یک منبع آگاه خبر داد که یک هیأت از وزارت اطلاعات ایران اواخر هفته گذشته برای پیگیری توافقنامه امنیتی ایران و عراق و خلع سلاح شبه نظامیان کرد، به اقلیم کردستان عراق سفر کرده است.

به گزارش ایلنا به نقل از «میدل ایست نیوز»، به گفته این منبع آگاه، در راستای اجرای توافقنامه امنیتی بین تهران و بغداد «مبنی بر خلع سلاح و اخراج گروهک های مخالف ایران از اقلیم کردستان عراق»، که یک ماه قبل از سوی علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، و قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق، به امضا رسید، هیاتی بلند پایه از وزارت اطلاعات ایران اواخر هفته گذشته به اربیل و سلیمانیه عزیمت کرد. این منبع آگاه در گفت وگو با «میدل ایست نیوز» گفت که این هیأت اجرایی شدن هر چه سریعتر توافقنامه مزبور و شروع خلع سلاح اعضای گروهک های تروریستی را با مقامات رسمی و امنیتی مورد بررسی و تاکید قرار دادند.

در ماه مارس گذشته و در سفر مشاور امنیت ملی ایران به عراق و در حاشیه دیدار وی با «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق، یادداشت تفاهم امنیتی دو کشور توسط مشاور امنیت ملی عراق و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران امضا شد.

بر اساس بیانیه رسمی دفتر نخست وزیر عراق، این یادداشت تفاهم به هماهنگی در تأمین امنیت مرزها و تقویت همکاری در عرصه‌‌های گوناگون امنیتی مربوط می‌شود.

شمخانی در دیدار با همتای عراقی خود قاسم الاعرجی نیز با اشاره به تلاش‌های مشترک دو کشور طی ماه‌های گذشته برای تنظیم و نهایی‌سازی توافق‌نامه امنیتی جامع که تضمین کننده ثبات و بهبود شرایط امنیتی در مرزهای دو کشور خواهد بود، تصریح کرد: با اجرای دقیق مفاد این توافق‌نامه علاوه بر کاهش قابل ملاحظه تهدیدات تروریستی و جلوگیری از ایجاد ناامنی‌های مرزی، زمینه‌های توسعه همه‌جانبه روابط دو کشور در ابعاد سیاسی، اقتصادی و امنیتی، بیش از پیش فراهم خواهد شد.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینکه کشورش منشأ اصلی ناامنی در منطقه و عراق را ناشی از سیاست‌ها و اقدامات بحران‌زای امریکا می‌داند، خاطرنشان کرد: شیطنت‌های امریکا همچنان ادامه دارد و تداوم این روند که مخل امنیت و ثبات در منطقه است قابل تحمل نیست.

علی شمخانی در بازگشت از سفر خود به عراق این موافقتنامه همکاری های امنیتی را یک «رخداد بسیار مهم» خواند و گفت که «با امضاء این موافقتنامه که ابعاد مختلفی دارد دو کشور با برنامه ای مشخص تلاش خواهند کرد که زمینه شرارت گروه های ضد انقلاب که تاکنون از اقلیم کردستان دست به اقدامات ضد امنیتی علیه ایران می‌زدند را از میان بردارند».