یک کارشناس صنعت خودرو گفت: اخذ مالیات از نقل و انتقال خودرو، قیمت خودرو را در بازار بالا خواهد برد و بر هزینه‌های حمل‌ونقل نیز تأثیر خواهد گذاشت.

به گزارش قرن نو، ثبت‌نام‌کنندگان فروش نقدی یک خودروساز در صورت حساب خود با بندی جدید روبرو شده اند که به  مالیات نقل و انتقال مرتبط است. به نظر می رسد طرح مالیاتی جدید برای معامله خودرو اجرایی شده است.

هفته گذشته معاون سازمان امورمالیاتی اعلام کرده بود از کارخانه‌های سازنده و یا مونتاژ کننده داخلی و یا واردکنندگان خودرو در نخستین انتقال به خریداران مالیات دریافت می‌شود و این طرح برای اولین بار از سوی شرکت سایپا به اجرا درآمده است.

امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، با اشاره به اینکه این اقدام سازمان امور مالیاتی قیمت خودرو را بالا خواهد برد، به خبرنگار قرن نو گفت: قطعاً اخذ مالیات یکی از بهترین روش‌های حکومت‌داری است اما ما در شرایط بد اقتصادی هستیم و این نوع مالیات‌گیری باید به‌گونه‌ای باشد که در وهله اول توازن را در جامعه برقرار کند. مالیات درآمدی است برای دولت اما مهم‌تر از آن مالیات یک ابزار بازتولید ثروت نیز است، برای همین در دنیا از ثروتمندان بیشتر مالیات اخذ می‌شود و از فقرا کمتر تا آنجا که بخشی از جامعه اصلاً مالیات پرداخت نمی‌کنند و در نتیجه مالیات‌گیری یک ابزار ایجاد عدالت نیز است.

هزینه حمل‌ونقل افزایش می‌یابد

این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر این موضوع که سرانجام باید نظم مالیاتی در کشور راه بیفتد گفت: اینکه از جایی مانند صنعت خودرو و نقل و انتقالات آن مالیات‌گیری را شروع می‌کنند فشار را حداقل بر روی بازار خودرو بالا خواهد برد. خودرو تنها یک کالای مصرفی نیست که از سوی مصرف‌کنندگان خریداری می‌شود بلکه موضوع لجستیک نیز باید در این بین مورد بررسی قرار گیرد، این روزها هزینه حمل‌ونقل در شهرهای بزرگ مانند تهران بسیار بالا رفته و نباید فراموش کرد که هرگونه حرکتی بر روی خودرو بر هزینه‌های حمل‌ونقل تأثیر خواهد گذاشت.

وی در ادامه گفت: به نظر بنده، شرایط کنونی زمان نامناسبی برای این کار است؛ به‌خصوص در موقعیتی که بازار خودرو بسیار آشفته است و صنعت خودرو نیز اوضاع خوبی ندارد و این اقدام تنها به این آشفتگی‌ها دامن خواهد زد.