دادستان تهران با تاکید بر اینکه در پرونده بازرگانی پتروشیمی اختلاسی در کار نیست، گفت: اتفاقی که جرم شده این است که متهمان استفاده‌های شخصی کرده‌اند. آنچه که می‌خواستند وارد کنند را وارد نکردند و شرکت‌هایی در آلمان و ترکیه و دوبی درست کردند و بخشی از دلارها را به حساب‌های خود ریختند و مجموع پول‌هایی که برداشته‌اند ۲۲ میلیون یورو و ۱۵ میلیون دلار است و مبلغ ریالی آن حدود ۶۵ میلیارد تومان است که سوءاستفاده کرده‌اند.

عباس جعفری دولت آبادی در گفت‌وگویی رادیویی در این باره ادامه داد: این پرونده از مهم ترین پرونده‌هایی بوده که در سال ۹۱ در دادسرای تهران تشکیل شده و تحریم‌های آمریکا در آن دوره آغاز شد. سال ۸۸ که شرکت پتروشیمی بازرگانی ایران واگذار می‌شود و کسانی که این شرکت را خریداری می‌کنند به لحاظ اقداماتی که انجام دادند این پرونده تشکیل می‌شود. اولا اختلاسی در کار نیست. اینکه روزنامه‌هایی تیتر کردند، ۶ میلیارد دلار یا یورو اختلاس، کذب است. یک شرکت خصوصی است و نمی‌تواند اختلاس کند. مجموع ۶ میلیارد دلاری که اعلام شد مجموع معاملات مالی این پرونده بوده است نه مجموع میزان رد  مال پرونده.

وی افزود: در این پرونده  حق‌العمل کاری به حالت اقدام مالکانه تبدیل شد و اصل ارز را که نیاوردند بلکه آنها رفتند مدرک‌سوزی کردند و یا با تاخیر از منشا داخلی پرداخت کردند. مجموع عملیات آنها ۶ میلیارد دلار شده است.

وی تاکید کرد: پرونده پتروشیمی فساد بوده ولی اختلاس نبوده است. چرا این پرونده اخلال در نظام اقتصادی بوده؟ زیرا ارزها را باید به بانک مرکزی می‌دادند. برخی روزنامه‌ها فضاسازی کردند و یک پرونده فساد که برای ما فرصت بود که به مردم اعتماد بدهیم که دستگاه قضایی به امور توجه دارد را تبدیل به تهدید کردند و ذهن مردم را خراب کردند و گفتند همه بردند و اختلاس کردند.

اینترپل باید برای تحویل خاوری همکاری کند

دادستان تهران درباره پرونده خاوری گفت: ایشان غیابا محکوم شده ولی پلیس بین الملل باید همکاری کند. امیدوارم تحویلش به ایران عملی شود. هیچ خط قرمزی برای مبارزه با فساد وجود ندارد حتی اگر خاوری در غرب باشد.

وی افزود: وقتی غرب متهمان مالی را پناه می دهد و به ایران نمی دهد و  چه انتظاری دارند ایران به غرب اعتماد کند.

جعفری دولت آبادی درباره فرار مرجان شیخ‌الاسلامی در پرونده پتروشیمی گفت: ایشان حتما اگر به ایران بیاید یا از طریق پلیس بین‌الملل تحت تعقیب قرار گیرد، جزو متهمان اصلی پرونده است.