چهار کشور به رهبری کانادا اعلام کردند از ایران خواسته‌اند برای رفع اختلاف درباره حادثه سرنگونی هواپیمای اوکراینی «داوری بین‌المللی الزام‌آور» را قبول کند. به گزارش عصرایران، در صورتی که ایران این تقاضا را رد کند بعد از 6 ماه،  حل اختلاف به دادگاه بین‌المللی لاهه سپرده می‌شود. به نوشته خبرگزاری فرانسه، دولت‌های کانادا، اوکراین، سوئد و بریتانیا از ایران خواستند برای رفع اختلاف درباره سرنگونی هواپیمای اوکراینی، براساس توافقنامه 1971 مونترال  «داوری بین‌المللی» را بپذیرد.

این توافقنامه می‌گوید اگر طرف‌های حادثه هوایی برای رفع اختلاف در مدت 6 ماه درباره داوری مستقل به توافق نرسند می‌توان اختلاف را به دادگاه بین‌المللی لاهه ارجاع داد. این دادگاه عالی‌ترین در سازمان ملل متحد است.

 وزیر خارجه کانادا (ملانی جولی) در توییتر این خبر را اعلام کرد.

  4 کشور که شهروندان آنها در پرواز تهران- کی یف هواپیمایی اوکراین بودند و کشته شدند برای پیگیری این ماجرا، «گروه هماهنگی» تشکیل داده‌اند.  

چهار کشور با ایران بر سر موضوعات متعدد از جمله چرایی و چگونگی حادثه و غرامت به خانواده قربانیان اختلاف دارند.

 به نوشته رویترز، 4 کشور روز چهارشنبه در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: «امروز اقدامات ملموسی را برای تضمین انتقال تلاش هایمان برای بازخواست ایران برای سرنگونی غیرقانونی پرواز هواپیمای اوکراین 752 به مرحله تسویه نزاع، اجرا کردیم.»

در این بیانیه اضافه شده است: «به شکل ویژه از ایران خواستیم در عمل به ماده 14 توافقنامه 1971 منع اقدامات غیرقانونی علیه ایمنی پروازهای غیرنظامی، به داوری الزام‌آور در نزاع، بپیوندد.»

هواپیمای مسافربری اوکراین در صبح روز 18 مرداد 1398 با اصابت دو موشک نیروهای مسلح ایران در اطراف تهران سرنگون شد و همه 176 سرنشین آن کشته شدند. این هواپیما در مسیر تهران به کی یف بود و بسیاری از مسافران قصد داشتند بعد از توقف ترانزیت در کی یف پرواز خود را به مقاصد مختلف اروپا و کانادا ادامه بدهند.

مقامات نظامی ایران اعلام کرده بودند این شلیک به صورت اشتباه و خطای غیرعمدی صورت گرفت. ستادکل نیروهای مسلح ایران دلیل این اتفاق را «خطای انسانی غیرعمد در تشخیص شیء پرنده» توصیف کرد.

این پرواز 167 مسافر و 9 خدمه داشت. اکثر مسافران شهروندان ایرانی و شماری هم شهروندان اوکراین، سوئد، کانادا و بریتانیا بودند. همچنین تعدادی از مسافران ایرانی، دوشهروندی بودند.