وزیر امور خارجه گفت: در مورد برجام از ابتدا اعلام کردیم از خطوط قرمز عبور نخواهیم کرد. چند قطعنامه سازمان ملل کنار گذاشته شده و به جای آن یک متن قطور پیچیده به عنوان برجام آمده. هر چه به جلوتر می‌رویم برجام بی‌خاصیت‌تر می‌شود.

حسین امیرعبداللهیان عصر دیروز در آیین گرامیداشت روز دانشجو در جمع دانشجویان دانشگاه تهران افزود: از ابتدا بنای ما این بود که گفتگوهای برجام را تا مدتی ادامه دهیم که ببینیم با رعایت خطوط قرمز ما از نقاط مثبت برجام می‌توانیم استفاده کنیم یا نه ولی به معنای این نیست که ما برای همیشه خودمان را گرفتار این تونل تنگ برجامی خواهیم کرد به دلیل این که خطوط قرمز ما در مقاطعی از طرف مقابل مورد توجه قرار نگرفت در نتیجه تا این لحظه در مسیر امضای توافق برای بازگشت به اجرای برجام قرار نگرفته‌ایم. این به معنای این نیست که ما برجام را از روی میز کنار گذاشته‌ایم.

وی در خصوص ارتباط ایران و چین هم گفت: بازیگران متنوع در جهان که بتوانند منافع ما را در نظر بگیرند بهتر از یک قدرت یکجانبه‌گرا در جهان هست. باید دید در دل تنش ها و چالش‌ها منافع ما کجا تامین می‌شود. و در خصوص آذربایجان هم باید گفت روابط ما بر اساس رعایت اصول همسایگی است.

وزیر امور خارجه تصریح کرد: علی رغم وجود روابط راهبردی با عراق و بیش از ۵ میلیون توریسم گردشگری و زیارتی سالانه و البته همکاری‌های سطح بالای دو طرف، هنوز نتوانستیم نسبت به لایروبی اروندرود در مرحله اجرا به توافق برسیم.

امیرعبداللهیان گفت: به طور کلی در عرصه سیاست خارجی شما هرچه رابطه را در سطح سیاسی تقویت کنید در دیگر سطوح حساسیت‌ها کاهش پیدا می‌کند.

وزیر امور خارجه سپس به موضوع جنگ غزه پرداخت و بیان کرد: هیچ توافقی در خصوص فلسطین بدون مشورت با ایران انجام نشده است و همان آتش بس هفت روزه هم دوستان مقاومت با ما موضوع را در میان می‌گذارند ولی دستوری به آنها نمی‌دهیم. البته طرف مقابل هم برایش مهم است و هرچقدر هم که بگوییم مقاومت از ما دستور نمی‌گیرد بازهم آنها حرف خود را می‌زنند و از تاثیرگذاری ایران سخن می‌گویند.

وی ادامه داد: اینها به معنای نقش نداشتن ایران نیست، اما هر وقت آتش‌بسی باشد گروه‌های مقاومت هستند که باید تصمیم بگیرند. اسرائیل و آمریکا در این دو ماه جنایت گسترده‌ای داشتند اما، دستاوردی هرچند کوچک هم نداشتند.

امیرعبداللهیان درباره همسایه شمال‌شرقی نیز بیان داشت: در افعانستان باید دولتی فراگیر حاکم باشد وتلاش‌های ما در عرصه دیپلماتیک در این راستا است. امروز ما ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران داریم.

وی گفت: طالبان داعش نیست بلکه بخشی از واقعیت امروز افغانستان است و بخشی از طالبان امروز با داعش می‌جنگند و باید تلاش کنیم برای امنیت و ثبات بیشتر این کشور همسایه.