاص

آنطور که از بیانیه مجمع تشخیص برمی‌آید، آنچه که احمد توکلی امروز وعده بررسی و پیگیری آن را داده است، 18 سال پیش مجوز گرفته و ساخت آن شروع شده است. اینکه در این 18 سال، کسی به سراغ چون و چرایی این ساختمان نرفته است، خود علامت سوال بزرگی دارد؛ به ویژه که پیش از این نیز چندین بار نسبت به ساخت این ساختمان و تخلفات زیست محیطی آن هشدار داده شده است.

سال گذشته حدودا همین ایام بود که مصطفی کواکبیان، نماینده مردم تهران در مجلس طی تذکری در نشست علنی مجلس این موضوع را طرح و با اشاره به بازدیدش از منطقه 12 تهران، گفت: «در منطقه 12 جواز برای بیش از 3 طبقه نمی‌دهند، در منطقه کن هم نمی‌گذارند کسی آجر روی آجر بگذارد، اما مجمع تشخیص مصلحت نظام و مجلس در این مناطق، برج 20 طبقه می‌سازند!»

از پارسال تا به حال که مصطفی کواکبیان و کسان دیگری چون او این موضوع را مطرح کرده‌اند، هنوز مردم پاسخ این پرسش را نگرفته‌اند که چگونه وقتی آنها حق و مجوز ساخت‌و‌ساز یک ساختمان سه طبقه را ندارند، نهادهایی چون مجمع و مجلس، برج‌های مرتفع می‌سازند.  

حال احمد توکلی وعده پیگیری داده و باید دید که آیا پیگیری او آنقدر جان و توان خواهد داشت که این رسم مرسوم مجوزهای خاص برای افراد و نهادهای خاص را برچیند یا اینکه درنهایت با چند بیانیه و ادله بی‌جان، سر و ته ماجرا را به هم می‌بافند و باز همان آش و همان کاسه همیشگی.

اما به هر حال نتیجه این پیگیری هرچه باشد، این ساختمان 370 واحدی در کن در حال حاضر نقش پررنگی در دعوای مجمع و مجلس برای خود دست و پا کرده است.