دیپلمات پیشین درباره بیانیه چین و اعضای شورای خلیج فارس علیه جزایر سه گانه گفت: چین هیچ وقت دوست و متحد ایران و کشورهای دیگر نبوده است. اگر در داخل کشور هم چنین تخیلاتی شده است در حد همین توهم و تخیل است.

به گزارش اقتصادنیوز، فریدون مجلسی، با اشاره به پیامدهای بیانیه مشترک چین و عربستان برای دولت و تاثیر آن در قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین گفت: ما قرارداد ۲۵ ساله‌ای با چین نداشته و نداریم. تفاهم نامه‌ای تحت شرایطی امضا شد که بتوانند همکاری‌ها و قراردادهایی در زمینه عمران، آبادی و ساخت و ساز ببندند که اعتباری موجود نبود و چندان عملی نشد.

این تحلیلگر مسائل بین‌الملل با اشاره به برخود دولت و مجلس با این بیانیه گفت: افرادی که در مجلس نشستند از چیزی خبر ندارند و یک چیزی به گوششان می‌خورد و می‌گویند بگیرید، ببندید و قطع رابطه کنید. خبر ندارند که اگر بخواهیم قطع رابطه کنیم تمام صنایع و تجارت خارجی ایران منحصراً در دست چین است. چینی‌ها در ایران همچین سرمایه‌گذاری نکردند. اصلا چه کسی در ایران سرمایه‌گذاری می کند که حالا چین بخواهد سرمایه‌گذاری کند و جلوی او را هم بگیرند. بهتر است ما خودمان را اصلاح کنیم.

وی ادامه داد: ایران اکنون در شرایط جنگی قرار دارد و در این جنگ خارجی ممکن است ضرباتی بزند یا ضرباتی بخورد. کشور خارجی برای خودش مسئولیتی قائل نیست و مقرون به صرفه نمی‌داند که وارد چنین ریسک‌هایی شود.

این دیپلمات سابق با اشاره به بیانیه صادر شده گفت: چین مهمان کشورهایی بوده است که چند برابر ایران با آن‌ها روابط اقتصادی و بازرگانی دارند و بزرگترین خرید انرژی و بزرگترین فروش خود را با آنان انجام می دهد. برای کشورهای دنیا علی الخصوص چین که بزرگترین بازرگان جهان است، ارزش کشورها و روابطش با آنان بر اساس ارزش بازرگانی و اقتصادی تعیین می شود.»

 چین از جمهوری اسلامی انتظار تخفیف دارد

وی با بیان این که چین کشور مستقلی است و در دنیا با آمریکا برابری می‌کند، بیان کرد: چین، نه نیاز دارد که با کشوری متحد شود و نه نیاز دارد که اتحاد با هر کشوری که برایش ریسک و خطر به همراه دارد را بپذیرد. چین از آغاز تحریم‌های بانکی و بازرگانی آمریکایی، تحریم‌های آمریکا را کاملا اجرا کرده و روابط بانکی جز در موارد مبادلات پایاپای قطع کرده و محصولات نفتی و پتروشیمی را به صورت نسیه می‌خرد. در رقابت جهانی هم انتظار دارد که از جمهوری اسلامی تخفیف‌های عمده‌ای هم بگیرد.

مجلسی همچنین افزود: به دلیل آنکه محصولات چینی در بازار رقیب ندارد و در فروش پایاپای رقیبی وجود ندارد به قیمت‌های دلخواه می‌فروشد. بنابراین، بازار ایران برای چین به عنوان یک بازار منحصر به فرد است. نه نیازی دارد که بازاریابی کند و نه نیاز دارد که کشورهای دیگر را قربانی ارتباط با جمهوری اسلامی کند. جمهوری اسلامی هم به دلیل آنکه دریچه بازرگانی بین‌المللی دیگری با جهان به غیر از چین ندارد، تحت همین شرایط ادامه خواهد داد.