سخنگوی وزارت خارجه  در نشست خبری با بیان اینکه با صریح‌ترین و شفاف‌ترین عبارات به روسیه اعتراض کردیم، گفت: ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی در رابطه با جزایر سه‌گانه ایرانی به منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران است  و مفاد آن از نظر ایران مردود و غیرقابل قبول است.

ناصر کنعانی، در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره بیانیه نشست مراکش و واکنش ایران تصریح کرد: ادعاهای مندرج در بیانیه مشترک روسیه و کشورهای عربی در مراکش درباره جزایر سه گانه ایرانی به منزله اقدام علیه حاکمیت و تمامیت ارضی ایران تلقی می‌شود و مفاد آن از نظر ایران از اساس مردود و غیرقابل قبول است. طرح نکات مندرج در بیانیه درباره جزایر ایرانی به منزله نقض اصول پذیرفته شده در حقوق بین‌الملل و منشور ملل متحد است.

وی افزود: در ارتباط با تمامیت ارضی کشور با هیچ طرفی تعارف نکرده و نمی‌کنیم. ایران با صریح ترین و شفاف‌ترین عبارات اعتراض خود را اعلام کرده و هم مفاد بیانیه را کاملا مردود شمرده و در مورد روسیه صریح‌ترین عبارات ایران به مقامات عالی روسیه اعلام شده است. مواضع ما روشن است. در ارتباط با حاکمیت و تمامیت ارضی خود با هیچ طرفی مسامحه نمی‌کند. عکس‌العمل‌ها و واکنش های ایران هم در چارچوب اهتمام جدی و قاطعانه و توام با دقت نسبت به حاکمیت و تمامیت ارضی ایران و هم در چارچوب منافع ملی و با نظر داشت همه ابعاد منافع ملی ایران صورت می‌گیرد و اقدامات دیپلماتیک را در این خصوص انجام داده و در هر چارچوب دیگری که اقتضا کند مبتنی بر منافع و مصالح ملی ایران اقدامات دیگر انجام خواهد شد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با اشاره به قطعنامه اخیرشورای امنیت سازمان ملل در مورد جنگ غزه گفت: قطعنامه تصویب شده یک قطعنامه بی‌محتوا و غیرقابل اجراست و این قطعنامه عملاً چیزی نیست که ملت فلسطین به آن نیاز دارد و منعکس کننده خواسته جامعه جهانی برای توقف فوری جنگ نیست.

کنعانی در مورد اتهام‌زنی‌های اخیر دیوید کامرون وزیر امور خارجه انگلیس علیه ایران گفت: ادعاهای  غیر قابل قبول وزیر خارجه انگلیس مشابه ادعاهای آمریکایی‌ها بی‌پایه و اساس، تکراری، نخ نما و مردود است و در چارچوب حمایت دولت انگلیس از رژیم غاصب اسرائیل مطرح می‌شود و بیان این ادعاها از سوی شخص دیوید کامرون که سران رژیم صهیونیستی از او به عنوان بهترین دوست این رژیم در غرب یاد کرده اند، عجیب و دور از انتظار نیست.

وی با بیان اینکه دولت انگلیس در ارتباط با تحولات جاری در غزه دارای  مسئولیت حقوقی و بین‌المللی است و در این زمینه در جایگاه متهم قرار دارد و نباید در جایگاه مدعی در مورد دیگر کشورها از جمله ایران قرار بگیرد در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در این زمینه به نقش دولت انگلیس در شکل‌گیری رژیم صهیونیستی و حمایت نامحدود دولت لندن از این رژیم اشاره کرد و گفت: این مسائل و همچنین حمایت تمام عیار انگلیس در طول دو ماه گذشته از جنایت‌های صهیونیست‌ها در غزه، مصادیق بارز حمایت انگلیس از ایجاد بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا است.