نماینده چابهار گفت: متاسفانه ۸ مهر ۱۴۰۱ روز تلخی در تاریخ استان سیستان و بلوچستان تلقی خواهد شد، چرا که در آن جمعه سیاه جنایت هولناکی اتفاق افتاده که هنوز بسیاری از دامنه‌های آن مشخص نشده است.

معین‌الدین سعیدی، در گفت‌وگو با جماران افزود: شاید من در این بحث نتوانم خیلی حرف بزنم، اما تعدادی از سربازان حافظ امنیت جامعه شهید شدند و متأسفانه با آتش‌زدن اموال عمومی هم روبرو شدیم، اما از همه این‌ها مهم‌تر و تکان‌دهنده‌تر کشته شدن انسان‌های بی‌گناهی است که از نماز جمعه برمی‌گشتند.

وی تأکید کرد: به لحاظ تاریخی شما در سیستان و بلوچستان هیچ کنشی حاکی از واگرایی نسبت به کشور و کنشی نسبت به فعالیت‌های تجزیه‌طلبانه هرگز ندیده‌اید. در سیستان و بلوچستان مولفه‌های هویت ملی ایرانی و اسلامی را می‌بینید که نسبت به کشور و نظام وفاداری عمیقی دارند. در خیلی از ناآرامی‌هایی که در کشور اتفاق افتاده بود مردم استان هرگز ورود نکردند.

به گفته سعیدی، هر زمانی که نگاه به سیستان و بلوچستان صرفا امنیتی بوده پدیده‌های بسیار تلخ و زمینه‌های خشونت ایجاد شده است.

 

برای فاجعه زاهدان عزای عمومی هم اعلام نشد

نماینده چابهار تصریح در ادامه این گفت‌وگو، تصریح کرد: معتقدیم برخورد دستگاه‌های مربوطه در سطح حجم فاجعه زاهدان نبود حتی عزای عمومی هم اعلام نکردند و این در حالی است که در جا‌های دیگر به این صورت نبود.

به گفته سعیدی در جریان اعتراضات،‌ عناوینی به مردم زده شد که بیشتر نمک بر زخم آن‌ها بود که خوشبختانه در سفر نمایندگان مقام معظم رهبری و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سعی شد که این دلجویی اتفاق بیافتد و انگ‌هایی که هرگز به مردم ما نمی‌چسبد از آن‌ها زدوده شود.