دیروز مجلس بعد از بیانات مقام رهبری درباره برجام، تحریم‌ها و واکسن کرونا، روز پرکاری را پشت سر گذاشت. پس از سخنان ایشان مبنی بر ممنوعیت ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی، دیروز 200 نماینده مجلس در بیانیه‌ای ضمن حمایت از تولید واکسن کرونا توسط ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) و موسسات علمی و دانش‌بنیان اعلام کردند که دولت باید مانع ورود واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی شود.

نمایندگان مجلس در این بیانیه‌ تاکید کردند که مجلس شورای اسلامی قاطعانه فرمایشات مقام معظم رهبری درباره ممنوعیت واردات واکسن آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی را فصل‌الخطاب می‌داند.

علاوه بر این بیانیه که در صحن مجلس قرائت شد، در نطق‌های نمایندگان نیز موضوع واکسن پررنگ بود. علی‌اصغر عنابستانی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس در نطق میان‌دستور خود به روحانی تاخت و گفت: «شما اشتباه فهمیده‌اید که کشور را به این ورطه غلط انداخته‌اید؛ شما اشتباه فهمیده‌اید که در کشوری که سال‌ها است پرچمدار واکسن‌سازی است برای تامین واکسن چشم امید به دشمن دوخته‌اید و دست دانشمندان ما را برای تولید واکسن بسته‌اید.»

او خطاب به رئیس‌جمهور افزود: «چرا برای ساخت واکسن مدت‌ها فرصت‌سوزی کردید و به موسسات مربوطه اجازه کار ندادید؟ چرا هنوز به انستیتو رازی اجازه آزمایش انسانی نمی‌دهید؟ کشورهایی که تمام تلاش خود را بر علیه ملت ایران به کار گرفته‌اند و حتی از ورود داروهای مهمی مانند داروی سرطان، بیماری‌های خاص و حتی داروی بیماران پروانه‌ای به کشور جلوگیری کردند چگونه ناگهان دلسوز ملت ما شدند و برای سلامت ملت ما واکسن تعارف می‌کنند؟»

واکسن‌هایی که عقیم می‌کنند

نماینده سبزوار گفت: این واکسن‌ها بر اساس برخی گزارش‌ها سرطان‌زا و عقیم‌کننده هستند و حتی 60 درصد نظام بهداشت و درمان خودشان هم حاضر به استفاده از این واکسن‌ها نیستند. قاضی‌زاده هاشمی، نایب رئیس مجلس نیز با اظهاراتی مشابه، به طرح این سوال پرداخت که وقتی ما در کشور دانش کافی برای تولید واکسن کرونا در سطح استانداردهای بالای جهانی را داریم، چرا باید به سمت خرید واکسن از یک شرکتی که تاکنون پنج بار متخلف شناخته شده است، برویم؟ او که اداره بخشی از جلسه مجلس را بر عهده داشت، افزود: مقام معظم رهبری به درستی فرمودند که نباید واکسن تولیدی این شرکت بدنام آمریکایی به کشور وارد شود. این شرکت آمریکایی پنج بار به جهت نقصان علمی و زیانی که مصرف داروهای آن به مردم آمریکا وارد کرده است در خود این کشور محکوم شده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: از سوی دیگر در قراردادی که برای فروش واکسن با سایر کشورها می‌بندند و حتی برخی از کشورهای منطقه نیز آن را خریداری کردند هیچ تضمینی در مورد این واکسن نمی‌دهد و عوارض احتمالی آن را نیز نمی‌پذیرد و حتی حاضر به جبران خسارت‌های احتمالی نیز نمی‌باشد.

نماینده سبزوار درباره واکسن‌های آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی، گفت: این واکسن‌ها بر اساس برخی گزارش‌ها سرطان‌زا و عقیم‌کننده هستند و حتی 60 درصد نظام بهداشت و درمان خودشان هم حاضر به استفاده از این واکسن‌ها نیستند

بررسی برنامه نامزهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان

موضوع دیگری که دیروز در دستور کار بهارستان بود، ادامه بررسی جزئیات طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بود. نمایندگان، ماده ۱۱ طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری در راستای بند ۲- ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان از سوی شورای نگهبان را با ۱۹۱ رأی موافق، ۲۳ رأی مخالف و ۶ رأی ممتنع از مجموع ۲۵۵ نماینده حاضر در جلسه مصوب کردند. در ماده ۱۱ این طرح آمده است: «ماده ۵۹ قانون به شرح زیر اصلاح می‌شود:

در راستای بند ۲- ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات مبنی بر شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان، شورای نگهبان ۳ ماه پیش از صدور دستور شروع انتخابات ریاست جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد می‌تواند از آن‌ها دعوت به عمل آورده تا برنامه‌های آنان را بر اساس شرایط موضوع این قانون و شاخص‌های مورد نظر شورای نگهبان موضوع بند ۵- ۱۰ سیاست‌های کلی انتخابات بررسی نماید. در تبصره این ماده آمده است؛ وزارت اطلاعات، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات کشور و سایر مراجع ذیصلاح مکلفند ظرف مدت ۱۵ روز از تاریخ درخواست اداره انتخابات شورای نگهبان یا در صورت لزوم هر یک از اعضای شورای نگهبان مدارک و یا سوابق مربوط به داوطلبان ریاست جمهوری را به صورت کامل تحویل نمایند. تخلف از اجرای حکم این ماده توسط هر یک از مقامات و کارکنان دستگاه‌های ذکر شده مستوجب یکی از مجازات تعزیری درجه ۵ موضوع ماده قانون مجازات اسلامی در دادگاه صالح می‌باشد.» همچنین نمایندگان مجلس با پیشنهاد محمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو هیأت رئیسه و نماینده تبریز مبنی بر معرفی کردن معاون اول رئیس‌جمهور در دوره تبلیغات انتخاباتی خود مخالفت کردند.

مصوبه مجلس: شورای نگهبان ۳ ماه پیش از صدور دستور شروع انتخابات ریاست‌جمهوری و در صورت مشخص شدن داوطلبی افراد می‌تواند از آن‌ها دعوت به عمل آورده و برنامه‌های آنان را بررسی کند

تاکید بر اخراج بازرسان آژانس از کشور

موضوع مورد بحث دیگر در بهارستان، بحث اخراج بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از کشور بود. امیرآبادی فراهانی روز شنبه در این باره با اشاره به روی کار آمدن جو بایدن در آمریکا از دوم بهمن ماه، گفت که مجلس ایران به دولت جدید آمریکا یک فرصت یکماهه برای لغو تحریم‌ها داده و در صورتی که در طی این یک ماه تحریم‌های اعمال شده بر ایران، لغو نشود، سوم اسفند سال جاری بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از ایران اخراج خواهند شد.

گفته‌های وی واکنش‌های متعددی برانگیخت و بسیاری تصریح کردند که اخراج بازرسان آژانس منوط به خروج ایران از ان پی تی است. فحوای کلام دیروز مجلس اما حاکی از این بود که بر این موضع استوار است.

محمدجواد نیک‌بین، نماینده کاشمر در جلسه علنی دیروز مجلس مجددا تاکید کرد که «اگر آمریکا تا سوم اسفند تحریم‌های نفتی و مالی را لغو نکرد که این کار را نخواهد کرد -آنها هیچ تحریمی را بر نمی دارند مگر اینکه ما دست از اسلامیت و جمهوریت خود بر داریم- طبق قانون، باید بازرسان یا به عبارتی جاسوسان آژانس را از کشور خارج کرده و پروتکل الحاقی متوقف شود.»

وی همچنین هشدار داد که دولت باید در سوم اسفند به قانون عمل کند.

در همین راستا محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی مجلس با بیان اینکه بازگشت آمریکا به برجام برای ما اهمیتی ندارد، گفت: برای ما فقط و فقط رفع عملی و قابل لمس تحریم‌ها موضوعیت دارد.

او اضافه کرد: با قاطعیت اعلام می‌کنیم، ایران زمانی تعهدات خود را اجرا می‌کند که آنها نیز تعهدات خود را عملیاتی کنند و همه تحریم‌های برجامی و دستورات اجرایی رئیس جمهور آمریکا را رفع کنند. قالیباف همچنین تاکید کرد: همانطور که قبلا تصریح کردم امضای بایدن برای ما تضمین نیست و از نظر مردم ایران زمانی تحریم‌ها برداشته شده است که بتوانیم نفت خود را بفروشیم و با ارز حاصل از فروش آن از طریق سازوکار رسمی بانکی نیازهای مردم ایران را تأمین کنیم و تولیدکنندگان و بازرگانان ما در دنیا تجارت کنند. در این صورت ایران به تعهدات خود در چارچوب برجام عمل می‌کند.

بودجه بایدنی، برجامی و مذاکره‌ای

بودجه نیز دستور کار ثابت این روزهای مجلس است. قالیباف در نطق پیش از دستور دیروز خود نیز به لایحه بودجه سال آینده اشاره کرد و گفت: لایحه بودجه ارائه شده توسط دولت به نحوی تنظیم شده است که بیشترین عواید و منافع نصیب دلال‌ها و سودجویان خواهد شد و ثمره کسری بودجه آن برای مردم چیزی جز تورم سنگین و گرانی افسارگسیخته نیست. وی افزود: توزیع میلیاردها دلار ارز ترجیحی، نه تنها مانع گران شدن کالاها نشده که مستقیماً جیب و سفره مردم را هدف گرفته بود، چرا که منابع ارزی کشور که می‌توانست مستقیماً به بهبود معیشت مردم و پر شدن سفره آنان کمک کند، به نحوی توزیع شد که دلال‌ها و رانت‌خوارها را چاق‌تر کرد. انتقادات بسیار به لایحه بودجه 1400 در نطق نمایندگان به طور مستمر وجود دارد. آنچنانکه محمدجواد عسگری، نماینده داراب نیز دیروز بودجه 1400 را بودجه برجامی، بایدنی و مذاکره‌ای عنوان و تصریح کرد که مجلس باید آن را اصلاح کند.