رئیس سازمان انرژی اتمی ثبت ۱۵۹ طرح دانش‌بنیان را از مهم‌ترین دستاوردهای این سازمان دانست و تصریح کرد: دشمنان در تلاش بودند با استفاده از ظرفیت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی فشار خود علیه ایران را به اوج رسانند که با سیاست اعمال شده نقشه آنها در ایجاد تقابل ایران و آژانس، به روابطی تعاملی تبدیل شد.

به گزارش ایرنا، «محمد اسلامی» روز یکشنبه همزمان با روز ملی فناوری هسته‌ای و در جریان دومین دور پاسخگویی مستقیم اعضای دولت به تماس‌های شهروندان در مرکز ارتباطات مردمی ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا درباره دستاوردهای یک ساله سازمان انرژی اتمی، مهمترین ویژگی سال ۱۴۰۱ برای سازمان انرژی اتمی را تدوین سند راهبردی عنوان کرد.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: برای نخستین بار این سازمان دارای سند تحولی شد. با تدوین این سند سازمان در بستر زمان، در مسیر سیاست‌ها و اهداف کلان مشخص شده برنامه‌محور و هدفمند حرکت کرده و نتیجه گرایی را که جزو سیاست‌های مدیریتی موثر بر اساس سند تحول است، پیگیری می‌کند.

اسلامی ویژگی دیگر سال گذشته را سختی آن به لحاظ تهاجم سیاسی و عملیات روانی علیه کشور و سازمان دانست و گفت: دشمنان و به ویژه غربی‌ها در تلاش بودند با استفاده از ظرفیت آژانس فشار خود را بر ایران به نقطه اوج برسانند اما با مدیریت و سیاست اعمال شده، نقشه آنها برای ایجاد تقابل ایران و آژانس، به روابطی تعاملی تبدیل و این طرح به معنای واقعی کلمه متوقف شد و برای آنها نتیجه‌بخش نبود.

وی با تأکید بر اینکه ما توانستیم با الگوی طراحی شده در مبادله هیأت‌ها و جلسات متعدد با آژانس، فرایند اعتمادسازی متقابل را برای عبور از وضعیت تنظیم کنیم، افزود: این جلسات و تعاملات ایران و آژانس همچنان ادامه دارد و از نتایج آن به طور مشخص این بوده است که آژانس به برنامه هسته‌ای ایران اعتماد داشته و از عدم تداوم دانش نگرانی نداشته باشد.

معاون رئیس‌جمهور ضمن بیان دشواری‌های جنجال‌سازی غرب علیه ایران، از نشاط و اراده همکارانش در سازمان انرژی اتمی سخن گفت و تصریح کرد: با سیاست‌های مدیریتی اعمال شده، هماهنگی‌هایی که برای توسعه زیرساخت‌ها و فراهم کردن سازوکارها انجام شد، در مجموع سال پرنشاط و پر تحرکی را تجربه کردیم و حدود ۱۵۹ دستاورد دانش بنیان در سازمان انرژی اتمی به ثبت رسید که تعدادی از آنها در روزهای آتی رونمایی خواهد شد.

اسلامی با اشاره به اینکه این اقدامات از انگیزه و اراده خدمت مشترک در سازمان حکایت دارد، تصریح کرد: این اراده توانسته حرکت جهشی در پیشبرد توسعه فناوری ایجاد کند به گونه‌ای که توانستیم انرژی اتمی را از یک سازمان در تراز تحقیقاتی به سازمانی در تراز صنعتی انتقال وضعیت داده و با هدف گذاری انجام شده همه سرفصل‌های فعالیت‌ها را گسترش دهیم.

وی در پاسخ به اینکه آیا دلیل رکود موجود در مذاکرات لغو تحریم‌ها فنی است یا سیاسی، گفت: فشاری که غربی‌ها به بهانه‌های مختلف بر ایران تحمیل می‌کنند با هدف جلوگیری از پیشرفت ایران است تا کشور هسته‌ای نشود اما آنها باید امروز این حقیقت را به ناچار بپذیرند که ایران هسته‌ای است و تمام. اسلامی تصریح کرد: ایجاد موانع در مسیر پیشرفت هسته‌ای ایران با ترور، تهدید، انفجار و فشار نتیجه‌ نداده است و آنها اگر بار دیگر در پی این رفتارها هستند باید از تجربه گذشته با ایران درس گیرند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه از نظر ظرفیت صنعتی و برخورداری از همه فرایندها از قدرتمندترین کشورها هستیم، گفت: این توانایی و ظرفیت به صورت بومی به دست آمده است، بنابراین غرب و آمریکا در رفتارها و فشارهای سیاسی خود علیه ایران باید حتماً به تجربه‌ای که تاکنون داشتند، مراجعه کرده و بیش از این برای جمهوری اسلامی ایران مزاحمت ایجاد نکنند.