در پی پیشنهاد رئیس قوه قضاییه به رهبرانقلاب مبنی بر موافقت با عفو و تخفیف مجازات جمع قابل‌توجهی از متهمان و محکومان حوادث اخیر و همچنین محکومان دادگاه‌های عمومی و انقلاب و سازمان قضایی نیرو‌های مسلح، رهبر انقلاب اسلامی با این پیشنهاد موافقت کردند.

اژه‌ای: پرونده کسانی که متنبه شدند، مختومه خواهد شد

رئیس قوه قضائیه در این ارتباط گفت: با موافقت رهبر انقلاب پرونده آن دسته از افراد اغتشاشات اخیر که متنبه شدند در هر مرحله‌ای که قرار دارد مختومه خواهد شد.

به گزارش ایسنا، غلامحسین محسنی اژه‌ای دیروز طی سخنانی در بخشی از همایش مشترک حمایت اجتماعی و قضایی از نیازمندان گفت: با پیشنهادی که خدمت مقام معظم رهبری تقدیم شد و با موافقت معظم‌له همراه بود، پرونده آن دسته از افراد اغتشاشات اخیر که متنبه شدند در هر مرحله‌ای که قرار دارد مختومه خواهد شد و این یک عیدی برای مردم و خانواده این دستگیرشدگان است.

محسنی اژه‌ای تصریح کرد: رویکرد دستگاه قضایی از همان ابتدا، تفکیک قائل شدن میان معترضان و عناصر اصلی اغتشاشات بود؛ بر همین اساس اگرچه افراد فریب‌خورده اغتشاشات با عنایت مقام معظم رهبری مشمول عفو قرار گرفتند اما عناصر اصلی اغتشاشات که مرتکب جنایت و محاربه و افساد فی‌الارض شده یا سبب خسارت به اموال مردم شده و شاکی خصوصی دارند و یا مرتبط با سرویس‌های جاسوسی بیگانه هستند در زمره عفوشدگان قرار ندارند.

رئیس قوه قضائیه بیان داشت: همچنین سایر زندانیان واجد شرایط که آزادی آنها از زندان برای امنیت مردم مضر نمی‌باشد به موجب عفو اخیر، از زندان آزاد خواهند شد و یا با تخفیف مجازات مواجه می‌شوند.

معاون قوه قضائیه: عفو درصورت اظهار ندامت و تعهد کتبی محکومان است

معاون قضایی قوه قضائیه که مسئولیت جمع‌آوری، تنظیم و تهیه لیست و معیار‌های عفو به رئیس قوه قضائیه را برعهده دارد، تاکید کرد: «شاید افرادی باشند که دستگیر شده باشند و یا تحت تعقیب باشند لکن اظهار کنند که ما پشیمان نیستیم و یا تعهد کتبی هم نمی‌دهیم طبیعتاً این افراد مشمول عفو قرار نمی‌گیرند. عفو متهمان و محکومان حوادث اخیر پس از انزجار مرتکبان از اعمال گذشته خویش و تعهد بر عدم تکرار آن در آینده و در راستای سیاست‌های نظام اسلامی صورت می‌گیرد و چنانچه در آینده این افراد برخلاف تعهد خویش عمل کنند دایرۀ عفو نسبت به آنان بسیار مضیق و اِعمال مجازات نیز شدیدتر خواهد بود.»