رئیس‌جمهور با اشاره به برخی اظهارات و تردیدافکنی‌ها درباره ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: بارها گفته‌ایم این میزان ساخت مسکن هم نیاز کشور است، هم تکلیف قانونی است و هم وعده ماست و به ضرس قاطع می‌گوییم که انجام آن با همت همه مسئولان مربوطه قابل تحقق است.

به گزارش ایلنا، ابراهیم رئیسی بعد از ظهر جمعه در دومین روز از سفر دوم دولت به استان خراسان جنوبی، در نشست «شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان» گفت: باید صمیمانه از مردم صمیمی، بابصیرت و زمان‌شناس بیرجند و نهبندان و همه اهالی خراسان جنوبی که حقیقتاً جلوه و حماسه‌ای از حضور را به نمایش گذاشتند قدردانی کنم. این حضور جلوه پایبندی مردم به انقلاب اسلامی، ارزش‌ها، ولایت و شهداست و امیدوارم بتواند آثار و برکات خودش را در استان و کشور داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه امروز نظام اداری برخی کندی هایی دارد که مردم آنها را نمی پسندند، یادآور شد: شرط حل این مسئله آن است که اولا در نظام اداری کشور از نیروهای تحول خواه و انقلابی واقعی استفاده کنید. نیرویی که در درون خودش جوشش جهادی ندارد نمی تواند تحول ایجاد کند.

به گفته رئیس دولت، کسی که درد مردم را نداشته باشد و برایش مهم نباشد که کارها با چه کیفیت و چه سرعتی انجام می شود، نمی تواند منشا تحول باشد. مدیران باید نیروهایی که روحیه تحول خواهانه ندارند را از مسیر اصلی کار کنار بزنند تا راه برای نیروهای انقلابی تحول خواه باز شود.

وی با بیان اینکه امروز خواسته مردم از مسئولان تسهیل امور و رفع موانع کار و زندگی‌شان است، بر ضرورت بکارگیری نیروهای بومی تحصیلکرد در دستگاه‌های اداری و اجرایی استان تاکید کرد و اظهار داشت: در شرایطی که نیروی کار تحصیلکرده آقا و خانم در استان وجود دارد، بکارگیری آنها در اولویت است، مگر آنکه فردی در شهر یا استان دیگری تحصص یا قدرت مدیریتی ویژه ای داشته باشد.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نباید در برخورد با روستاییان کج‌سلیقگی کرد، ابراز داشت: گاهی مسئله تبدیل زمین کشاورزی به مکانی برای ویلاسازی است که باید جلوی آن گرفته شود اما گاهی در یک روستای بدون آب یک روستایی در آنجا مانده و روستای خود را ترک نکرده و برای دام خود هم یک اتاقک ساخته نه تنها باید با او برخورد کرد بلکه باید برای ماندن در روستا با این شرایط به او جایزه داد.

اشتغال یکی از دغدغه‌های اصلی دولت  در خراسان جنوبی است

رئیسی موضوع اشتغال را یکی از دغدغه‌های اصلی دولت در استان خراسان جنوبی برشمرد و با بیان اینکه راه اندازی کارخانه به جای ایجاد پست سازمانی مورد تاکید دولت است، عنوان کرد: ایجاد اشتغال نه فقط وظیفه وزارت کار بلکه تک تک مدیران و مسئولان است و منظور از ایجاد شغل نیز نه ایجاد پست زمانی جدید بلکه راه اندازی خط تولید،کارخانه جدید و  ایجاد یک سازمان کار است.

وی با ذکر مثالی از اقدامات قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) در نقاط دورافتاده و صعب‌العبور بیرجند، قائن، فردوس، بشرویه و... یادآور شد: رفع مشکل بیکاری با توجه به ظرفیت‌های این استان و نیز این رویکرد و روحیه کاملا قابل تحقق و شدنی است.

رئیس‌جمهور فعال‌سازی معادن موجود در استان خراسان جنوبی به عنوان سرمایه‌های این استان را مورد تاکید قرار داد و بیان کرد: مقرر شد وزیر صمت و استاندار خراسان جنوبی به فوریت شورای معادن را  تشکیل و موانع فعال‌سازی معادن استان را برطرف کنند. با فعال شدن معادن استان خراسان جنوبی می‌توان با استفاده از این منابع طبیعی هم اشتغال ایجاد کرد و هم تولید را رونق بخشید.

رئیس‌‌جمهور تکمیل پروژه‌های نیمه تمام را از اولویت‌های اصلی دولت دانست و تصریح کرد: اینکه پروژه‌ای چندین سال به صورت نیمه‌تمام مقابل شکل مردم باشد، صحیح نیست، برای اتمام پروژه ها معطل بودجه و اعتبارات نمانید و با اولویت‌سنجی پروژه‌های مهم و با استفاده از امکانات موجود برای تکمیل آنها اقدام کنید.

رئیسی مشارکت دادن مردم، خیرین و بخش خصوصی در تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را بسیار موثر و ضروری دانست و خاطرنشان کرد: هنر مدیر این است که با ایجاد شرایط و اطمینان دادن به سرمایه‌گذار، آنها را در تکمیل پروژه‌ها مشارکت دهد. ضمن اینکه در همین استان خیرین زیادی حضور دارند که برای مشارکت در این پروژه‌ها نیز اعلام آمادگی کرده‌اند. وی افزود: برای انجام این امور منتظر بخشنامه از تهران نباشید و با اختیاراتی که استان‌ها دارند و همچنین خلاقیت و ابتکارات مدیران کارها را پیش ببرید.

رئیس‌جمهور در این جلسه همچنین استاندار خراسان جنوبی را به ایجاد بازار برای عرضه تولیدات و صنایع دستی بانوان این استان به ویژه بانوان نهبندانی و همچنین ایجاد محیط‌های ورزشی برای بانوان مکلف کرد.  رئیسی همچنین حمایت از دامداری خرد با ارائه تسهیلات یا سرمایه در گردش برای تهیه نهاده دامی و حفظ و افزایش دام در روستاهای استان را مورد تاکید قرار داد.

وی اجرای مصوبات سفرهای استانی را در گرو همت مسئولان استانی دانست و ابراز داشت: اگر بلافاصله پس از سفرهای استانی دولت اجرای مصوبات آغاز شد، مردم روزبه‌روز امیداورتر و دلگرم‌تر می‌شوند و باور می‌کنند که مسئولان‌شان هم مشکل را می‌شناسند و هم معتقد به حل آن هستند و هم اراده و تصمیم‌شان بر حل مسائل و مشکلات مردم است.

دشمن از پیشرفت همه‌جانبه کشور عصبانی است

امروز دشمن از پیشرفت همه جانبه کشور عصبانی است و نمی‌خواهد ایران اسلامی پیشرفت داشته باشد و بخش قابل توجهی از جنگ ترکیبی دشمن علیه جمهوری اسلامی در بخش اقتصادی جریان دارد.

رئیسی شامگاه پنجشنبه در ادامه برنامه‌های دومین سفر استانی دولت به استان خراسان جنوبی، در نشست «پیشرفت و آبادانی» با حضور فعالان اقتصادی و کارآفرینان با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه در کشور ظرفیت‌های عظیمی داریم که بهره‌گیری از آنها می‌تواند مشکلات کشور را رفع کند، اظهار داشت: اگر چه در خراسان جنوبی به دلیل کمبود نزولات آسمانی، محصولات کشاورزی محدودی قابلیت کشت دارند، اما اگر زنجیره تولید، فرآوری و فروش آنها تکمیل شود، ارزش افزوده بسیار بالایی ایجاد خواهند کرد.