طهمورث حسینی

همه ارگان‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی حاکمیتی فعال شده‌اند تا سناریو اعزام به غزه را پرشورتر و جذاب‌تر به نمایش بگذارند. بین انقلابیون هم مسابقه عزیمت به راه افتاده بدون اینکه برای سفر به غزه وسیله‌ای و اسبابی فراهم شده باشد.

دکترین جمهوری اسلامی را مقام رهبری در مراسم مشترک دانش‌آموختگی دانشجویان دانشگاه‌های افسری نیروهای مسلح به صراحت بیان کردند و با اشاره به ادعای برخی محافل رژیم صهیونیستی و حامیان آن درباره دست داشتن غیرفلسطینی‌ها از جمله ایران در حوادث اخیر اشاره و تأکید کردند: «البته ما پیشانی و بازوی جوانان فلسطینی و طراحان مدبر و هوشمند فلسطینی را می‌بوسیم و به آنها افتخار می‌کنیم اما این یاوه‌گویی‌ها اشتباه و این محاسبه غلط است و کسانی که می‌گویند ضربه اخیر فلسطینی‌ها ناشی از غیرفلسطینی‌ها است، ملت بزرگ فلسطین‌ را نشناخته‌اند و دست‌کم گرفته‌اند.»

به راستی آورده چنین نمایشی برای تصمیم‌گیران کشور چیست؟ وقتی بالاترین مقامات کشور سیاست ‌اصلی ایران را تبیین می‌کنند، دستگاه دیپلماسی، قوای نظامی و حتی تحلیل‌گران و تصمیم‌گیران بین‌المللی هم از این شور ساختگی ره‌آوردی به دست نخواهند آورد و برای آن ارزشی قائل نیستند.

از   زیرنویس   میلیونی تا  مجریان   دردسرساز 

گزارش‌ها و زیرنویس‌های تلویزیون از آمار لحظه‌ای علاقمندان اعزام به غزه از مرز ۵ و نیم میلیون نفر هم گذشته است. 

در سایت طراحی شده برای این موضوع آمده است: «جهت حمایت از دفاع مشروع ملت مظلوم فلسطین در بازپس‌گیری اراضی اشغالی فلسطین بر روی دکمه بالا فشار دهید و آمادگی خود را جهت اعزام به مناطق اعلام کنید.» 

تلویزیون چندروزی است با پوشش آمار این سایت اشتیاق مردم ایران برای سفر به غزه را به رخ می‌کشد. موضوعی که به احتمال زیاد عدد نهایی آن برای برخی تبلیغات داخلی می‌تواند مثمرثمر باشد.  اما مجریان رسانه ملی هم گوی سبقت را از سایرین ربوده‌اند. آمنه سادات ذبیح‌پور خبرنگار صداوسیما در توئیت‌هایی با اشاره به خواست «مردم» به استفاده از موشک در انبار تاکید می‌کند. 

در مدل تندروها گزافه‌گویی به مثابه تولید محتوا پاداش می‌گیرد و شعارزدگی بخش جدایی‌ناپذیر از سبک مدیریت انقلابی محسوب می‌شود که قادر است به غلیان احساسات در میان جوانان انقلابی دامن بزند

وی در توئیتی مدعی شد: امروز در میان راهپیمایی مردم جان کلام این بود: موشکی که امروز بیرون نیاید آهن پاره‌ای بیش نیست در انبار؛ و در توئیت جدیدی نوشت: «موشک توی انبار، کودک زیر آوار».

مجری برنامه ثریا به عنوان یک برنامه غیرخبری هم ناگهان عزم سفر به مناطق جنگی را می‌کند و همراه با چند نفر راهی می‌شود. آن‌ها در گوشه‌ای از مرز گرفتار می‌شوند و با «توئیت» اعلام وضعیت می‌کنند. بالاخره با کمک حزب‌الله نجات پیدا می‌کنند. یک ترکش هم البته سهم آقای مجری می‌شود و معلوم می‌شود هیچ هماهنگی خاصی برای این سفر و تدارکات ویژه و پشتیبانی خاص نشده بود و منتقدین را هم با چوب جناحی می‌نوازد.

باز هم   نسخه‌پیچی مداحان   و   واعظان

حجت الاسلام پناهیان در تجمع تعدادی از مردم تهران در میدان فلسطین نوک حملات را به سوی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی چرخاند و در اظهارت عجیبی گفت که زندگی‌مان گره خورده به همه مظلومین دنیا: «این مطلبی است که باید فهم کرد، باید آموزش داد. اگر آموزش و پروش نتواند این را به کودکان ما آموزش بدهد که در این چهل سال نتوانست آموزش بدهد، باید این آموزش و پرورش را تعطیل کرد.» او با مثال زدن جوان صهیونیست که می‌گوید فلسطینی‌ها در ملک عاریتی هستند و هر لحظه بخواهیم بیرون‌شان می‌کنیم و ما قوم برگزیده هستیم و یک دین تحریف شده و غیرانسانی را ترویج می‌دهد، گفت: «ولی دانش‌آموز ایرانی چه باید بگوید که نمی‌گوید؟ آموزش و پروش، شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی آموزش و پرورش که تاکنون در این چهل سال وظیفه خود را قطعا انجام نداده‌اید. هر دانش‌آموز ایرانی باید بگوید، همه مظلومان جهان منتظر ما ایرانی‌ها هستند تا ما آنها را نجات بدهیم. حوزه علمیه! اگر هر بچه مسجدی این جملات را نگوید و از عمق جان باور نداشته باشد، در مقابل آن جوان صهیونیستی که خاخام‌ها او را تربیت کردند، شما رسالت خود را انجام نداده‌اید و اصل این است که هر جوان مذهبی بگوید من جهان را آزاد نکنم، آرام نخواهم گرفت.»

البته پناهیان مدیریت دبیرستان دارالحکمه را برعهده دارد و باید منتظر ماند و دید که این تعطیلی را برای مدرسه خود نیز تجویز می‌کند؟ 

میثم مطیعی، مداح نیز با ارسال مطلبی در شبکه اجتماعی ایکس(توئیتر سابق): نوشت: «مدت‌هاست روزانه ورزش می‌کنم؛ سبک و کم‌فشار، در حد پیاده‌روی، نرمش، شنا و...اما بعد از طوفان‌الاقصى بیشتر، جدی‌تر و سخت‌تر ورزش می‌کنم. آقای مسئول این را نوشتم که اگر راه برای جهاد باز شد نگویی چهل ساله‌ت شده و به درد نبرد نمی‌خوری! جوانی ما به شوق نبرد با اسرائیل سپری شده.»

مطیعی در ویدئویی هم که از او در شبکه‌های اجتماعی همرسان شده است، خطاب به مقام رهبری می‌گوید: «ما آماده بودیم، آماده‌تر هم شدیدم. خودمان را برای روز موعود آماده می‌کنیم. ما سرخود عمل نمی‌کنیم ولی منتظر یک اشاره تو هستیم.»

از  خیابان   اطراف   مجلس تا   فرودگاه   مهرآباد

محمدتقی نقدعلی، عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی، بدون اشاره به اسامی خاصی گفته که تعدادی از نمایندگان مجلس علاقمند به اعزام هستند . نقدی با محکوم کردن اسرائیل در نبرد با حماس، گفت: نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی از آغازین روزهای فتح‌الفتوح جبهه مقاومت و متعاقباً جنایات رژیم صهیونیستی به‌طور متناوب جنایات این رژیم را محکوم کردند؛ در همین رابطه روز چهارشنبه هفته گذشته نمایندگان به همراه سایر کارکنان مجلس شورای اسلامی پس از آغاز جلسه علنی در خیابان‌های اطراف مجلس شورای اسلامی تظاهرات کردند.

همه ارگان‌های رسانه‌ای و تبلیغاتی حاکمیتی فعال شده‌اند تا سناریو اعزام به غزه را پرشورتر و جذاب‌تر به نمایش بگذارند. بین انقلابیون هم مسابقه عزیمت به راه افتاده بدون اینکه برای سفر به غزه وسیله‌ای و اسبابی فراهم شده باشد

نقدعلی حمایت نمایندگان مردم در مجلس از مردم مظلوم فلسطین را امری جدی دانسته و گفته است: «بر همین اساس تعداد زیادی از نمایندگان تاکنون آمادگی خود را برای اعزام به جبهه‌های مقاومت اعلام کرده‌اند.»

عضو کمیسیون حقوقی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: «این نمایندگان هر زمانی که امر ولایت، تصمیم حاکمیت و نظام اسلامی لازم بدانند، به جبهه‌های مقاومت اعزام خواهند شد.»

علی خضریان، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جمع فعالان دانشجویی حاضر در مراسم افتتاحیه نشست شورای عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در دانشگاه صنعتی شریف هم وظیفه جنبش دانشجویی را آماده‌سازی دائمی جامعه برای مبارزه با غده سرطانی به نام رژیم صهیونیستی عنوان کرده است.

همچنین تعداد اندکی از دانشجویان انقلابی دانشگاه‌های تهران با حضور در فرودگاه مهرآباد «ضمن درخواست برای اعزام به غزه و جبهه‌های مقاومت، جنایات رژیم صهیونیستی در قبال مردم مظلوم غزه را محکوم کردند».

تسنیم گزارش داده که دانشجویان در این تجمع که ساعاتی طول کشید با در دست داشتن پرچم فلسطین و دست‌نوشته‌هایی با سر دادن شعارهایی ضمن اعلام همبستگی با گروه‌های مقاومت و آمادگی برای آزادسازی قدس شریف، بر حمایت همه‌جانبه از محور مقاومت و مردم مظلوم فلسطین تأکید کردند.

ناصر ابوشریف‌، نماینده جنبش جهاد اسلامی فلسطین در ایران، نیز با حضور در جمع دانشجویان، آخرین وضعیت غزه را تشریح و از اقدام دانشجویان و مردم ایران قدردانی کرد.

تندروی‌هایی   که   ریشه   در ایدئولوژی   انقلابی   دارد

آموزش و پرورش مطلوب انقلابیون چیست؟ سیاست خارجی مورد اقبالشان کدام است؟ نسبت ایران با تحولات بین‌الملل را چگونه ارزیابی می‌کنند؟ آیا انقلابیون به شعارهایی که خود می‌دهند هم باور دارند؟

تحولاتی از جنس جنگ در غزه نشان می‌دهد که فاصله معناداری میان تفکر تندروها و مردم وجود دارد. دکتر مهران صولتی، استاد جامعه‌شناسی بر این باور است که «انقلابی‌ها تحولات جهانی را مبتنی بر جنگ روایت‌ها دانسته و از اراده خود برای تغییر مناسبات ظالمانه حاکم بر دنیا سخن به میان می‌آورند. این در حالی است که حضور کم رنگ کشور در نظم اقتصاد بنیاد جهان امروز حتی امکان برخورداری این طیف از رسانه‌های بین‌المللی را نیز فراهم نمی‌آورد. همچنین اتکای صرف بر اراده‌ها و بی‌اعتنایی نسبت به ساختارها در چهل سال گذشته دستاوردی بجز ناکارآمدی عمیق، نارضایتی‌های گستره و امکان حذف از نقشه توسعه جهان را برای ایرانیان دربر نداشته است.»

تندروها و انقلابیون سبکی از مدیریت را در کشور می‌پسندند که در قید و بند تخصص و شایسته‌سالاری نبوده و بتواند در لحظه نسبت به بسیج نیروها و امکانات حول اهداف و آرمان‌های انقلابی اقدام کند. در این مدل است که گزافه‌گویی به مثابه تولید محتوا پاداش می‌گیرد و شعارزدگی بخش جدایی‌ناپذیر از این سبک مدیریتی محسوب می‌شود که قادر است به غلیان احساسات در میان جوانان انقلابی دامن بزند.