پولیتیکو نوشت: در حالی که ایران از گروه‌های نیابتی‌اش، از نظر مالی و تجهیزات نظامی حمایت می‌کند، مقامات اطلاعاتی آمریکا باور ندارند که حملات این گروه‌ها را فرماندهی می‌کند.  

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: به گفته دو مقام آمریکایی، مسئولان اطلاعاتی به این ارزیابی رسیده‌اند که تهران کنترل کاملی بر گروه‌های نیابتی خود در خاورمیانه، از جمله کسانی که مسئول حمله و کشتن نیروهای ایالات متحده در هفته‌های اخیر هستند، ندارد.   

نیروی قدس مسئول ارسال تسلیحات و مستشاران نظامی و همچنین اطلاعات برای حمایت از شبه‌نظامیان در عراق و سوریه و همچنین حوثی‌ها در یمن است. 

 مقامات می‌گویند که این گروه‌ها اهداف و برنامه‌های مختلفی دارند که گاهی اوقات با هم همپوشانی دارند، اما به نظر می‌رسد تهران تسلط کاملی بر تصمیم‌گیری عملیاتی آنها ندارد. عدم کنترل ایران بر حوثی‌ها و شبه‌نظامیان در عراق و سوریه، گفتگوها در واشنگتن در مورد چگونگی واکنش به حملات مکرر به ایالات متحده را دشوار کرده است.  یک مقام ایالات متحده می گوید: «این شاید پیچیده‌ترین دوره ای است که من در این منطقه دیده‌ام.»

  ارزیابی ایالات متحده آمریکا این نیست که تهران تمام حملات در منطقه را هدایت می‌کند، اما می‌داند که به بحران دامن می‌زند و دولت ایران را حداقل تا حدی مسئول می‌داند.