واکنش‌های بین‌المللی به حمله تروریستی اسرائیل علیه ساختمان کنسولگری ایران در سوریه می‌تواند در تصمیم تهران برای انتقام‌گیری موثر باشد. نیازی به گفتن نیست که منطقه امروز شبیه به انبار باروت شده است. تا زمانی که اقدامات اسرائیل به سرعت مهار نشود، بدترین اتفاق ممکن است هنوز در راه باشد.

به گزارش خبرآنلاین، اندیشکده کارنگی در تحلیلی در خصوص حمله تروریستی اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران نوشت: واکنش‌های بین المللی به این حمله از جمله عواملی است که می تواند در روند تصمیم ایران برای انتقام گیری موثر باشد و در این بین واکنش شدید دیپلماتیک جامعه بین‌الملل و به طور خاص از سوی ایالات متحده در این مرحله ضروری است. اسرائیل تاکنون، با مصونیت ظاهری، غزه را ویران کرده، بیش از ۳۳هزار فلسطینی را کشته، به بیمارستان‌ها، مراکز آموزشی، آرشیوهای عمومی و دیگر زیرساخت‌های غیرنظامی حمله کرده است، و همچنین تعداد زیادی از کارکنان سازمان ملل، تقریبا صد خبرنگار و هفت امدادگر بین‌ المللی را از بین برده است. اقدامات این رژیم منطقه را به سمت مسیری تشدید کننده سوق داده که می تواند آن را به آتش بکشد و ایالات متحده را به یک درگیری عمومی بکشاند که بارها اعلام کرده خواهان آن نیست.

در این بین به نظر می‌رسد سیاست «آغوش خرس» دولت ایالات متحده در قبال غزه که در آن بایدن برای کنترل بهتر نتانیاهو تلاش می کند شکست خورده است. حمله به کنسولگری ایران همچنین بازتابی از این موضوع است که چگونه درگیری در غزه به تغییر قوانین جنگ و همچنین کاهش آستانه پذیرش جامعه بین‌المللی کمک کرده است. از طرفی این مسائل به خوبی می تواند نشان دهنده یک میخ تعیین کننده در تابوت نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین باشد.

پاسخ ایران همچنین تعیین خواهد کرد که چه اتفاقی خواهد افتاد. در گذشته، اقدامات تلافی جویانه ایران برای حملات علیه پرسنل آن بر حمله به تأسیسات اسرائیلی خارج از اسرائیل، مانند پایگاه موساد در اربیل، عراق، در ژانویه ۲۰۲۴ متمرکز بود. این واکنش در راستای سیاست پرهیز از یک جنگ منطقه‌ای همه جانبه بود. ایران همچنین نشان داده است به دنبال تحریک نیروهای آمریکایی در منطقه و در کشورهایی چون عراق و سوریه نیست. این به دنبال کشته شدن سه نظامی آمریکایی در حمله هواپیمای بدون سرنشین در نزدیکی مرز اردن در ژانویه گذشته صورت گرفت که حدود ۱۸۰ حمله علیه مواضع ایالات متحده بین اکتبر و فوریه ثبت شد.