فعال سیاسی اصولگرا گفت: اگر بخواهیم بگوییم متوسط آرای مشارکت کشور چند درصد است، به نظر بیشتر از ۳۰ درصد نخواهد بود؛ ممکن است در بعضی جا‌ها آمار مشارکت ۵۰ تا ۶۰ درصد باشد، اما مجموعا اگر بخواهیم میانگین بگیریم، ۳۰ درصد واجدین شرایط خواهند بود.

به گزارش ایلنا، حسین کنعانی‌مقدم در خصوص پیش بینی آمار مشارکت مردم در انتخابات و اینکه باهنر اعلام کرده که میزان مشارکت در تهران زیر ۲۰ درصد خواهد بود، افزود: مشارکت یک فرآیند و یک پروسه زمان‌بر است. چیزی نیست که ما فکر کنیم بشود چند ماهه درصد مشارکت را افزایش داد. مگر حوادث خیلی نادر با گفتمان جدید اتفاق بیفتد و مردم را به صحنه بیاورد. چیزی که من براساس آمار دارم متفاوت از چیزی است که بعضی از گمانه‌زنی‌ها به جای نظرسنجی‌ها می‌گویند. من تمام انتخابات گذشته بعد از پیروزی انقلاب اسلامی را به روش علمی روی منحنی آوردم.

وی ادامه داد: روش الیوت که یک روش برای بررسی روند‌ها است، را بر روی آن پیاده کردم و آمار نشان می‌دهد کف رأی همیشه روی ۳۰ درصد بوده که عمدتا رأی سازمان‌دهی شده احزاب، گروه‌ها و تشکل‌های سیاسی هستند که مردم به خاطر گرایشی که به احزاب دارند رأی می‌دهند. ۷۰ درصد آرای خاکستری داریم که از این مقدار ۳۰ درصد، فراز و نشیب‌هایی را در انتخاب داشته که وارد عرصه شدند و گاهی مشارکت را به ۶۰ درصد می‌رساندند و بعضی وقت‌ها می‌توانستند هیجانی کاری کنند که بخشی دیگری از آرای خاکستری وارد رأی‌گیری شوند. این ۳۰ درصد با توجه به شرایطی که وجود دارد، عمدتا مطالبات‌شان برآورده نشده و منتظر یک حادثه‌ای هستند تا برای رأی دادن تصمیم بگیرند.

این فعال سیاسی اصولگرا تصریح کرد: امروز یک جو منجمد و رخوتی در آن‌ها ایجاد شده است و ۴۰ درصد از مردم چندان کاری به اینکه رئیس جمهور چه کسی باشد یا مجلس دست چه کسانی باشد، ندارند و بیشتر به دنبال این هستند تا رفاه، آرامش، امنیت و معیشت‌شان را به دست بیاورند و اینکه آن مجلس یا رئیس‌جمهور اصلاح‌طلب باشد چه اصولگرا و چه مستقل، برای آنان چندان مؤثر نیست. به همین خاطر ما باید به آمار مراکز نظرسنجی معتبر توجه کنیم و با گمانه‌زنی نمی‌توان آماری در این خصوص داد.

این فعال سیاسی اصولگرا بیان کرد: من قبلا پیشنهادی به وزارت کشور داده بودم که به آن عمل نکردند. آن هم بحث اطلس سیاسی کشور است. کشور ما با تنوع سیاسی مواجه است، در بعضی مناطق ۶۰-۷۰ درصد یا شاید هم بیشتر شاهد حضور مردم در انتخابات هستیم، اما در بعضی مناطق اینطور نیست و کمتر از ۳۰ درصد است. مثلا تهران یکی از کلانشهر‌هایی است که به لحاظ اینکه ۳۰ نماینده برای مردم باید انتخاب شود، اما مردم خیلی نماینده‌ها را نمی‌شناسند؛ همین الان از مردم اسامی نماینده‌های تهران را سوال کنید، نمی‌شناسند جز ۴-۵ نفر و با وجود آنکه در انتخابات شرکت کرده و رأی دادند، بیشتر از آن نمی‌توانند بگویند.