الاخبار، چاپ بیروت در مطلبی به قلم حسین إبراهیم نوشت: طبق اطلاعاتی که به الاخبار رسیده، پیشنهادهایی که سعودی‌ها در جریان مذاکرات بغداد ارائه داده اند، حاکی از تحول بزرگی در سیاست آنهاست که مهمترین بخش آن، توقف قطار عادی‌سازی با اسرائیل است.

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: اگر سعودی‌ها در آنچه طی مذاکرات بغداد اعلام کردند، جدی باشند، بدان معناست که منطقه در نزدیکی بزرگترین نقطه عطف در سیاست سعودی قرار دارد.

منابع آگاه از گفتگو‌های سعودی ایرانی در بغداد، به الاخبار گفتند که طرف سعودی به ایرانی‌ها تاکید کرده عربستان سعودی نه تنها به دنبال عادی‌سازی با اسرائیل نیست، بلکه در صدد گشودن صفحه تازه‌ای از روابط با تهران است. به گفته این منابع، سعودی‌ها اساسا خواستار توقف حملات پهپادی و موشکی انصارالله به اهداف سعودی شدند، حملاتی که در پاسخ به محاصره یمن انجام می‌شود و در این بین، عربستان همچنین برای قبول نقش انصارالله در حکومت یمن هم اعلام امادگی کرده، اما ایرانی‌ها تصریح کرده‌اند که این مسئله کاملا به انصارالله مربوط است و آنها در این مورد تصمیم می‌گیرند.

بن سلمان وهابی نیست

ظاهرا هیأت سعودی حاضر در بغداد به این موضوع هم اشاره کرده که برخلاف تصورات، بن سلمان وهابی نیست و از شیعیان کراهت ندارد. منابع آگاه الاخبار می‌افزایند که ایرانی‌ها حالا متوجه شده‌اند آمریکایی‌ها قصد مهار و کنترل بن سلمان را دارند و زمانی که این مسئله را کاملا بپذیرند، خود ابتکار عمل را در دست می‌گیرند. از این رو، بن سلمان تمایل زیادی به حل مشکلات با تهران به صورت دو جانبه دارد و پیش‌بینی می‌شود که دور بعدی مذاکرات، خیلی زود برگزار شود، چرا که سعودی‌ها عجله زیادی برای رسیدن به راه حلی با ایران دارند.

به نظر می‌رسد یکی از دلایل شتاب عربستان برای داشتن مذاکره دوباره‌ای با ایران، بازگشت ایالات متحده به مذاکرات هسته‌ای با ایران است، به ویژه آنکه روز به روز روشن‌تر می‌شود که هدف از این مذاکرات، احیای استراتژی آمریکا برای تغییر تمرکز آن از خاورمیانه به نقاط دیگری است. بن سلمان به گزینه اسرائیل فکر کرده و در تلاش بوده اولویت‌های آمریکا را تغییر دهد، از این رو امارات، بحرین، مغرب و سودان را تشویق به عادی‌سازی با تل آویو نمود، اما دریافت که در شرایط جدید، خود اسرائیل هم به دنبال حامی بوده و تلاش بی‌نتیجه‌ای را برای قانع کردن واشنگتن در مورد عدم بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران داشته است.