وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه منطقه قفقاز نباید میدان کشاکش و رقابت قدرت‌ها شود، گفت: معتقدیم نظم مبتنی بر جنگ پایان یافته و نظم مبتنی بر صلح در منطقه قفقاز ایجاد شده است و این صلح پایدار نیازمند زبان دوستی و همواری میان دولت‌ها و ملت‌ها است. 

به گزارش ایرنا، حسین امیرعبداللهیان، بعدازظهر دیروز در نشست خبری مشترک با همتای ارمنستانی که به تهران سفر کرده است، اظهارداشت: منطقه قفقاز جنوبی برای ایران از اهمیت بالایی برخوردار است و ما از همگرایی میان کشورهای این منطقه استقبال می‌کنیم.

امیرعبداللهیان همچنین افزود: تهران و ایروان بر اهمیت مسیرهای ترانزیتی تاکید دارند. آقای الهام علی‌اف اطمینان دادند که به دنبال بستن مسیر تاریخی ایران و ارمنستان نخواهند بود.

استقبال ایران از فرمت ۳ بعلاوه ۳

وزیر امور خارجه با بیان اینکه برخی طرف‌های خارجی به دنبال سوءاستفاده از برخی اختلافات در منطقه قفقاز هستند، گفت: از فرمت ۳ بعلاوه ۳ میان کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم و ایران برای برگزاری این نشست که ارمنستان و آذربایجان هم مشارکت می‌کنند، اعلام آمادگی می‌کند.

امیرعبداللهیان گفت: امروز در خصوص استفاده از ظرفیت‌های ترانزیتی و ضرورت رفع موانع مواصلاتی گفتگو کردیم؛ تهران و ایروان بر استمرار گفتگوها میان دو طرف تاکید دارند. وزیر امور خارجه بیان داشت: امروز پیرامون برخی مسائل منطقه‌ای مشورت کردیم و در خصوص مناسبات دو جانبه ایران و جمهوری ارمنستان گفتگو داشتیم.  

امیرعبداللهیان گفت: ما برای رسیدن به سقف تبادلات تجاری ۱ میلیارد دلار و البته افزایش آن به سمت ۳ میلیارد دلار در حال حرکت هستیم و گام های خوبی نیز برداشته شده است.

ایران دوست منحصر به فرد ارمنستان است

همچنین در این نشست خبری وزیر خارجه ارمنستان گفت:  محور گفت‌وگوهای ما بحث عملیاتی شدن توافقات قبلی در زمینه‌های انرژی، تکنولوژی و حوزه‌های دیگر بود. مشارکت ارمنستان و ایران در قالب روابط دو جانبه بستری برای همکاری محسوب می‌شود.

آرارات میرزویان با بیان اینکه امسال میزبان نشست سه جانبه با ایران و هند هستیم، گفت: از دیگر مواردی که امروز گفت‌وگو کردیم، ضرورت ثبات در قفقاز جنوبی بود؛ ما درباره عادی سازی روابط با جمهوری آذربایجان رایزنی کردیم.

وزیر خارجه ارمنستان خاطرنشان کرد: در چارچوب توافق عادی سازی روابط ارمنستان و جمهوری آذربایجان اعلامیه آلماتی برای ما نقش محوری قرار دارد.