نماینده مهاباد و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در نقد برنامه هفتم توسعه کشور گفت: برنامه هفتم با حدود دو سال تاخیر به مجلس آمد. شایسته بود بودجه ۱۴۰۲ بر اساس برنامه هفتم توسعه تنظیم می‌شد، ولی چون دولت تعلل کرد، بودجه بر اساس برنامه ششم تنظیم شد. به طور کلی برنامه هفتم توسعه کشور، واقع‌بینانه نیست و بیشتر روی کاغذ نوشته شده است. زیرساخت برای اجرای این برنامه وجود ندارد. در حوزه محیط زیست، کارگری و کشاورزی پیشنهادات خوبی در برنامه نیست و اشکالاتی وجود دارد.

جلال محمودزاده در گفت‌وگو با رویداد 24 افزود: تنها در حدود ۲۵ درصد از برنامه ششم توسعه اجرایی شده و دلیلش این است که در برنامه‌های پنج‌ساله جدیدی که تنظیم می‌شود، رفع مشکلات برنامه‌های قبلی لحاظ نمی‌شود که اگر این رویکرد صورت بگیرد، درصد بیشتری از برنامه‌ها که مصوبه مجلس است اجرایی می‌شود.

وی تصریح کرد: به نظر من برنامه توسعه هفتم از ضعیف‌ترین برنامه‌های توسعه‌ دولت‌های بعد از انقلاب است که تا به حال به مجلس ارائه داده‌اند. اگر کمیسیون‌های مختلف مجلس این برنامه را چکش‌کاری و مشکلات را اصلاح نکنند، مطمئناً این برنامه از برنامه ششم توسعه هم برای اجرا بدتر خواهد بود و اگر برنامه ششم توسعه ۷۵ درصد اجرا نشده، این برنامه پیش‌رو بدتر خواهد بود.

عضو مجمع نمایندگان استان آذربایجان غربی یادآور شد: مجلس می‌تواند لوایح را تغییر دهد، ولی نه خیلی زیاد، چون ممکن است برای دولت حساسیت ایجاد شود و لایحه را پس بگیرد. سابقه دارد که در مجلس‌های قبل روی لوایح تغییرات زیادی اعمال شده و دولت لایحه را پس گرفته است.  

به گفته نماینده مهاباد، لابی‌گری در دولت زیاد است و دستگاه‌های اجرایی که قدرت بیشتری دارند و وزرایی که به رییس جمهور و بدنه دولت نزدیک‌تر هستند، مصوبات بیشتری را به برنامه تحمیل می‌کنند و حافظ منافع قسمت خودشان هستند.