رئیس خانه احزاب ایران گفت: ارزیابی بنده این است که مشارکت پایین مردم به ضرر نظام است. بنابراین ما هرگز نباید شعار مشارکت پایین مردم را بدهیم و نه از آن حمایت کنیم. ما باید تلاش کنیم حرف‌ها و نظرات‌مان مقبولیت پیدا کند.

منوچهر متکی، در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا افزود: در عین‌حال تأکید مقام معظم رهبری است که انتخابات باید مشارکت خوب یا بالایی داشته باشد، ایشان تعابیر مختلفی برای مشارکت به کار بردند. رقابتی یعنی مخالفین‌ شما هم باید بتوانند به میدان بیایند. ما در خانه احزاب گفتیم که از حضور سلیقه‌های مختلف در انتخابات حمایت می‌کنیم. این نظر سه مجموعه سیاسی است و معنای حرف ما این است که دستگاه‌های نظارتی باید بدانند، وقتی مردم پای صندوق‌های رأی می‌روند، باید سلیقه‌های خودشان را ببینند. ملت ایران، ملت تنوع‌طلبی است. در قومیت، زبان، آداب و رسوم، ادبیات، فرهنگ و سلایق سیاسی تنوع‌طلب است. اگر هر جمعی و هر گوشه‌ای از جامعه را برش بزنید یک نگاه سیاسی با گرایش‌های مختلفی که در آن جامعه وجود دارد مشاهده می‌کنید.

سخنگوی شورای وحدت ادامه داد: بنابراین حرف اول‌ ما این است که دستگاه‌های نظارتی باید امکان تحقق رقابتی شدن انتخابات را بدهند. اما به موازات همین حرف، چون این کلام را ما مسئولانه می‌زنیم، یک نکته اساسی وجود دارد. آن نکته اساسی این است که احزاب هم باید همراهی کنند. حزبی مته به خشخاش نگذارد، کسی را معرفی نکند که قطعا با توجه به سوابق زندان رفتن، پرونده‌ داشتن و مسائل دیگر حتما رد می‌شود. یک حزب نباید در یک فرد خلاصه شود. باید کاندیداهای دیگری را هم معرفی کند که وقتی ثبت‌نام صورت گرفت، آنها هم این شانس را داشته باشند که اگر کسی از حزبی تایید صلاحیت نشد، فرد دیگر تایید صلاحیت شود تا امکان رقابتی شدن انتخابات را فراهم کند.

به گفته وی،  هر حکومت و دولتی باید گوش شنوا برای شنیدن نارضایتی‌ها و اعتراضات داشته باشد. مطالبه‌ امروز ما از وزارت کشور این است که چرا مجوز تجمعات را صادر نمی‌کنید تا کسانی که اعتراض و حرف دارند حرف‌هایشان را بزنند.اگر اعتراضات شنیده نشود، قاعدتا دلسردی برای حضور در انتخابات به وجود می‌آید.

وی در پاسخ به این پرسش که «‌ آرایش سیاسی جناح اصولگرا در انتخابات مجلس شورای اسلامی را چگونه تحلیل می‌کنید»، تصریح کرد: فکر می‌کنم پیش‌ثبت‌نام داوطلبان انتخابات مجلس شورای اسلامی یک تابلوی خوبی از آمادگی در بین نخبگان، احزاب و سیاسیون برای نقش‌آفرینی در انتخابات آتی شد. البته به دلیل آنکه ما هنوز نمی‌دانیم چه کسانی ثبت‌نام کردند، نمی‌توانیم تقسیم‌بندی داشته باشیم که جریان‌های سیاسی نسبت حضورشان چقدر است و یا در جریان‌های سیاسی چه چهره‌هایی ثبت‌نام کردند. فعلا باید صبر کنیم تا ثبت‌نام اصلی که از اواخر مهرماه شروع شود، آن زمان تصویر روشن‌تری به ما می‌دهد.

وی ادامه داد: اما به لحاظ کلی، جریان‌های سیاسی معمولا سعی می‌کنند اگر وحدت تشکیلاتی هم با یکدیگر ندارند، نوعی همگرایی و هم‌افزایی در انتخابات‌ها داشته باشند. شما در مجموعه جریان اصلاح‌طلبی دو، سه نوع گرایش و تعامل در موضوع انتخابات را می‌بینید. برخی می‌گویند ما تحت هر شرایطی وارد انتخابات شده و حضور پیدا می‌کنیم؛ برخی نظرشان این است با اینکه اعلام رسمی نکردند که در انتخابات شرکت نمی‌کنند و برخی دیگر نیز می‌گویند ما هنوز تصمیمی نگرفتیم و در حال بررسی هستیم. در بین اصولگرایان وجه مشترک این است که همه در انتخابات شرکت کرده و حضور در انتخابات را یک حق برای هر شهروند و یک تکلیف برای هر فرد متدین و یا هر فرد ملی‌گرایی می‌دانند. یعنی حق‌شان است که در تعیین سرنوشت‌شان‌ شریک باشند و تکلیف‌شان، تکلیف دینی یا تکلیف ملی است تا برای آینده کشور و مردم‌شان حضور داشته باشند. این دلایل اصلی اصولگرایان از ابتدای پیروزی انقلاب برای شرکت در انتخابات تا به امروز بوده است و براساس فرمایش حضرت امام شرکت در انتخابات را واجب می‌دانند.

جریان‌ تازه‌متولد شریان با کمک بذرپاش به وجود آمده‌ است

متکی ادامه داد: از سوی دیگر من معتقدم فلسفه ایجاد یک حزب هم، شرکت در انتخابات است، یعنی یک حزب وقتی مجوز فعالیت می‌گیرد، باید به شکل ایجابی به فلسفه وجودی خود نگاه کند. یک حزب چون در انتخابات شرکت می‌کند حزب است. وگرنه کسی مجوز بگیرد، حزب را تشکیل دهد بعد بگوید انتخابات را تحریم می‌کنم، این اصلا فلسفه وجودی خود را لغو می‌کند. بنابراین شخصا معتقدم احزاب باید در انتخابات شرکت کنند، رأی خودشان را بدهند و یک حزب، حزب حاکم و یک جریان، جریان حاکم است. آنها باید طبق نظر خودشان رأی بدهند. در انتخابات پیروز می‌شوند یا شکست می‌خورند که این هم طبیعت کار سیاسی و فعالیت حزبی در یک کشور است. بنابراین اصولگرایان در انتخابات شرکت می‌کنند.

به گفته وی، اصولگرایان تقریبا در ۳۰ سال گذشته با نام‌ها و عناوین مختلفی وارد عرصه انتخابات شدند: جریان‌های همسو و آبادگران ایران اسلامی، جبهه متحد اصولگرایان و جمنا، شورای ائتلاف، جبهه پایداری و شورای وحدت از جمله تشکل‌های سیاسی جریان اصولگرا هستند. بنابراین امروز می‌توانیم بگوییم که جریان اصولگرا با عناوین و اسامی مختلفی که فعالیت می‌کند، امروز می‌گوید در انتخابات شرکت می‌کنم. برخی از این جریان‌ها، تازه‌متولد مانند شریان هستند که با کمک آقای بذرپاش به وجود آمده‌اند، شورای وحدت جریانی که سه سال پیش به وجود آمد و دو جریان دیگر به نام شورای ائتلاف و جبهه پایداری که قبل از آن به وجود آمدند از جمله این تشکل‌ها و جریان‌های سیاسی وابسته به اصولگرایان هستند. ممکن است مجموعه‌های دیگری هم تا انتخابات شکل بگیرند.

پیشنهاد افزایش ترکیب بانوان در فهرست‌ انتخاباتی شورای وحدت 

رئیس خانه احزاب ایران تصریح کرد: ما در سه سال گذشته به عنوان بخشی از جریان‌های اصولگرایی، روی دو حوزه فعال شدیم. یک حوزه، مربوط به انتخابات از جمله تشکیل ستادهای انتخاباتی و فعالیت‌های مربوط به آن که عمدتا روی انتخابات ۱۴۰۰ و ریاست جمهوری متمرکز بودند. بعد از انتخابات ۱۴۰۰ و انتخاب آقای رئیسی، ما آمدیم انسجام تشکیلاتی را محور فعالیت‌های‌ خود قرار دادیم و در استان‌ها ایده پارلمان استانی را مطرح کردیم. شورای مرکزی شورای وحدت را در استان‌ها تعریف کردیم و واحد شهرها اعم از بخش، شهر و شهرستان را به نام شورای وحدت شهرها در سراسر کشور سامان دادیم. بنابراین ما همه ظرفیت خود بعد از انتخابات ۱۴۰۰ را روی کار تشکیلاتی گذاشتیم. در حال حاضر ما در اکثر استان‌های کشور شورای وحدت استانی را داریم و این شورای وحدت استانی، تا پایان شهریور پارلمان آن استان را تشکیل می‌دهند که بین ۵۰-۶۰ تا ۷۰ نفر هستند و این پارلمان استانی ۲۱ نفر از اعضای شورای مرکزی وحدت آن استان را تشکیل می‌دهد. ما با این کار بعد به مرحله انتخابات ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان ورود می‌کنیم.

وی افزود: هیأت عالی شورای وحدت که از سه سال پیش جلسات خود را در طول این مدت برگزار کرده، اخیرا بحث انتخابات را در دستور کار خود قرار داده است. ما با رای‌گیری، هیأت مرکزی انتخابات را برگزیدیم و این هیأت مرکزی انتخابات در بحث گفتمان انتخابات، شعار انتخابات، ترکیب نمایندگان تهران و شاخص‌ها برای نمایندگان تهران کار خود را آغاز و مورد بحث و گفت‌وگو قرار می‌دهد و براساس شاخص‌هایی که تعریف می‌کند، ما نامزدهای موردنظرمان را انتخاب می‌کنیم. به عنوان مثال اینکه ما در مجلس کمیسیون‌های تخصصی داریم، با توجه به نیاز کمیسیون باید تعدادی از گزینه‌های ما برای لیست تهران از متخصصین باشند. پیشنهاد ما این است که ترکیب بانوان ما رقم بیشتری نسبت به دوره‌های قبل در فهرست‌مان داشته باشند. باید از اقشار مختلف نمایندگانی در فهرست‌مان داشته باشیم، بنابراین اینکه ترکیب نامزدهای تهران چگونه باشد خود یک بحث است که ما داریم کارهای آن را انجام می‌دهیم.