وزیر خارجه ایران گفت: بی تردید تبعات منفی رفتارهای احساسی برای اروپا هزینه زاست و لذا مسیر درست، تمرکز بر دیپلماسی، تعامل سازنده و عقلانیت است.

به گزارش ایسنا، حسین امیرعبداللهیان در بیست و ششمین نشست شورای وزیران خارجه سازمان همکاری اقتصادی (اکو) وی افزود: سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران بر پایه دکترین سیاست خارجی متوازن، تعامل و همکاری با جهان و عدم مداخله در امور داخلی استوار است. صدور قطعنامه مداخله جویانه و نامتعارف پارلمان اروپا را قویا محکوم می‌کنیم.  وی درخواست کرد که همه اعضای اکو از شروع مذاکرات برای آزادسازی تجاری در سطح منطقه حمایت کنند.

امیرعبداللهیان یادآور شد:‌تحولات سال‌های اخیر در جهان و تاثیرات آن بر منطقه ما ضرورت همگرایی و همسویی مابین کشورهای منطقه را دو چندان کرده است.

وزیر خارجه کشورمان تأکید کرد: اکو باید ارتقا دهنده تجارت درون- منطقه‌ای مابین اعضا باشد. تاکنون کمتر چنین بوده است و تجارت فی مابین اعضا، حمایت کافی را از سازوکارهای تجاریِ اکو دریافت نکرده است. پیشنهاد می‌کنم و درخواست می کنم همه اعضا، و نه فقط ۵ کشور عضو موافقتنامه تجاری اکوتا، از شروع مذاکرات برای آزاد سازی تجاری در سطح منطقه حمایت و در آن مشارکت کنند. وی یادآور شدما همواره از ابتکارات و پیشنهادهایی که به تقویت نقش و جایگاه اکو در توسعه اقتصادی کشورهای عضو منجر شود استقبال کرده‌ایم. در این راستا، «تقویت احساس تعلق به اکو» در نزد بخش‌های خصوصی و دولتی و نیز نخبگان کشورهای عضو و بالاتراز همه در نزد مردم منطقه بسیار کلیدی است.