روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» نوشت: پنج ماه پیش، ایالات متحده هواپیما‌های جنگی خود را بر فراز خلیج فارس به پرواز درآورد تا از خطر حمله قریب الوقوع ایران علیه عربستان سعودی جلوگیری کند که نشانه تشدید تنش‌ها بین قدرت‌های رقیب در خاورمیانه بود.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»؛ در ادامه این مطلب آمده است: اما روز جمعه، واشنگتن محتاطانه به موج کشور‌های عربی در استقبال از اعلام موافقت ریاض و تهران برای احیای کامل روابط دیپلماتیک پیوست.

این تغییر بسیاری را در سراسر خاورمیانه غافلگیر کرده است. شخص آشنا با تفکر عربستان سعودی می‌گوید، این توافق «نشانه‌ای از دور شدن سعودی از غرب نیست» و افزود: «فقط ماجرا این است که چین مایل به ایفای نقش صلح‌آمیز است و عربستان تمایل دارد هر کسی در این رابطه کمک کند.»

در تهران، این توافق به عنوان اتفاقی موفقیت‌آمیز مورد استقبال قرار گرفت، زیرا ایران به دنبال توسعه روابط منطقه‌ای خود برای خنثی کردن فشار فزاینده غرب است و مقامات گفتند که این توافق کاهش نفوذ ایالات متحده را برجسته می‌کند.

علی شهابی، تحلیلگر سعودی، مدعی شد که توافقات با ایران معمولاً «ارزش کاغذی که روی آن نوشته می‌شد هم ندارد. اما از آنجا که [این] توافق با چین است، به همان اندازه که تعهدی در قبال عربستان سعودی است، تعهدی در قبال چین هم به حساب می‌آید.»

وی افزود: «این یک توافق برد-برد برای ما است. یا آن‌ها را مجبور به تغییر رفتار می‌کنیم، یا وجهه خود را جلوی چین از دست می‌دهند.»

دیپلمات‌ها و تحلیلگران همچنین هشدار می‌دهند که عمق بی‌اعتمادی بین عربستان سعودی و ایران سبب می‌شود که با تنش‌زدایی ناآرام مواجه باشیم.

یک دیپلمات عرب گفت: «این توافق، یک صلح سرد خواهد بود، عربستان و ایران هرگز صلح واقعی نخواهند داشت. تنش‌ها کاهش خواهد یافت و اوضاع کمی بهتر خواهد شد. اما این موضوع، تحولات پنهان را متوقف نمی‌کند. هر دو طرف در گذشته نشان داده‌اند که اگر تحریک شوند، ممکن است واکنش‌های عجولانه نشان دهند.»