عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم گفت: اگر می‌خواهند انتخابات، رقابتی باشد با این تشکیلات اجرایی و شورای نگهبان نمی‌شود.

آیت‌الله سید محمدعلی ایازی در گفت‌وگو با جماران افزود: رهبری درباره آقای لاریجانی گفتند که به ایشان ظلم شده است، اما ندیدیم این ظلم نه در انتخابات و نه در اتهاماتی که به ایشان زده شد، جبران شود. نهادها از حیثیت ایشان دفاع نکردند چه برسد به اینکه اگر واقعاً به ایشان ظلم شده به رقابت‌ برگردانند. دستگاه‌هایی که به سخن رهبری گوش نمی‌دهند، چه توقعی دارید که مردم به آنها اعتماد کنند و اتفاقات صحیح انجام شود؟

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: انتخابات مشارکتی، رقابتی و سالم منوط به دو نکته اساسی است؛ نکته اول، دستگاه اجرایی که می‌خواهد متکلف این برنامه شود، زمانی می‌تواند انتخابات را برگزار کند که اعتماد جامعه را جلب کرده و جامعه اطمینان پیدا کند به اینکه دستگاه مجری انتخابات دستگاهی است که نمی‌خواهد انتخابات را مهندسی کند؛ مسائلی که در این مدت اتفاق افتاده است.

به گفته وی، دستگاه انتخابات باید به گونه‌ای باشد که چنین اعتمادی در سلامت و رقابت ایجاد کند، و گرنه در انتخابات مشارکتی که نشانه قدرت ملی باشد، نخواهد بود، و سالم و اعتمادبرانگیز برگزار نخواهد شد. چون شرط برگزاری یک انتخابات این است که مردم مسئولیت دستگاه را بپذیرند. و برای آنان مشروعیت قائل شوند.

ایازی در توضیح نکته دوم گفت: برای شورای نگهبان قانونی به نام «نظارت استصوابی» وضع کرده‌اند که در تعارض با آزادی های مردم و خلاف قانون اساسی است و این قانون و رفتار این نهاد هرگز با نظارت استصوابی مشارکت و انتخابات سالم و رقابتی اتفاق نمی‌افتد. عملاً وقتی که می‌بینیم، وزیر اطلاعات وقت می‌گوید که فلان کس رأی می‌آورد و رأی آوردن او خطرناک است، پس باید کاری کنیم تا رد صلاحیت شود، آن شخص کیست؟ آقای هاشمی رفسنجانی است که جزء بنیانگذاران انقلاب است و سال‌های سال رئیس جمهور و رئیس مصلحت و مجمع تشخیص مصلحت بوده است و مسئولیت‌های مهمی در کشور داشته است.

به گفته این عضو مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم، اولین کاری که باید انجام شود این است که این نهادها و وضعیت قانونی را اصلاح و زمینه اعتماد مردم را فراهم کنند.

استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: رهبری درباره مسمومیت مدارس با تندی و قاطعیت صحبت کردند اما عده‌ای این حرف‌ها را گوش نمی‌کنند، کار خود را می‌کنند، خودسر هستند و این حرف‌ها را جدی نمی‌گیرند. بنابراین، رهبری به چه کسی توصیه می‌کند؟ به مردم توصیه می‌کند یا مسئولین؟ ضمانت اجرایی توصیه‌های رهبری در انتخابات آزاد، مشارکتی، سالم و با امنیت چیست؟ ایازی در پاسخ به این پرسش که عملکرد مسئولین در حوزه روابط خارجی چه تأثیری بر مسأله مشارکت مردم در انتخابات دارد، گفت: الان که هنوز اتفاق جدی نیفتاده است و از وقتی که چنین کاری آغاز شده، برخی از کاسبان تحریم به دنبال کارهای تخریبی هستند. بگذریم از این که روابط با عربستان «جزء العله» است. باید روابط بین‌المللی ما خوب شود، رفتار و برخورد مسئولین با مردم و شرائط عادی‌سازی با نظام بین‌المللی درست شود. همچنین مسأله برجام حل شود و اگر این‌ مشکلات حل نشود روابط با عربستان مشکلات را حل نمی‌کند. باید مجموعه مسائل درست شود.