رهبر انقلاب در پاسخ به پرسشی درباره رفراندوم، پرسیدند که مسائل گوناگون کشور مگر قابل رفراندوم است؟ کجای دنیا این کار را می‌کنند؟  مگر همه مردم که باید در رفراندوم شرکت کنند امکان تحلیل آن مسئله را دارند؟ این چه حرفی است؟ به گزارش ایرنا، رهبر معظم انقلاب اسلامی عصر سه شنبه در دیدار جمعی از دانشجویان و فعالان تشکل‌های دانشجویی گفتند: راهبرد دشمن این است که ما به خودمان بدبین شویم. مشکلات در داخل حتماً وجود دارد اما اینکه ناامیدی عمدتاً منشا داخلی دارد را قبول ندارم. مشکلات، جوانِ دانشجوی پرانگیزه را ناامید نمی‌کند. درس می‌خواند و مبارزه می‌کند تا مشکلات را برطرف کند. ایشان دوقطبی‌گری را خواست دشمن دانستند و تاکید کردند: فعالیت‌های دانشجویی نباید جامعه دانشجویی و کشور را دوقطبی کند و مطالبه دانشجویی همراه با واقع بینی و ارائه راه حل علمی و عملی باشد.

رهبر انقلاب گفتند: رسانه‌های بدخواه اصرار دارند که ملت ایران از اعتقادات دینی و احساسات انقلابی رویگردان شده است. جلسات شب قدر و روز قدس امسال از پارسال پرشورتر بود.

حتما کتاب‌های شرح حال شهدا را بخوانید

رهبر انقلاب گفتند: در دوران دفاع مقدس دو فرصت تعالی و عروج بصورت مشترک در کنار هم قرار گرفتند. جوانهایی که وارد میدان جنگ شدند حرکتشان و اوج‌گیری‌شان جوری بود که فردی مثل امام راحل، امام بزرگوار که سالهای متمادی سلوک و عرفان را تجربه کرده بود به حال آنها غبطه می‌خورد، من نمی‌دانم شماها شرح حال این شهدا را می‌خوانید؛ این کتابها را یا نه؟ من می‌خوانم و اشک می‌ریزم و استفاده می کنم برای من حقیقتاً استفاده دارد.  

ایشان تصریح کردند: من خیال می‌کنم شما یکی از کارهایی که می‌کنید حتماً همین باشد شرح حال این شهدای عزیز را بخصوص بعضی‌هایشان را که خیلی معنویت دارند بخوانید. اینها استفاده کردند.

 

بن‌بست‌انگاری خیلی چیز بدی است

رهبر انقلاب در ادامه تاکید کردند: انتظار فرج یعنی سختی‌ها همه قابل برداشته شدن، برطرف شدن است. نه اینکه بنشینید انتظار بکشید، دل شما باید گوش به زنگ باشد. ایشان یادآور شدند: انتظار فرج یعنی انتظار برطرف شدن همه‌ نقصهایی که شما الان گفتید. ۱۰ برابر این هم نقص وجود دارد که شما نگفتید. انتظار فرج یعنی این، یعنی آماده بودن، فکر کردن، بن‌بست نپنداشتن. بن‌بست‌انگاری خیلی چیز بدی است.

پیروزی انقلاب غلبه حق بر باطل بود

رهبر انقلاب در ادامه افزودند: خدای متعال که در قرآن مکرر گفته «کَتَبَ اللَّهُ لَأَغْلِبَنَّ أَنَا وَ رُسُلی»؛ کتب اللّه یعنی قانون قطعی خدا است که راه پیغمبران غلبه پیدا خواهد کرد. دیگر بحثی ندارد. «إِنَّ اللَّهَ یُدافِعُ عَنِ الَّذینَ آمَنُوا»؛ خدا از مؤمنین دفاع خواهد کرد، در این هیچ تردیدی نیست. یا «نُریدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَی الَّذینَ اسْتُضْعِفُوا فِی الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً»؛ در این هیچ تردیدی وجود ندارد، این قول خدای متعال است. خود ما واقعیتها را هم دیدیم. حالا ما اینها را یک روزی از قرآن و نهج‌البلاغه و صحیفه‌ سجادیه نقل می‌کردیم، اما در زندگی خودمان تصور نمی‌کردیم. ایشان تاکید کردند: ما در این سن خودمان دیدیم، پیروزی انقلاب را دیدیم. این غلبه‌ حق بر باطل بود. کسی فکر نمی‌کرد، هیچکس اصلاً تصور نمی‌کرد. مرحوم آقای طالقانی به خود من گفت، گفت وقتی آن روزی که امام گفت که شاه باید برود. ما گفتیم آقا چه حرف‌هایی می‌زند! یعنی کسی مثل آقای طالقانی! مرحوم آیت‌اللّه طالقانی آدم کوچکی نبود. یک مبارز عمیقِ عریقِ سابقه‌دارِ آن‌چنانی امیدوار نبود، اما شد. انقلاب پیروز شد. حادثه‌ی عجیبی بود جنگ تحمیلی. همه علیه ما، آمریکا علیه ما، شوروی علیه ما، ناتو علیه ما، کشورهای مسلمان علیه ما، ترکیه‌ همسایه‌مان علیه ما، همه، همه. ما پیروز شدیم. در یک چنین جنگی که همه علیه ما بودند، ما پیروز شدیم. پس بنابراین تجربه‌های ما هم همین را نشان می‌دهد.