فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است مشکل عدم مشارکت در انتخابات را هیچ جریانی نمی‌تواند رفع کند و اگر مردم احساس آزادی نکنند در انتخابات شرکت نمی‌کنند

محمدعلی ابطحی در گفتگو با رویداد ۲۴ گفت: اگر شما به گذشته نگاهی بیندازید، می‌بینید که اصلاح‌طلبان هم نتوانستند در اولین انتخابات پس از سال ۸۸، کار خاصی انجام دهند، زیرا بحران‌های پیش‌روی آن‌ها زیاد بود و از سوی دیگر، نیرو‌های یکدستی که روی کار آمده بودند هم گرفتار بحران‌هایی شدند.

صاحبان کرسی‎‌های قدرت، اراده‌ای برای افزایش مشارکت ندارند

وی افزود: در حال حاضر و به صورت طبیعی، انگیزه خاصی برای مشارکت در انتخابات پیش‌رو وجود ندارد. گسلی که ایجاد شده، مردم را نسبت به نتیجه رفتن پای صندوق‌های رای بی‌انگیزه کرده و پرکردن این گسل، از توان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان خارج است. از طرفی، هیچ نشانه‌ای دال بر اینکه مجموعه‌ای که کرسی‌های قدرت را به دست آورده اند، تلاشی برای تغییر این فضا بکنند و اساسا اراده‌ای برای آماده کردن جو جامعه برای حضور مردم در انتخابات داشته باشند. این فعال اصلاح طلب تصریح کرد: گروهی که باعث یکدست‌شدن حاکمیت شدند، دلیلی نمی‌بینند که قدرت را از دست بدهند و به همین دلیل به شخصه فکر نمی‌کنم گروه‌های سیاسی منتقد وضع موجود، در آستانه انتخابات فعال شوند و حتی اگر هم فعال شوند، توان افزایش مشارکت در انتخابات را داشته باشند.

ابطحی تاکید کرد: تیغ شورای نگهبان در رد صلاحیت‌ها هم قرار نیست کُندتر شود. او گفته فکر نمی‌کنم افرادی که با این همه تلاش و زحمت، حاکمیت را یکدست کردند، حالا کوتاه بیایند و شاهد کمرنگ‌شدن این یکدستی بشوند.

او نسبت به ادامه این رویه هشدار داد و گفت: اگر این جریان  بر رویه خود اصرار بورزد، خیلی اشتباه است؛ چرا که اگر مشارکت نباشد، پشتیبانی حکومت بسیار ضعیف می‌شود و  بحران‌های دیگری به دنبال خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، ایجاد انگیزه در مردم و بالا بردن مشارکت در انتخابات پیش‌رو را شدنی خواند، اما تاکید کرد که ظاهرا کسی چنین عزمی ندارد، چون اگر مشارکت افزایش پیدا کند، نتایج انتخابات به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد.

اگر مردم احساس آرامش و آزادی نکنند، مشارکت بالا امکان پذیر نیست

او گفت: به نظر من، تغییر فضا و رقابت بین گروه‌های سیاسی در یک انتخابات رقابتی با مشارکت بالا امکان پذیر نیست مگر اینکه جامعه حس آرامش و آزادی داشته باشد. اگر مردم حس کنند تغییر واقعی شکل گرفته، امکان دارد با رغبت بیشتر وارد صحنه انتخابات شوند. باید توجه داشت که افزایش مشارکت در انتخابات، بیش از اینکه به ورود اصلاح‌طلبان به انتخابات (تایید صلاحیت کاندیدا‌های اصلاح طلب) بستگی داشته باشد، به ایجاد بستر‌های امن وثبات سیاسی- اجتماعی در جامعه بستگی دارد.