مینا محمدزاده

دیروز طرح شفافیت قوای سه‌گانه بار دیگر در مجلس مطرح و به کمیسیون شوراها ارجاع شد. به عبارتی رئیس مجلس طرح را جهت بررسی پیشنهادها مجدداً به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراهای مجلس ارجاع داد.

محمدباقر قالیباف در نشست علنی دیروز (یکشنبه ۱۱ دی ماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی طرح شفافیت قوای سه‌گانه و دستگاه‌های اجرایی و سایر نهادها جهت تامین نظر شورای نگهبان گفت: کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در خصوص مواد ۱، ۲، ۳ و ۴ این طرح  بر مصوبه قبل مجلس اصرار کردند که این موضوع در جلسه قبل صحن مجلس مطرح شد، اما رأی نیاورد، لذا براساس آیین‌نامه داخلی هرگونه پیشنهادی که از سوی کمیسیون مجدد به صحن داده شود، باید به صورت یکجا مطرح و رأی‌گیری شود.

رئیس قوه مقننه افزود: پیشنهاد آقای خضریان در ارتباط با  ۴ ماده این طرح است که ابهام دارند و اگر یکی از آنها رأی نیاورد، نمی‌توان بقیه مواد را مطرح کرد، به همین جهت براساس ماده ۱۵۳ آیین نامه داخلی مجلس، این طرح را به کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها ارجاع می‌دهم تا تمام پیشنهادها در کمیسیون مجدد بررسی و قطعی شده و سپس این موارد بار دیگر به صحن برگردد.

گفتنی است در جریان بررسی طرح مذکور علی خضریان پیشنهاد اصلاح عبارتی بند (پ) ماده ۱ این طرح را که پیرامون جایگزین کردن عبارت «ارائه خدمات عمومی» به جای «کانون دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مرکزی» را مطرح کرد و گفت: این اصلاح از به تعویق انداختن نهایی شدن موضوع شفافیت آرای نمایندگان جلوگیری و موجب رفع ابهام شورای نگهبان خواهد شد.

در ادامه علیرضا سلیمی با بیان اینکه ایراد شورای نگهبان به بخش مرتبط با مجمع تشخیص مصلحت نظام این طرح است و بخش مرتبط با شفافیت مجلس نهایی شده است، گفت: اصلاح این بند کمکی به رفع ابهام شورای نگهبان نمی‌کند.

البته محمدرضا میرتاج الدینی در موافقت با پیشنهاد خضریان گفت: یکی از ایرادات شورای نگهبان بحث شفافیت مسائل شخصی و فردی مردم در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی بوده است و با این اصلاح جزء، موضوعات عمومی شفاف و مسائل شخصی و خانوادگی همانند قبل باقی می‌مانند.

شرایط اجرای داوطلبانه شفافیت در مجلس فراهم شده است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به تأیید بخش مرتبط با مجلس طرح شفافیت قوای سه‌گانه توسط شورای نگهبان گفت: نمایندگان داوطلب می‌توانند نسبت به اجرای شفافیت اقدام کنند، مرکز انفورماتیک نیز شرایط را فراهم کرده است.

احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با ایلنا: در رابطه با طرح شفافیت ما داریم به مجمع تکلیف می‌کنیم که در موضوعات اختلافی فی‌مابین مجلس و شورای نگهبان مذاکرات خود را علنی و به آگاهی مردم برساند و در اینجا مغایرت با قانون اساسی مطرح می‌شود

نماینده مردم کاشمر و بردسکن و خلیل آباد، کوهسرخ در مجلس با تشکر از رئیس مجلس که زمینه‌های اجرای داوطلبانه طرح را در پارلمان فراهم کرده است و در سامانه مجلس این موضوع اجازه داده شده؛ خواستار آن شد تا هر چه سریعتر سایر قوا نیز نسبت به اجرای این طرح اقدام کنند.

جواد نیک بین در جلسه علنی نوبت صبح دیروز مجلس شورای اسلامی یادآور شد: اگر شفافیت باشد مشخص می‌شود گرانی ارز به چه دلیل است و سود آن به جیب چه کسانی می‌رود، همچنین مشخص می‌شود کدام شرکت دخانی مانند BAT یا GTI  چقدر ارز از کشور خارج کردند و پول آن به جیب چه کسانی می‌رود. همچنین اگر شفافیت تحقق پیدا کند قوانین اجرا و مشخص می‌شود که عدم ورود خودرو به چه دلیل بوده و چه کسانی در این زمینه سود یا ضرر کرده‌اند؟

وی ادامه داد: خواهمشندم بر اساس ماده ۲۲ آیین‌نامه به دولت تذکر دهید که قانون را رعایت کند چرا که قرار بود واردات خودرو در بخش زیادی آزاد و آرامشی در بازار خودرو ایجاد شود.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به اخطار و تذکر نیک‌بین گفت: طرح شفافیت قوای سه‌گانه به جهت رفع ابهام به کمیسیون امور داخلی کشور ارجاع شده تا ابهامات بخش مربوط به شورای عالی نظارت مرتفع شود. شورای نگهبان اشکالی به بخش شفافیت مجلس نگرفته لذا اگر سایر مباحث نیز تعیین تکلیف شود این طرح به قانون تبدیل خواهد شد.

رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به تأیید بخش شفافیت مرتبط با مجلس ما در پارلمانی مجازی مجلس که راه‌اندازی شده گفتیم شفافیت برای دوستانی که داوطلب هستند می‌تواند اجرا شود. مرکز انفورماتیک نیز این کار را انجام می‌دهد بنابراین مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

قوه مقننه باید نماد روشنگری و تبیین برای ملت ایران باشد

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی موضوع شفافیت را به سنگ بزرگی تبدیل کرد چه بسا که می‌دانست زده نخواهد شد.

احمد علیرضابیگی در گفت‌وگو با ایلنا، در رابطه با طرح شفافیت قوای سه‌گانه و نظر مجلس درخصوص اصرار بر شفافیت مذاکرات مجمع تشخیص مصلحت نظام، گفت: بله، این مساله خواست مجلس است؛ لکن مجمع تشخیص مصلحت معتقد است که براساس قانون اساسی آیین نامه داخلی خود را خودش تصویب می‌کند، الان ما داریم به مجمع تکلیف می‌کنیم که در موضوعات اختلافی فی‌مابین مجلس و شورای نگهبان مذاکرات خود را علنی و به آگاهی مردم برساند، خب این با مغایرت با قانون اساسی مواجه می‌شود.

وی ادامه داد: مگر اینکه مجمع تشخیص آیین‌نامه خود را با اراده خودش تغییر دهد و اعلام کند که در زمان بررسی موارد اختلافی مذاکرات را به صورت علنی برگزار کرده و به اطلاع مردم می‌رساند، که این هم موضوع ثقیلی است چراکه آیین‌نامه مجمع به تایید رهبر معظم انقلاب رسیده است.

علیرضابیگی خاطرنشان کرد: البته اگر این اراده وجود داشته باشد امکان اصلاح هم وجود دارد؛ اما عملا مجلس شورای اسلامی موضوع شفافیت را به سنگ بزرگی تبدیل کرد چه بسا که می‌دانست زده نخواهد شد.

نماینده مردم تبریز در ادامه بیان کرد: اساساً مجلس به عنوان نمایندگان مردم که هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارند باید شفاف‌ترین نهاد جمهوری اسلامی ایران می‌شد که بتواند نماد روشنگری و تبیین برای ملت ایران باشد.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا شفافیت آرا بر آزادی و رأی نمایندگان اثر نمی‌گذارد؟»، گفت: من قبول دارم که میزان شفافیت مجلس از سایر نهادها بیشتر است اما در خصوص بعضی از موضوعات که مدام مورد طعنه قرار می‌گیرد دلیلی برای پنهان کاری وجود ندارد و اساسا مجلس باید بتواند همه چیز خود را به اطلاع مردم برساند.

وی افزود: موافقم که آرای نمایندگان تحت تأثیر قرار می‌گیرد اما این مردم هستند که در پایان ۴ سال باید قضاوت کنند که فرد منتخب چه عملکردی داشته است حتماً باید ادله در اختیار داشته باشند. به نظر من شفافیت رأی نماینده، وی را مجاب می‌کند که دلایل رای خود را حتما به آگاهی مردم برساند و بتواند از رأی خود دفاع کند.