فعال سیاسی اصلاح‌طلب، درباره مباحث مطرح شده در دیدار برخی اصلاح‌طلبان با سران نظام گفت: به نظرم حل مسائل تنها از کانال رهبری ممکن است و ایشان بهتر است ورود پیدا کنند چون هر تصمیمی که آقایان، شخصیت‌ها، افراد و گروه‌ها بگیرند بدون حمایت و نظر مثبت رهبری به جایی نمی‌رسد. باید با ایشان صحبت کنند و از ایشان درخواست کنند که اختیار تامی به جمعی بدهند و این افراد به ماجرا ورود کنند.

محمد اشرفی اصفهانی در گفت‌وگو با ایلنا، درمورد اینکه چقدر امیدواری وجود دارد که توصیه‌ها به سران نظام به مرحله اجرا دربیاید؛ افزود: آقای شمخانی بدون حمایت رهبری به نتیجه نمی‌رسند. از این جلسات در دولت‌های قبلی هم بسیار بوده و به جایی نرسیده است.

اشرفی اصفهانی خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که یکشنبه گذشته با آقای شمخانی داشتیم تعدادی از آقایان را دعوت کرده بودند که من هم حضور داشتم. اما ادامه جلسه قرار شد یکشنبه هفته آینده ادامه پیدا کند. به دلیل اینکه آقایان می‌خواستند خیلی از مطالب را ارائه بدهند ولی فرصت نشد و به هفته آینده موکول شد.

وی گفت: این دیدارها باید حداقل ۲ ماه قبل انجام می‌شد پیش از آنکه این اتفاقات رخ دهد و تبدیل به چنین فاجعه‌ای شود. ما در این مدت از مردم و نیروهای امنیتی کشته دادیم و به شکل بی‌هدف هر دو طرف برخورد کردند که این اتفاقات هیچ یک زیبنده کشور و نظام نبود.  آقایان باید مقداری با تدبیر و اندیشه جلو می‌رفتند. حالا ادامه بحث این بود که چطور جلو برویم و این موضوعات را حل و فصل کنیم که هرکدام از آقایان نظراتی داشتند که مطرح کردند.

 

نظام، دولتی به این ضعیفی به خود ندیده است

وی افزود: این مسائل باید ریشه‌یابی و بررسی می‌شد. خود آقای رئیسی چهره‌ای مقبول است اما دولت جناب آقای رئیسی بسیار ضعیف است. در طول انقلاب، این نظام، دولتی به این ضعیفی به خودش ندیده است. هیچ‌کدام از اینها کارایی چندانی ندارند و نباید ورود می‌کردند.

 

دیدارها باید ضمانت اجرایی داشته باشد

این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که فکر می‌کنید این دیدارها با سران نظام ادامه داشته باشد؟ گفت: اگر به پیشنهاد من باشد می‌گویم این دیدارها باید ادامه داشته باشد.  اما باید ضمانت اجرایی هم داشته باشد. نیاییم در جلسات بنشینیم، بحث کنیم، صحبت کنیم، بعد هم تمام شود و به هیچ جایی نرسیم. این به درد نمی‌خورد. باید آقایان بنشینند، بررسی کنند، به سران سه قوه منتقل کنند و آنها هم به رهبری انتقال دهند و سپس آن صحبت‌ها عملی و اجرایی شود تا مردم امیدوار شوند اما الان اینطور نیست.

 

رهبری بزرگواری کنند، عفو عمومی دهند

اشرفی اصفهانی گفت:  پیشنهاد من این است افرادی که تحت هر عنوان بازداشت هستند سریعا آزاد شوند. الان چشم دنیا به آنها دوخته شده است. این افراد باید هرچه زودتر آزاد شوند. مقام معظم رهبری بزرگواری کنند، عفو عمومی دهند، پیام دهند و بگویند ولو اینکه به شخص من جفا، ظلم و اهانت شد، اما من گذشت کردم. به قوه‌قضائیه بگویند بجز کسانی که وابسته به دشمن هستند، بقیه آزاد شوند. توده مردم و جوانانی که کف خیابان راه افتادند همه‌شان جوان‌های این مملکت هستند. خیلی‌ها فریاد می‌زنند و درخواست آزادی اینها را می‌کنند، اما از ما صدایی بلند نمی‌شود که خیلی بد است.