محبوبه ولی

برخلاف بسیاری از کشورهای دنیا، که دهه‌هاست بر سر آنکه چه بپوشند و چه نپوشند، به صلح و توافق رسیده‌اند، در ایران مسئله پوشش به قدری امنیتی و پیچیده شده که حتی محملی برای ماموریت نفوذی‌هاست و البته هر سر این مناقشه انگشت نفوذی بودن را به سوی طرف مقابل می‌گیرد. 

اما نفوذی‌ها با حجاب چه می‌کنند؟ این سوالی است که کیهان یک طور به آن پاسخ می‌دهد و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طور دیگری. 

درست دو ماه پیش از آنکه مهسا امینی را در تهران برای ارشاد ببرند، روزنامه اطلاعات در یادداشتی نوشت: «آقایان هر روز از پدیده و پروژه‌ی نفوذ می‌گویند اما آنچه امروز و این روزها، هر روز نوبرانه به صورت دستورالعمل‌های فراقانونی و بخشنامه‌های سازمانی و اوامر معروفی و نواهی منکراتی بر سر و روی جامعه‌ی خسته و نیم‌فسرده و نشاط‌باخته و رمقِ معیشت ازکف‌وانهاده باریده می‌شود، شاید بی‌تأثیر از اتاق‌های نفوذ نیست؛ وگرنه در وانفسای هزار و یک‌شبِ تنگی معیشت و هزار و یک‌روزِ افتاده در مضیقت و بربریّت و تشدید سختی از سوی قدرت‌های سختِ خوکرده به سبعیّت، کدام عاقلی باور می‌کند که این بلوای اخیرِ باحجاب و بدحجاب یک امر طبیعیِ عادت‌شده‌ی همه‌سالی است و به راستی دغدغه‌ی عفاف است و حجاب؟»

کیهان اما تعریف دیگری از نفوذی‌ها می‌داد. این روزنامه با تیترهای «نفوذی‌ها برای جنگ با حجاب به میدان آمده‌اند و نقشه می‌کشند»، یا اینکه «نفوذی‌ها با آمارهای دروغین، حجاب را عامل دوقطبی معرفی می‌کنند»، تاکید می‌کرد که نفوذی‌ها پروژه‌ای تحت عنوان حجاب اختیاری را کلید زدند که هدفش «ایجاد دودستگی و تضعیف ثبات سیاسی و اجتماعی» کشور است. 

حسین شریعتمداری، مدیر مسئول کیهان هم روزی در همایشی با موضوع انقلاب اسلامی، گفته بود: «بعضی در دانشگاه کشور سخن از حجاب می‌گویند و آن را حکم ثانوی خوانده و اساسا ریشه آن را در اسلام نمی‌دانند، اینها همان مشاوران نفوذی هستند. این دسته از آدم‌ها در عرصه مشاوره می‌توانند محاسبه را به سمت اشتباه ببرند.»

 «محاسبه اشتباه»

ضمن این تعاریف از «نفوذی»، تفکر کیهانی می‌کوشید با استقرار پرقدرت گشت ارشاد در خیابان جلوی نقشه‌های جریان نفوذ را بگیرد. شهریور پارسال اما کاشف به عمل آمد که از قضا «گشت ارشاد» همان «محاسبه اشتباه» بود که خشم و آشوب را در رَحِم خود می‌پروراند. 

حالا سوال این بود که نفوذی‌ها واقعا با حجاب چه می‌کنند و چگونه می‌توانند با ابزار «حجاب» جامعه را تا لبه پرتگاه هم بکشانند؟ محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام دیروز گفت که «ممکن است عوامل نفوذی به لایحه عفاف و حجاب خط‌هایی بدهند.» 

حال سوال این است که نفوذی‌ها واقعا با حجاب چه می‌کنند و چگونه می‌توانند با ابزار «حجاب» جامعه را تا لبه پرتگاه هم بکشانند؟ محمد صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌گوید ممکن است عوامل نفوذی به لایحه عفاف و حجاب خط‌هایی بدهند

او با انتقاد از انقلابی‌نماها در گفت‌وگو با خبرآنلاین افزود: «انقلابی بعد از انقلاب معنایی ندارد. انقلاب سال ۵۷ بود، پس از آن حکومت به دست آمد و حالا حکومت شرایط خاصی دارد که مهمترین آن رضایت مردم است. اگر رضایت مردم را نداشته باشد، نمی‌ماند. در این شرایط بحث آزادی‌ها و بحث معیشت مردم مطرح است.»

این عضو مجمع تشخیص سپس درباره تصویب لایحه عفاف و حجاب در مجلس توضیح داد: «متاسفانه از آسیب‌هایی که از برقراری نظام جمهوری اسلامی به مرور زمان به وجود آمد، ریاکاری است. خیلی‌ها برای اینکه خودشان را حزب‌اللهی معرفی کنند و بگویند که سفت و سخت طرفدار نظام هستند اینگونه عمل می‌کنند. این طرح‌ها، لوایح و موضع‌گیری‌ها هم به علت عدم درک یا درکی همراه با ریاکاری است. این خطر بزرگی است که نظام را تهدید می‌کند؛ همچنین عوامل نفوذی که ممکن است  خط‌هایی بدهند.»

 قانون‌نویسی زیر سایه «نفوذی‌های مدعی»

نگرانی از خط‌دهی نفوذی‌ها در مسئله حجاب حتی در سطح قانونگذاری برای آن را پیش از این مجتبی توانگر، نماینده مجلس نیز مطرح کرده بود. تابستان امسال وقتی لایحه عفاف و حجاب برای بررسی به مجلس آمده بود، او در توئیتر خود نوشت: «دو گروه در مجلس درباره موضوع عفاف و حجاب فعال‌اند. گروه اول معتقدند جزای نقدی سنگین باید به جای گشت ارشاد بنشیند و بی‌حجابی و بدپوششی جرم باشد نه تخلف. گروه دوم معتقدند روش‌های قبلی (گشت ارشاد، برخورد‌های خیابانی و..) بماند با جزای نقدی سبک و تخلف به جای جرم. جالب این‌ جاست جلوی مجلس عده‌ای تجمع کرده‌اند و می‌گویند تخلف نباشد و مجازات‌ها سنگین‌تر باشد، ولی از گروه دوم حمایت می‌کنند و به گروه اول فحش می‌دهند.»

در حال حاضر و در غیاب قانون عفاف و حجاب، توقیف خودروها، پیامک‌های حجاب که دادگاهی شدن و اخذ جریمه را در پی دارد، پلمب اماکن مختلف به دلیل حجاب، ممنوع‌الکاری، احضارها و تهدیدها بر سر حجاب کماکان ادامه دارد که بعضا نیز پشتوانه حقوقی و قانونی ندارند

او با بیان اینکه «سیاست اینگونه استحمار می‌کند»، افزود: «البته اینکه موضوع حجاب با این دو دسته نگاه حل می‌شود یا نه؟ محل تامل است. من از «نفوذی‌های مدعی حجاب» وحشت دارم.» لایحه عفاف و حجاب با 15 ماده از دولت به مجلس رسید و در کمیسیون قضایی به 72 ماده افزایش یافت. از همان ابتدا با هجمه‌های بسیار مواجه شد که قدرت بازدارندگی ندارد و سهل‌انگارانه است. در نهایت اما با چنان تندروی‌هایی تنظیم شد که شورای نگهبان و هیأت نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با 9 ایراد آن را رد کردند.

 محصولی برای برافروختن دوباره خشم

حال اما عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام این موضوع را مطرح کرده که آن لایحه پر اشکال با جریمه‌های مالی سنگین صرفا زاییده تلاش تندروها و متعصب‌ها نیست؛ بلکه احتمالا تندروها و نفوذی‌ها، مشترکا پروژه تازه‌ای از هزینه‌سازی حجاب را برای کشور کلید زده‌اند. 

گاهی نیز تندروی و نفوذی بودن در هم تنیده می‌شود و این همان جایی است که بسیاری هشدار می‌دهند «به دنبال نفوذی در میان تندروها باشید».

در حال حاضر لایحه عفاف و حجاب که قرار بود برای 3 سال آزمایشی اجرا شود، هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است. مشخص نیست این ایراد گرفتن و رد مصوبه مجلس از سوی شورای نگهبان در پی ملاحظات انتخاباتی در ماه‌های منتهی به انتخابات است یا اینکه آقایان به واقع به دنبال تایید مصوبه‌ای بدون هزینه و عواقب سنگین هستند. 

در حال حاضر و در غیاب قانون عفاف و حجاب، گرچه در سطح شهر حضور گشت ارشاد کمرنگ است، اما توقیف خودروها، پیامک‌های حجاب که دادگاهی شدن و اخذ جریمه را در پی دارد، پلمب اماکن مختلف به دلیل حجاب، ممنوع‌الکاری، احضارها و تهدیدها بر سر حجاب کماکان ادامه دارد که بعضا نیز پشتوانه حقوقی و قانونی ندارند.

با اهمیت سیاسی و امنیتی که حجاب پیدا کرده بعید نیست که بخشی از این اقدامات محصول مشترک نفوذی‌ها و تندروها باشد که هنوز نتوانسته به عنوان قانون مصوب شود؛ محصولی برای برافروختن دوباره خشم و آشوب، آن هم بر سر موضوعی که جامعه خود به سادگی قادر به حل آن است.