نماینده اراک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اسم یک خیابان نمی‌تواند جلوی روابط ما با عربستان را بگیرد، می‌گوید تغییر نام شیخ نمر می‌تواند با «احترام به توافق ایران و سعودی» و «مردم شیعه عربستان» رخ دهد.

محمدحسین آصفری، درباره تغییر نام خیابان شیخ نمر به «انتخاب» گفت: البته طرف مقابل نمی‌تواند برای ما تعیین تکلیف کند که اسم خیابان را باید عوض کنید؛ اما اصولا در دیپلماسی نیاز به یک اتفاقات هماهنگ وجود دارد. وی افزود: وقتی بحث دیپلماسی پیش می‌آید، از تبادل امتیاز سخن می‌گوییم و نمی‌توان از این مسائل غافل شد. اینکه آن خیابان جای دیگری نامگذاری شود امکان‌پذیر است؛ یعنی در خیابان دیگری نام شیخ نمر باشد.

آصفری درباره تاثیر نام این خیابان بر روابط با عربستان ادامه داد: به هیچ سفارتخانه‌ای اجازه نمی‌دهیم در امور داخلی ما دخالت کند اما قبل از از ورود آن‌ها، با احترام به روابط دو کشور می‌توان یک سری تغییراتی ایجاد کرد و با توجه به احترام مردم شیعه عربستان این اتفاق رخ می‌دهد. البته این موضوع را من شخصا نشنیدم، اما نمی‌تواند در روابط تاثیرگذار باشد. سفیر هم شخصا کاره‌ای نیست که بخواهد شرط کند. وقتی با دولت آن‌ها توافق کردیم دیگر سفیر کاره‌ای نیست. این نماینده مجلس در خصوص اطلاع مجلس از توافقات اخیر میان ایران و عربستان و جلسه با وزیر امور خارجه در مجلس بیان کرد: مجلس بی‌اطلاع نبود و کمیسیون‌های مربوطه وزرای مربوطه را دعوت کرده و از روابط با کشور‌های منطقه آگاه بودیم. گروه‌های دوستی هم داریم و با کشور‌هایی که پارلمان دارند گروه‌هایی از مجلس طرفین مذاکره می‌کنند، اما عربستان پارلمان ندارد.

وی افزود: توقع ما از دستگاه دیپلماسی این است که فعالانه‌تر نسبت به توسعه دیپلماسی گام بردارد و باید از فرصت‌های به دست آمده از بالا بردن روابط استفاه شود. در گذشته تمام تلاش این بود که ارتباط با خلیج فارس را کنار بگذارند و صرفا به اروپا پرداخته بودند. در حالی که دنیا دنیای بزرگی است و به جز رژیم صهیونیستی باید با تمام دولت‌ها همکاری کنیم و صرفا نباشد کشور‌های منطقه را هم در نظر بگیریم.