سیل همچنان محور نطق‌های بهارستان است. روز گذشته جزییات طرح دوفوریتی فراکسیون امید برای کمک به سیل‌زدگان، گزارش نماینده الیگودرز در خصوص خسارات سیل در روستاهای این شهرستان، نامه رئیس‌جمهور برای برداشت ۲ میلیارد یورویی از صندوق توسعه برای کمک به مناطق سیل‌زده، اصلاح لایحه پایانه‌های فروشگاهی، موافقت نمایندگان با تحقیق و تفحص از سازمان خصوصی‌سازی، اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و ... از جمله مهمترین مباحث مطرح شده در بهارستان بود که موضوعات مربوط به سیل در صدر آنها قرار داشت. 

یکی از جنجالی‌ترین این موضوعات ماجرای عدم حضور وزرا در جلسه مربوط به سیل در مجلس بود که داد برخی از نمایندگان را درآورد. ایرنا دیروز گفتگویی با بهروز نعمتی، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس منتشر کرد که نعمتی در آن گفته بود: «رضا اردکانیان و عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیران نیرو و کشور یکشنبه آینده در مورد سیل اخیر در کشور، وضعیت مناطق آسیب‌دیده، نحوه کمک‌رسانی به مردم سیل‌زده و میزان خسارات وارده به نمایندگان مجلس گزارش می‌دهند.»

او درباره تاخیر وزرا در ارائه این گزارش اضافه کرده بود که «قرار بود این دو وزیر روز گذشته در مجلس شورای اسلامی حضور یابند ولی به دلیل ماموریت رییس جمهوری به آنان برای حضور در مناطق سیل‌زده به مجلس نیامدند و در جلسه روز گذشته تنها نمایندگان گزارشی از وضعیت استان‌های خود ارائه کردند.»

حاجی بابایی، نماینده همدان: متأسفم که مجلس در رأس امور نیست؛ وزرا را برای ارائه گزارش در مورد وضعیت سیل‌زدگان به مجلس فراخواندیم حتی جلسه فراکسیون را نیز تعطیل کردیم اما آنها حضور نیافتند و هیچ دلیلی جز ضعف مجلس برای عدم حضور آنها وجود ندارد

متاسفم که مجلس  در رأس امور نیست

علی رغم این توضیحات اما بودند نمایندگانی که قانع نشدند و این موضوع بر گلایه‌مندی‌هایشان از دولت افزود. حمیدرضا حاجی بابایی، نماینده همدان در صحن مجلس پس از آنکه از ضرورت تهیه مصوبات قدرتمند توسط دولت و مجلس برای حمایت از سیل‌زدگان، تصریح کرد: «متأسفم که مجلس در رأس امور نیست؛ وزرا را برای ارائه گزارش در مورد وضعیت سیل‌زدگان به مجلس فراخواندیم حتی جلسه فراکسیون را نیز تعطیل کردیم اما آنها حضور نیافتند و هیچ دلیلی جز ضعف مجلس برای عدم حضور آنها وجود ندارد و این در شأن مجلس نیست.»

وزرا  نه به خوزستان رفتند  نه به مجلس آمدند

حسینعلی حاجی‌دلیگانی،   نماینده مردم شاهین شهر نیز در  تذکری شفاهی گفت: «سوال بنده از هیأت رئیسه و ریاست جلسه این است که چرا اجازه می‌دهید کلاه بر سر مجلس برود؟ آقای امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور نامه‌ای به مجلس نوشت که وزرای راه و شهرسازی، نیرو و کشور در مناطق سیل‌زده حضور دارند و به همین دلیل نمی‌توانند در جلسه مجلس برای بررسی مناطق سیل‌زده حضور یابند.»

او ادامه داد: «حالا کاشف به عمل آمده است که وزرا در مناطق سیل‌زده نیز حضور نیافتند. چرا اجازه می‌دهید کلاه بر سر مجلس بگذارند. این به معنای کلاه گذاشتن سر ملت و بازی کردن با ملت است. ملتی که در مناطق سیل‌زده دچار مشکلات اساسی هستند.»

حاجی دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر: به ما گفته شده بود به دلیل حضور در خوزستان وزرای نیرو، راه و کشور در مجلس حضور نخواهند یافت حالا کاشف به عمل آمده که وزرا در مناطق سیل‌زده نیز حضور نیافتند. چرا اجازه می‌دهید کلاه بر سر مجلس بگذارند

نماینده مردم شاهین‌شهر  با بیان اینکه در درجه اول، مسئولیت این کار بر عهده رئیس و هیأت رئیسه مجلس است، گفت: «باید به  این موضوع رسیدگی شود، اگر وزرا نیز حضور نداشتند باید رئیس جمهور و معاونین او در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی حضور می‌یافتند. آیا حضور سه ساعته در مجلس برای وی مشکلی ایجاد می‌کرد؟»

حاجی دلیگانی گریزی هم به حضور نوروزی روحانی در قشم زد و افزود: «آیا حضور چند ساعته در مجلس مهم بود یا حضور آقایان در قشم آن‌هم برای گذراندن تعطیلات؟ این نوع  رفتار آغاز روند جدید در روابط دولت و مجلس است. شما نباید اجازه دهید که این روند آغاز شود.»

علی مطهری، نایب رئیس مجلس که ریاست جلسه را بر عهده داشت، در واکنش به چنین اظهاراتی گفت: « تعبیر کلاه گذاشتن بر سر مجلس تعبیر خوبی نیست. نباید زود قضاوت کنیم. اجازه دهید دولت توضیح دهد و سپس قضاوت کنیم.»

دو سوال از وزیر کشور  اعلام وصول شد

حاجی دلیگانی توضیح داد که «با توجه به اطلاعاتی که ما امروز داریم، وزرا به خوزستان نرفته‌اند. به ما گفته شده بود به دلیل حضور در خوزستان وزرای نیرو، راه و کشور در مجلس حضور نخواهند یافت. بالاخره جلسه‌ای در مجلس تشکیل شده و ما منتظر توضیحات دولت هستیم تا تصمیم مقتضی را اتخاذ کنیم.»

حال باید دید که دولت چه توضیحی به بهارستان خواهد داد اما فارغ از اینکه توضیحات دولت قانع کننده باشد یا نه، به نظر می‌رسد موضوع سیل و حواشی آن، سوژه تازه‌ای برای چالش‌های تازه میان دولت و مجلس باشد.  

عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور که قرار است همراه با وزیر نیرو روز یکشنبه به پارلمان برود، بیش از همه مورد غضب نمایندگان است. او که کارنامه روشنی ندارد و در ماجرای سیل گلستان نیز استاندارش با اجازه وی در سفر خارج به سر می‌برده است، مورد انتقادات تندی است. 

علاوه بر موضوع سیل، دیروز نیز طرح دو سوال از او اعلام وصول شد؛ سوال منطقه‌ای ولی‌الله نانواکناری نماینده مردم بابلسر و ۱۲ نفر از نمایندگان از وزیر کشور درباره علت عدم اقدام جهت رفع مشکل دپوی زباله در معابر شهری مازندران و دیگری سوال منطقه‌ای حسن نوروزی نماینده مردم رباط‌کریم و بهارستان از وزیر کشور درباره علت عدم سکونت مسئولان شهرستان‌های رباط‌کریم و بهارستان در منطقه محل خدمت خود.

از سوی دیگر نمایندگان نیز از سوی مردم حوزه انتخابیه خود تحت فشارند و هرچه این فشار بیشتر می‌شود، انتظارات آنها برای پاسخگویی دولت نیز بیشتر می‌شود.