حسام‌الدین اسلاملو

مجلس اصولگرای انقلابی در بد مخمصه‌ای افتاده است. مخمصه‌ای که به حالت اره مشهور است. پیش برود می‌بُرد و عقب بنشیند هم می‌بُرد. نمایندگان طرح استیضاح وزیر صمت را امروز و فردا ادامه ندهند و مسکوت بگذارند، خود مجلس از شان و و اعتبار می‌افتد و جایگاهش نزد مردم متزلزل می‌شود. اما اگر مجلس، وزیر را به‌واقع به دور از حرکات نمایشی همیشگی به استیضاح بکشاند نیز با دولتِ همسو زاویه پیدا می‌کند آن هم در شرایطی که رهبری خواهان تفاهم قوا برای پیشبرد امور شده‌اند.

چنین است که رویای حاکمیت یکدست پس از دو سال کشاکش به بن‌بست اساسی خورده تا جایی که تصور یکدستی در این چند ماهه‌ اخیر در عالم واقعیت به چالش کشیده شده است. هرچه هیأت رئیسه مجلس تلاش دارد بر خاکستر اختلافات خاک بپاشد، باز شعله‌های اختلاف از زوایای مختلف زبانه می‌کشد. زبانه‌هایی که سوخت‌شان را ناتوانی وزاری رئیسی در شناسایی و یافتن راه‌حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران تامین می‌کند.

مدتی است که از پس ناکارآمدی‌های تیم اقتصادی دولت،  مجلس اصولگرا هم نتوانسته چشم بر این همه قصور ببندد. وضعیت اقتصادی و معیشتی تا جایی عرصه را بر مردم تنگ کرده که یک نماینده حتی اگر نخواهد باز ناچار است وانمود کند صدای موکلانش را می‌شنود و از رئیس‌جمهور و هیأت وزیرانش سوال بپرسد و پاسخ بخواهد.

بنابراین تعجبی نیست اگر اختلاف تا جایی بیخ پیدا کرده که ادعای توزیع 70 تا 75 خودروی شاسی‌بلند میان برخی نمایندگان مجلس را نه یک نماینده اصلاح‌طلب مثل مسعود پزشکیان که یک نماینده اصولگرای مجلس علیه وزیر صمت مطرح کرده است. ادعای احمد علیرضابیگی گویا مربوط به تابستان گذشته و طرح مسکوت مانده‌‌ استیضاح قبلی وزیر صمت بوده است.

نماینده مردم تبریز،‌ شاسی‌بلندهای جنجالی تحویل داده شده را فیدلیتی و دیگنیتی اعلام کرد که در پارکینگ مجلس بودند.

اما خیلی زود برخی نمایندگان در صحت آن تردید روا داشتند و حتی سیدکریم حسینی، نماینده اهواز  ضمن رد موضوع اعلام کرد: «آن آقا با گفتن این صحبت‌ها، اول به خودش و سپس به جایگاه نمایندگی و دولت، توهین کرد. اگر کسی مطلبی را می‌گوید حتماً باید با سند صحبت کند، وگرنه این روند، خودنمایی است.»

این نماینده بی‌توجه به مصونیت قضایی نمایندگان از مراجع قضایی خواسته با کسانی که بدون پشتوانه، روی به تشویش اذهان عمومی می‌آورند، برخورد شود.

برخورد با نماینده‌ افشاگر موضوعی بود که توسط رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت نیز تکرار شد. سپهر خلجی به نمایندگی از طرف دولت نگران بازی با آبروی مجلس شد و ادعای انصراف نمایندگان از استیضاح با دریافت شاسی‌بلند را رد کرد و از دستگاه قضا خواست با تهمت‌زنندگان قاطعانه برخورد کند.

روزنامه همشهری وابسته به شهرداری تهران نیز عینا همین خواسته را مطرح کرد.

اخبار بیست و سی صداوسیما هم سعی کرد با محمد حسینی، معاون پارلمانی رئیس‌جمهور همصدا شود، استیضاح وزیر صمت را در شرایط حساس کنونی کشور به صلاح نداند و حتی موضوع اعطای برخی امتیازات از طرف خودروسازان را امری معمول و مربوط به سال قبل اعلام کند اما این تلاش‌ها نیز بی‌فایده ماند و روز پنجشنبه یک نماینده دیگر نیز ادعای احمد علیرضابیگی را تایید کرد. احمد رسولی‌نژاد، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: «در دور قبل که موضوع استیضاح وزیر صمت مطرح شد، یکباره اعلام شد که رای‌ها به استیضاح وزیر برگشته است و در همان روز مباحثی مطرح شد که شب قبل از استیضاح وزیر در خیابان سمیه در ساختمان وزارت صمت حواله ۷۰ تا ۷۵ خودرو شاسی بلند به نمایندگان مجلس داده شده است.»

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: «من آن روز را روز سیاه در تاریخ مجلس می‌دانم. البته امیدواری زیادی به جلسه بعدی استیضاح دارم و این بار ما دست رو می‌کنیم. این هشدار را به مسئولان می‌دهم که توقع نداشته باشند در دفاع از مردمی که بی‌کیفیت‌ترین خودروها را سوار می‌شوند، با ملاحظه صحبت کنیم.»

نامه وزیر صمت به دادستان کل کشور

با اینکه واکنش وزارت صمت به ادعای نماینده تبریز ابتدا تکذیب و سپس طرح شکایت بود، با پشتیبانی رسولی‌نژاد از علیرضابیگی این بار وزیر صمت دست به کار نامه به دادستان کل کشور شد و خواست، به خبر نادرست واگذاری خودرو به نمایندگان در جریان استیضاح وی که در رسانه‌ها منتشر شده، در اسرع وقت رسیدگی شود.

 مجلس انقلابی در طرح استیضاح وزیر صمت در بد مخمصه‌ای افتاده است. مخمصه‌ای که به حالت اره مشهور است. پیش برود می‌بُرد و عقب بنشیند و طرح را مسکوت بگذارد هم می‌بُرد؛ در صورت اول با دولت زاویه پیدا می‌کند و در حالت دوم از شان و و اعتبار می‌افتد و جایگاهش نزد مردم متزلزل می‌شود

وزیر صمت واگذاری خودرو به نمایندگان را اتهام و دون شان دولت و مجلس انقلابی خواند.

«سیدرضا فاطمی امین» روز پنجشنبه با ارسال نامه‌ای خطاب به محمدجعفر منتظری از وی خواست به خبر نادرستی که منتشر شده است، رسیدگی کنند.

وزیر صمت تاکید کرده که «چنین اتهام فسادی در شأن دولت مردمی و مجلس انقلابی نیست؛ با توجه به صدمه چنین اظهاراتی به اعتماد عمومی و تضعیف سرمایه اجتماعی کشور، خواهشمند است دستور فرمایید این موضوع در اسرع وقت بررسی و اقدامات قانونی جهت تعقیب قضایی خطاکاران انجام شود.»

واکنش دادستان کل

دادستان کل کشور نیز در این زمینه گفت: در خصوص ادعای آقای بیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی، بلافاصله دستورات لازم به معاونت مربوطه در دادستانی کل کشور برای پیگیری موضوع داده شد تا از فردی که چنین ادعایی کرده است خواسته شود مدارکی بر اساس آن چه ادعا کرده‌اند را ارائه داده تا بررسی لازم صورت گیرد و اگر مدارکی وجود نداشته باشد به دلیل اینکه موضوع مهم و با حیثیت دولت و مجلس شورای اسلامی در ارتباط است، تحت تعقیب قرار خواهند گرفت و مراتب به دادستانی تهران ارجاع خواهد شد.

دادستان کل کشور بیان کرد: انتظار داریم هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس بررسی این موضوع را در دستور کار قرار دهند و مسئله را به صورت جدی پیگیری کنند.

پای هیأت نظارت بر رفتار نماینده به میان آمد

ولی خیلی زود نماینده‌ای که ماجرای خودروهای شاسی بلند را مطرح کرد، خود متهم شد. به گزارش شبکه شرق، سخنگوی هیأت رئیسه مجلس گفت: هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز با قید فوریت به این مسأله ورود کرده و طرح این اتهام از جانب نماینده مذکور را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

سیدنظام الدین موسوی افزود: در پی ادعای یک نماینده مبنی بر واگذاری ۷۵ خودروی شاسی بلند به نمایندگان مجلس در جریان استیضاح سال گذشته وزیر صمت، این موضوع از سوی حراست قوه مقننه مورد بررسی قرار گرفت و کذب بودن آن مشخص شد.

بر این اساس، هیأت نظارت بر رفتار نمایندگان نیز با قید فوریت به این مسأله ورود کرده و طرح این اتهام از جانب نماینده مذکور را مورد رسیدگی قرار خواهد داد.

در میانه انکارها و تکذیب‌ها، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی هم ادعای نماینده تبریز را درباره اعطای 70 خودروی شاسی بلند به برخی نمایندگان تایید کرد و درباره دلایل شکست طرح استیضاح قبلی وزیر صمت گفت: «من آن روز را روز سیاه در تاریخ مجلس می‌دانم.»

نوک کوه یخ بیرون زده؟

در میانه تکذیب‌ها و تردیدها و درخواست تعقیب و برخورد اما یک نماینده دیگر مجلس به تایید موضوع لابی‌گری پرداخت. لطف‌الله سیاهکلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درباره لابی‌های وزیر صمت با مجلس برای منصرف شدن از استیضاح و دادن وعده به نمایندگان گفت: از طرف دولت با من هم تماس گرفتند که از استیضاح وزیر صمت

عقب‌نشینی کنم!

آش آن قدر شور شده که حتی یاسر جبرائیلی، نویسنده‌ی سابق روزنامه‌ی کیهان و رئیس مرکز ارزیابی و نظارت راهبردی اجرای سیاست‌های کلی نظام در توئیتی نوشته است: «اگر اتهام ماشین شاسی‌بلند ثابت شود، فاطمی امین و هم نمایندگان دریافت‌کننده خودرو یک روز نباید در مسند مسئولیت بمانند.»

یاشار سلطانی روزنامه‌نگار مشهوری که پیش از این سابقه‌ی افشاگری در خصوص املاک نجومی را در کارنامه خود دارد نیز با اشاره به موضوع خودروهای شاسی بلند درباره یک پشت‌پرده‌ی دیگر تحقیق و تفحص در مجلس انقلابی در ماجرایی سابق بر این نوشته است: «کسی که قرار بود در گزارش تحقیق و تفحص مجلس عملکرد شستا رو بررسی کنه، الان به عنوان مدیرکل همان آدم در گمرک مشغول به کار شده!»

اکبر اعلمی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب و از نمایندگان سابق تبریز نیز از اینگونه بده - بستان‌ها نوشته که از امور رایج در مجلس و بسیاری از نهادها و مراکز قدرت است و اگر غیر از این باشد باید تعجب کرد: «اگر اینگونه روابط و مناسبات میان ویژه‌خواران و اصحاب قدرت نبود مگر خودروسازان با شیوه کنونی می‌توانستند به حیات خود ادامه داده و خودروهای چینی را به چند برابر قیمت آن در سایر کشورها و محصولات بی‌کیفیت خود را ده‌ها برابر ارزش واقعی‌اش به خورد مصرف‌کنندگان ایرانی بدهند!؟  و یا اگر این مناسبات میان ویژه‌خواران و صاحبان قدرت نبود، مگر ممکن بود امثال شهرام جزایری، بابک زنجانی، خاوری‌‌، فاضل خداداد، انصاری‌ها، مه‌آفرید،....و مالکان برخی شرکت‌ها و بانک‌ها و موسسات اعتباری یک شبه ره صدساله را پیموده و به قارون‌های با ثروت‌های نجومی تبدیل شوند!؟»

از نظر اعلمی؛ «مادامی‌که بستر و زمینه‌های چنین مناسبانی از ریشه خشک نشده، اگر هدیه‌دهندگان خودروهای موصوف، به جای ۷۵-۷۰ نماینده، به تعداد همه نمایندگان مجلس خودرو در اختیار آنان قرار می‌داد، چه‌بسا در این خصوص صدای کسی هم درنمی‌آمد! باید پذیرفت چنین مناسباتی از عوارض سیاست و اقتصاد رانتی است.»