عضو مجمع تشخیص:

پذیرش FATF فروش نفت را از امروز هم محدودتر می‌کند

حجت‌الاسلام محسن مجتهد شبستری، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در فارس گفت: با توجه به مطالعات فراوانی که بنده و سایر اعضای مجمع درباره لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان یافته فراملی (پالرمو) انجام دادیم مصالح پیوستن به پالرمو را بسیار کم و مضار آن را زیاد می‌بینیم. الحاق به کنوانسیون‌های مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی (FTAF) مانع جدی جهت دور زدن تحریم‌ها از سوی کشور می‌شود. در نتیجه الحاق به کنوانسیون‌های مرتبط با FAFT ما همین میزان نفتی را هم که به صورت غیررسمی می‌فروشیم نخواهیم توانست به فروش برسانیم و مرتکب خودتحریمی می‌شویم.

    

عراقچی:


برای عبور از تحریم‌ها به FATF بپیوندیم

مهرداد لاهوتی، سخنگوی فراکسیون مستقلین مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران با اشاره به حضور سیدعباس عراقچی در نشست فراکسیون مستقلین مجلس گفت: در این جلسه درباره فرصت چهار ماهه FATF به ایران مباحثی مطرح شد و تاکید آقای عراقچی این بود که با توجه به فشارهای سختی که آمریکایی‌ها برای افزایش تحریم‌ها به ایران به شرکت‌های اقتصادی می‌آورند، برای عبور از این تحریم‌ها و فشارهای موجود FATF تصویب شود.

    


امضاکنندگان استیضاح روحانی 21 نفر شدند

تعداد امضاکنندگان طرح استیضاح حسن روحانی رئیس جمهور به 21 نفر افزایش یافت. سیدحسین نقوی حسینی، سیدمحمدجواد ابطحی و سیدقاسم جاسمی ازجمله امضاکنندگان جدید این طرح هستند. مجتبی ذوالنوری، حسینعلی حاجی دلیگانی، جواد کریمی قدوسی، مجید ناصری‌نژاد، جبار کوچکی‌نژاد، عدل هاشمی‌پور، محمدعلی پورمختار، هاجر چنارانی، حسن نوروزی، ذبیح نیکفر، محمدرضا ملکشاهی راد، علی‌اکبر کریمی، هدایت‌الله خادمی، ضیاءالله اعزازی، علی گلمرادی، ابوالفضل ابوترابی، یعقوب شیویاری و عبدالله سامری پیشتر این طرح را امضا کرده بودند.

    


میانجی‌گری میان ایران و عربستان از عهده پکن برنمی‌آید

محسن شریعتی‌نیا، یک کارشناس ارشد مسائل چین درباره احتمال میانجی‌گری چین میان ایران و عربستان به ایلنا گفت:‌ در گذشته چین این پیشنهاد را مطرح کرد که با مخالفت عربستان مواجه شد. 

در شرایط کنونی میانجی‌گری میان ایران و عربستان یعنی میانجی‌گری در مورد تمامی پرونده‌های استراتژیک خاورمیانه. چنین میانجی‌گری پیچیده‌ای نه از چین برمی‌آید و نه به سرانجامی می‌رسد. افزون بر این هر کشوری می‌تواند از رقابت این دو برای خود منافعی دست و پا کنند. قدرت‌ها عمدتا رقابت‌هایی که برای آنها منفعت می‌آورد را چندان تغییر نمی‌دهند.

    


تا یکی دو سال آینده نباید منتظر بازگشت ریاض باشیم

علی‌ اکبرصالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در گفت‌وگو با شبکه الجزیره با ذکر مطلب فوق، از آمادگی تهران برای مذاکره با ریاض خبر داده است اما مهدی ذاکریان، استاد دانشگاه و تحلیلگر مسایل خاورمیانه در این باره به سایت انتخاب گفت:  قدرت‌هایی که اقتصاد دنیا را در دست دارند، هر زمان که لازم بدانند،‌ به‌ راحتی می‌توانند تعاملات بین‌المللی را برپایه منابع قدرت تعیین کنند و اخلاق را فدای منفعت کنند. به همین خاطر فعلا در یکی دو سال آینده، باید خودمان را برای مواجهه با چشم‌‌انداز غیر حقوقی از حضور عربستان و رفتارهای عربستان در نظام بین‌الملل آماده کنیم و منتظر بازگشت به مسیر منطقی و همکاری‌های منطقی از جانب این کشور نباشیم.