اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای تصریح کرد تحولات جدید در برنامه هسته‌ای ایران، دستیابی به راه‌حل دیپلماتیک را به طور فزاینده‌ای دشوار کرده است.

در ادامه این بیانیه که روز سه‌شنبه (ششم ژوئن) به شورای حکام آژانس ارائه شده، ادعا شده که خطر بحران اشاعه هسته‌ای در منطقه در نتیجه تشدید مسیر هسته‌ای ایران افزایش یافته است.

اتحادیه اروپا ضمن بیان این که همچنان به برجام متعهد است، ابراز تاسف کرده که «ایران تصمیمات لازم را نگرفته و اقدامات لازم را انجام نداده است، و برعکس همچنان به تشدید چشمگیر برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌دهد.»

در ادامه این بیانیه ادعا شده، «این علی‌رغم حمایت سیاسی اعضای اتحادیه اروپا و تلاش‌های دیپلماتیک بین‌المللی شدید برای احیای اجرای کامل برجام از جمله تلاش‌های (جوزپ بورل) نماینده عالی اتحادیه اروپا به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام بوده است.»

در ادامه این بیانیه اتحادیه اروپا درباره «تشدید نگران‌کننده» برنامه هسته‌ای ایران در گزارش‌های آژانس، ابراز نگرانی عمیق کرده است.

در این گزارش در رابطه با گسترش ظرفیت غنی‌سازی و تولید اورانیوم با غنای بالا در ایران ابراز نگرانی و ادعا شده اقدامات ایران توجیه غیرنظامی معتبر ندارد.

اتحادیه اروپا در بخش دیگری از این بیانیه با اذعان به گزارش آژانس که در آن عنوان شده توضیحات ایران در خصوص وجود ذرات اورانیوم ۸۳.۷ درصدی در تاسیسات فردو با یافته‌های این نهاد مغایرت ندارد، باز هم درباره این موضوع ابراز نگرانی کرده و گفته عدم انحراف ایران در این خصوص باید به تایید آژانس برسد.

این نهاد همچنین ضمن ابراز نگرانی درباره «کار قابل توجه» بر روی اورانیوم فلزی که قبلاً گزارش شده و «دستاوردهای دانش غیرقابل بازگشت» مرتبط به آن، از ایران خواسته کار دیگری در رابطه با تبدیل UF۶ به UF۴ برای تولید اورانیوم فلزی را آغاز نکند و هیچ‌گونه فعالیت مرتبط با تولید اورانیوم فلزی را ادامه ندهد.

اتحادیه اروپا همچنین مدعی عدم پیشرفت در خصوص اختلاف ادعایی بین میزان اورانیوم طبیعی اعلام شده از سوی ایران در آزمایشگاه چندمنظوره «جابربن حیان» و مقدار تایید شده از سوی آژانس شده و از ایران خواسته این موضوع را طبق خواسته آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روشن کند.

اتحادیه اروپا در بیانیه خود از ایران خواسته با آژانس به شیوه‌ای مستمر و بدون وقفه تعامل داشته باشد تا تمام تعهدات مندرج در بیانیه مشترک چهارم مارس ۲۰۲۳ این نهاد و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران بدون تأخیر محقق شود.