ارتش سودان نیروهای واکنش سریع را متهم کرد که به سفارت عربستان و وابستگی‌های آن و سفارت‌های دیگر کشورها حمله کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، ارتش سودان در بیانیه‌ای اعلام کرد، «نیروهای مسلح سودان به انجام وظیفه خود در دور کردن شورش با قدرت، اراده و باور به پیروزی نزدیک ادامه می‌دهند و شبه‌نظامیان شورشی هر لحظه در نتیجه حملات قدرتمند ما علیه تجمع‌هایشان در تمامی پایگاه‌های موجود در پایتخت، متحمل خسارات سنگین و روبه‌فزونی می‌شوند.» ارتش سودان در ادامه بیانیه خود تاکید کرد، «شبه‌نظامیان شورشی به خط‌ مشی تروریستی خود در نقض قوانین و منشورهای بین‌المللی از جمله یورش به دفاتر هیئت‌های دیپلماتیک در خارطوم ادامه می‌دهند و ساختمان‌های سفارت‌های عربستان، اردن، سودان جنوبی و سومالی و نیز وابستگی نظامی عربستان در خارطوم یورش برده و با نقض بی‌سابقه حرمت هیأت‌های بین‌المللی، اسناد موجود در این ساختمان‌ها را از بین برده و اثاثیه و خودروهای موجود در آنها را به سرقت بردند». در بیانیه یاد شده آمده است، «گروهی از شبه‌نظامیان شورشی دیروز به شهر الرهد در استان کردفان شمالی حمله کرده و پاسگاه پلیس و ساختمان دادگاه و نیز دفتر اطلاعات کل را آتش زده و ضمن ترساندن و ربودن تعدای از شهروندان، خودروهای دولتی و شخصی را به سرقت بردند».

ارتش سودان در ادامه تاکید کرد، «تمامی تحرکات شورشی‌ها در داخل و بیرون پایتخت در حال رصد است و نیروهای مسلح سودان در آمادگی کامل بوده و برای ناکام گذاشتن اهداف و برنامه‌های خبیثانه دشمن، جدی هستند». وزارت خارجه اردن نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که ساختمان سفارت این کشور در خارطوم روز دوشنبه هدف یورش قرار گرفته و تا حدودی تخریب شده است.

وزارت خارجه کویت نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که اقامتگاه رئیس دفتر رایزن نظامی سفارت این کشور در خارطوم روز دوشنبه مورد هجوم قرار گرفته است.

این وزارتخانه در ادامه بیانیه خود این یورش را محکوم کرد. درگیری‌ها در سودان طی یک ماه گذشته موجب کشته شدن بیش از ۷۵۰ تن و زخمی شدن ۵۰۰۰ تن و آوارگی و پناهندگی نزدیک به یک میلیون تن دیگر شده است. در این درگیری‌ها، بیمارستان‌ها، نهادهای انسانی و منازل مسکونی در خارطوم که ساکنانشان آنها را به دلیل درگیری رها کرده و به دیگر شهرها و کشورهای مجاور گریختند، مورد سرقت قرار گرفتند. سازمان ملل هشدار داد، در صورت ادامه یافتن جنگ، ظرف شش ماه ۱۹ میلیون سودانی با خطر گرسنگی مواجه خواهند شد. سازمان پزشکان بدون مرز نیز گزارش داد که آوارگان دارفور در اردوگاه‌ها در روز تنها یک وعده غذایی دارند.