سخنگوی وزارت خارجه درباره نصب دوربین‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: قبلا توضیح دادم و نمی‌توانم بیش از این توضیحی بدهم. ولی مایلم عنوان کنم که سیاست جدی ایران حل و فصل مشکلات و سوءتفاهم با آژانس است.

ناصر کنعانی در نشست خبری دیروز خود با خبرنگاران، در پاسخ به این سوال افزود: همانطور که مقامات سازمان انرژی اتمی اعلام کردند سیاست این است اجازه ندهیم موضوعات مرتبط با فعالیت هسته‌ای ایران تبدیل به مانع در روند همکاری‌های ایران با آژانس شود.

وی توضیح داد: ایران در چارچوب نقشه راهی که در سفر گروسی به تهران تعیین شد، در حال حرکت است و در همین زمینه اقدامات اجرایی و عملیاتی تعریف شده و داریم به جلو می‌رویم.  کنعانی تاکید کرد: روند را به سمت پیشرفت و رو به جلو می‌بینیم.

در همین زمینه جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز گذشته با انتشار پیامی در توئیتر، از تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران خبر داد و گفت که همکاری تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شتاب گرفته است.

او افزود که در گفت‌وگو با حسین امیرعبداللهیان بر لزوم تداوم همکاری‌های ایران و آژانس تاکید کرده است. پیش از این لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز در پیامی در صفحه توییترش نوشته بود: «شایعات تایید می‌شود. آژانس در حال حاضر توانسته است نصب دوباره دوربین‌های خارج شده و دیگر [تجهیزات نظارتی] را آغاز کند. انتظار می‌رود که این روند در چند روز آتی به

سرانجام برسد.»

گفتنی است؛ سازمان انرژی اتمی ایران در خرداد ماه سال گذشته و پس از قطعنامه‌ای که توسط آمریکا، فرانسه، انگلیس و آلمان در شورای حکام آژانس درباره همکاری‌های پادمانی ایران و آژانس صادر شده بود، با انتشار ویدیویی از خاموشی تعداد قابل توجهی از دوربین‌های نظارتی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خبر داد.