نماینده پیشین مجلس با بیان اینکه در مقابل مردم باید کوتاه بیاییم، گفت: گفت‌وگومداری، اخلاق‌مداری و توسل به آگاهی، می‌تواند آب سردی بر کینه و کدورتی که بخشی از جامعه را دربر‌می‌گیرد، باشد.

جهانبخش محبی‌نیا ر گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در پاسخ به این سوال که لزوم رایزنی و چانه‌زنی اصلاح‌طلبان با نهادهای بالادستی درباره ردصلاحیت‌ها در انتخابات را چقدر جدی می‌بینید، گفت:  توقع بر این است که نهادهای مسئول که برآمده از اراده عمومی هستند و مشروعیت دارند با گذشت ۴۴ سال بعد از عمر انقلاب اسلامی به حدی از بلوغ و شایستگی رسیده باشند که بتوانند واقعیت‌های جامعه، واقعیت‌های جمهوری اسلامی و ایران عزیز را کاملا درک کنند و حتی نیازی به جریانات و نیروهای واسط و افراد پستونشین نباشد. امروز ما در شرایطی به سر می‌بریم که ناگزیر هستیم از امر سیاست و امور دیگری که در حوزه اقتصاد، فرهنگ و امور اجتماعی طبقه‌بندی می‌شود، درک درست داشته باشیم. اگر خدیای نکرده دچار غفلت، عدم‌توجه و غرور باشیم، به همان میزان ضرر خواهیم کرد و این ضرر متوجه همه کسانی خواهد شد که عشق به زیست در این کشور پهناور و بسیار ارزشمند را دارند. وی گفت: امر رایزنی خیلی نمی‌تواند موضوعیت داشته باشد، اگر موازنه و توازن، مورد دقت بیشتر نهادهای مسئول بررسی صلاحیت قرار بگیرد، جامعه خیلی متعادل می‌تواند بزرگترین واقعه سیاسی امسال را مدیریت و تجربه کند. انشاء‌الله بتوانیم از نتایج این آزمون و برگزاری این امر سیاسی بزرگ، فواید خوبی را در اداره بهتر جامعه مشاهده کنیم. محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که آیا این اراده برای رایزنی با نهادهای بالادستی وجود دارد، گفت: من نمایندگی جریانات سیاسی به ویژه اصلاح‌طلبان را برعهده ندارم و هرگز هم در زمین اصلاح‌طلب‌ها بازی نکردم، اما این اراده را نمی‌بینم که وارد امر رایزنی شوند. زیرا دروازه‌ها، همت و اراده‌ به رایزنی در جامعه ما تضعیف شده و از سویی دیگر تجارب تلخ پشت‌سرهمی که جلوی چشم نخبگان و جریان‌های سیاسی منتقد به وجود آمده، آنها را نسبت به امر گفت‌وگو، رایزنی و تبادل‌نظر تا حد زیادی مأیوس کرده و از منظر تحلیل مسائل جامعه ایران، من این آمادگی را در افراد نمی‌بینم که به شکل دسته‌جمعی و اراده عمومی این کار را انجام دهند. 

وی افزود:‌ اما چه بسا افرادی از جریانات اصلاح‌طلب و اصولگرایان منتقد زمینه را برای امر رایزنی مناسب ببینند، به شکل حزبی یا جریانی ورود پیدا کنند، اما هرگز رفوگری درزهای عمیقی که بر دل نهاد سیاست در جامعه ما وارد شده  توقع و انتظار را برآورده نخواهد کرد.  محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که راهکار مقابله با جریان خالص‌ساز چیست، گفت:‌ خالص‌سازی یک بیماری اجتماعی است؛ تصور نکنید یک پروژه است. دارای سویه‌های متفاوت در جامعه ایران است. خالص‌سازی به عنوان یک بیماری خود را نشان می‌دهد که باز مورد سوء‌فهم قرار گرفته است.

محبی‌نیا در پاسخ به این سوال که راهکار مقابله با این جریان چیست که بیش از پیش شاهد حذف چهره‌ها نباشیم، گفت: با روندی که در پیش گرفته شده و با توجه به سوابق غیردرخشانی که در حوزه مدیریت و بازیگری داشتیم، به خودم اجازه نمی‌دهم راهکار ارائه دهم. چون واقعا آن امیدواری و نگاه مثبت سالیان قبل را با توجه به اینکه سن و سالی هم از من گذشته نمی‌بینم اما چون واقعا به کشور، جامعه‌ و انقلاب اسلامی علاقه‌مند هستم؛ اولین امری که می‌تواند ما را به سعادت، همبستگی و هم‌افزایی برساند، دیدن واقعیت‌های اجتماعی است. در حوزه معرفت ایرادهای بزرگی متوجه کارگزاران و از سوی دیگر بازیگران است؛ یعنی بازیگران، تصمیم‌گیران و مدیران تصمیمات‌شان را برمبنای امر دقیق اجتماعی نمی‌گیرند.