رئیس‌جمهور تاکید کرد: کار اقتصادی و تجاری کشور را به مذاکرات سیاسی گره نزده‌ایم، مذاکرات سیاسی یک روندی دارد ما به برکت خون شهدا مذاکرات را از موضع عزت دنبال می‌کنیم، آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها میز مذاکره را ترک کردند.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رئیسی در پنجمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی ایران با بیان این‌که جمهوری اسلامی ایران با نفت و گاز خود شناخته می‌شود، گفت: حقیقت هم همین است اما دیگر توانمندی‌های کشور مورد غفلت قرار گرفته است، لذا عمده روابطی که با کشورها داریم، می‌تواند در سطح بالاتری قرار گیرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: اولین راه، شناخت ظرفیت‌ کشور ما است. البته ظرفیت‌های دیگر کشورها باید شناخته شود و دفاتر بازرگانی ما در دیگر کشورها مامور این مهم هستند و تصمیم گرفتیم با فعال کردن دفاتر بازرگانی خود در کشورهایی که فعال نبودند، این ظرفیت‌ها را بشناسیم.

وی ادامه داد: به نظر من جمهوری اسلامی ظرفیت‌های قابل قبولی دارد در همین‌ نمایشگاه ۷۰۰ نمایشگاه صادراتی و وارداتی شرکت کردند که استاندارد جهانی دارند و در دنیا می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و لذا کشورهای همسایه این محصولات را قابل رقابت با دیگر کشورهای دنیا می‌دادند.

رئیسی با بیان این‌که در حوزه دارو اقدامات خوبی صورت گرفته است، بیان کرد: ۹۵ درصد داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید و صادر می‌شود، امروز ست کامل اتاق عمل در کشور تولید می‌شود. در حوزه پتروشیمی هم همین‌طور، در حوزه معادن هم کارهای بسیاری انجام شده است.

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و فناوری می‌تواند محل بازدید تجار باشد که بسیار قابل دیدن و توجه است.

وی ادامه داد: برخی از روسای جمهور کشورها که بازدید می‌کنند مشاهده می‌کنند علیرغم تهدید ما تولیدات داشته باشیم. تلاش کردند دسترسی ما را از علم‌ها و فرمول‌ها بگیرند اما ما این دانش‌ها را بومی کردیم. صنایع هسته‌ای و نظامی ما در کشور بومی شده است و یک دانشمند خارجی نداریم، همگی بومی شده‌‌اند و دانشمندان و صاحب نظران ما صاحب حرف هستند.

رئیسی تاکید کرد: دانشمندان ما در حوزه صنایع و معادن به گونه‌ای وارد شده‌اند که قابل تحسین است، البته این‌ها کم است و باید تلاش بیشتری کرد.

رئیس‌جمهور گفت: مشاهده کردید که سخنگوی کاخ سفید گفت تحریم‌ها علیه جمهوری اسلام شکست خورده است و این از جلوه‌های کار متخصصان و دانشمندان ما است.

رئیس‌جمهور خطاب به تولیدکنندگان گفت: دیگر نکته‌ مهم جلوگیری از خام فروشی است. رهبری نسبت به کار دانش‌بنیان تاکید کردند که امروز زمینه فراهم است شما هم کمی و کیفی این کار را انجام دهید.

وی ادامه داد: نکته دیگر ارزان فروشی است شما هنگامی که کالای ایرانی را با کالای دیگر کشورها مقایسه کنید خواهید دید که کالای ایرانی قیمت کمتری دارد. به شما تولیدکنندگان می‌گویم کیفیت را فدای کمیت نکنید.