رئیس‌‌جمهور گفت: در این سفر ۳۵ سند تفاهم و توافق با این سه کشور در حوزه‌های مختلف اعم از انرژی صنعت و معدن و نیروگاه به امضا رساندیم.

به گزارش ایرنا، ابراهیم رئیسی عصر جمعه۲۶ خردادماه در بدو ورود به کشورمان پس از سفر رسمی پنج روزه به سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا در رابطه با دستاوردهای این سفر افزود: در سیاست خارجی بنای دولت سیزدهم برقراری ارتباط با تمام کشورهای جهان است.

وی تاکید کرد که نگاه دولت سیزدهم به شرق و غرب و آمریکا لاتین و همه کشورها یک نگاه متعادل خواهد بود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در آمریکای لاتین‌کشورهایی که سال‌هاست جمهوری اسلامی ایران ارتباط داشتند ولی در دهه گذشته به دلایلی این ارتباطات به صورت فعال نبوده و در برخی مواقع کار با مشکل مواجه شده و فعالیت‌ها کمتر شد که این نیاز به بازنگری داشت تا موانع بررسی شود و ارتباط با آمریکای لاتین فعال شود اما عموما این ارتباط به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است.

انعقاد ۵ قرارداد دانش بنیان  به ارزش ۹۰ میلیون دلار

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: در سفر به آمریکای لاتین در زمینه انرژی تفاهم نامه‌هایی در حوزه بالا دستی و پایین دستی منعقد شد که اگر این‌ها اجرایی شود به دنبال اقداماتی که در این دو سال صورت‌ گرفته گام‌های موثری صورت خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در صنعت تراکتورسازی و خودروسازی در ونزوئلا سرمایه‌گذاری داشتیم ولی حدود ۹ سال تعطیل و نیمه تعطیل بودند که در راستای احیای کارخانجات در داخل این کارخانجات فعال و احیا شدند. همچنین در خصوص مواد معدنی ذخایر خوبی در آمریکای لاتین موجود است، در حوزه کار دانش بنیان ۵ قرارداد دانش بنیان با بخش خصوصی به ارزش ۹۰‌میلیون دلار منعقد شد.

رئیسی گفت: با کوبا به دلیل توانایی آن‌ها در زیست فناوری، توافق شد که کارگروهی فعال شود و افراد آن هم تعیین شدند تا کار فناورانه بین ایران و کوبا فعال شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به تجارت آزاد و کار اقتصادی گفت: زمینه ارتباطی خوبی در این حوزه وجود دارد و آنجا بازارهایی است که ایران از آن استقبال می‌کند.

نگاه دولت سیزدهم

 به منافع ملی و اقتصادی کشور است

رئیس‌جمهور با اشاره به نیروگاه سازی تصریح کرد: شرکت مپنا کارهای خوبی در این زمینه انجام داده است و محصولات ارزشمندی ارائه شد. توربین های ایران بالاتر از استاندارد های سطح جهان است و در دنیا و آمریکای لاتین مشتری زیادی دارد.

رئیسی عنوان کرد: وقفه ای که در ارتباط با آمریکای لاتین ایجاد شد، خسارت آفرین بود علاوه بر دیدار با روسای جمهور سه کشور با فعالان اقتصادی و بازرگانان دیدار داشتم که مشکلات خود را مطرح‌کنند و بررسی ها برای رفع مشکلات

 صورت گرفت.

وی در پایان افزود: این سفر برای همه ما مسئولیت‌آور است. باید اتفاقات خوبی را رقم بزند و انتظارات باید برآورده شود و تفاهم‌ها و توافق‌نامه‌ها باید اجرایی شود و این در جهت منافع ایران و کشورهای آمریکای لاتین است‌. در هر سفر نگاه دولت سیزدهم به منافع ملی و منافع اقتصادی کشور است.