منابع آگاه مصری خبر دادند که مذاکرات سران مصر و عمان شامل گفت‌وگو درباره مسائل مهم از جمله بهبود روابط ایران و مصر و دیگر مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز مسائل اقتصادی بود.

به گزارش ایلنا به نقل از العربی‌الجدید، سلطان عمان برای اولین بار پس از رسیدن به این منصب در سفری دو روزه به قاهره با رئیس‌جمهور مصر دیدار و گفت‌وگو کرد.

سلطان هیثم به طارق در این سفر علاوه بر دیدارهای رسمی با حضور هیأت‌های همراه، دیداری دوجانبه پشت درهای بسته با عبدالفتاح السیسی داشت. منابع آگاه مصری به «العربی الجدید» گفتند که این مذاکرات شامل گفت‌وگو درباره مسائل مهم از جمله بهبود روابط ایران و مصر و دیگر مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نیز مسائل اقتصادی بود.

به گفته این مقامات دیپلماتیک مصری، مصر هم‌اکنون آماده افزایش سطح روابط دیپلماتیک با تهران در حد مبادله سفیر است. این منابع تأکید کردند که این مسئله از موضوعات مورد بحث میان سران دو کشور در سفر اخیر سلطان عمان بوده است هرچند «کانال‌های ارتباطی مستقیمی نیز میان ایران و مصر وجود دارد».

به گفته این منابع، «مذاکرات السیسی و هیثم بن طارق درباره پرونده روابط با ایران، بعد از تماس‌های مستقیم مقامات مصری با همتایانشان در ایران انجام شده و در این تماس‌ها همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های سیاسی و راهبردی و امنیتی در برخی پرونده‌های مهم منطقه‌ای از جمله یمن و عراق و سوریه و نیز پرونده‌های اقتصادی و بازرگانی بررسی شده است».

به گفته این منابع، سفر سلطان عمان احتمالا باعث می‌شود که تهران و قاهره به زودی گام‌های بیشتری در این مسیر بردارند.

در این راستا، حسین هریدی، معاون سابق وزیر خارجه مصر، گفت که سفر سلطان عمان را باید مرحله تازه‌ای در تقویت روابط مصر و عمان دانست که در آن مسائل منطقه‌ای مهم مورد توجه دو کشور و از همه مهم‌تر حل و فصل بحران‌های کشورهای عربی بررسی شده است.

«عصام عبدالشافی»، استاد علوم سیاسی در مصر، نیز تأکید کرد که سفر سلطان عمان را باید در چارچوب مسائل منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و نه صرفا در چارچوب روابط دوجانبه دید.

به نظر عبدالشافی موضوع عادی‌سازی روابط ایران و مصر پس از توافق ایران و عربستان و نقش مهم عمان در بسیاری مذاکرات خارجی مربوط به ایران مهم‌ترین پرونده در سفر سلطان عمان به تهران بوده است.

او گفت که عمان سیاست جمع میان متناقض‌ها را پیش گرفته و در تحول نقش ایران در منطقه و روابطش با عربستان و عراق و یمن و سوریه، نقش عمان در تنظیم روابط و مذاکرات بسیار مهم است.

به گفته عبدالشافی در حال حاضر هیچ مانعی در ازسرگیری روابط مصر و ایران وجود ندارد به خصوص که تنش در روابط ایران با کشورهای شورای همکاری نیز از میان رفته و این کشورها سفرای خود را به تهران فرستاده‌اند.