دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در تحلیل شرایط کنونی کشور می‌گوید شرایطی پیش آمده که نخبگان و عقلا خانه‌نشین شده‌اند و به هر کسی بیشتر چاپلوسی کند مقام بهتری می‌دهند. رسول منتجب‌نیا که از اصلاح‌طلبان باسابقه به‌شمار می‌رود، در گفت‌وگو با رویداد۲۴ به‌واکاوی هزینه گزاف حاشیه‌نشینی افراد کارنامه‌دار و شایسته‌ها و بالطبع میدان‌داری تندرو‌ها پرداخته است.

وی معتقد است:‌یکی از چیز‌هایی که مسئولان ما را به فساد کشیده و می‌کشاند وجود متملقان و چاپلوسان است؛ چاپلوسانی که در رده بالای مسئولیت‌ها هستند، در رده بعضی از روحانیون هستند، در رده بعضی از تریبون‌دار‌ها هستند. در واقع حرف‌هایی می‌زنند و دروغ‌هایی را جعل می‌کنند برای اینکه مقامات بالادست را خوشحال کنند. باید در دهان این‌ها بزنند.

منتجب‌نیا ادامه داد: چرا ما فرمایش پیامبر را گوش نمی‌دهیم؟ مگر پیامبر نفرمود به صورت و دهن متملق‌ها و چاپلوسان خاک بپاشید، آیا شما خاک پاشیدید؟ آیا انتقاد کردید که چرا این حرف دروغ را گفتید؟ یکی از این آقایان چیزی را جعل می‌کند و در یک تریبونی آن را می‌گوید و بعد هم می‌گوید ببخشید من دروغ گفتم. چنین کسی را باید کنار بگذراند و او را در امور دخالت ندهند تا برود خودش را تربیت کند.

دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی با اشاره به اینکه به هر کس بیشتر چاپلوسی کند، پست و مقام بهتری می‌دهند، گفت: اینکار‌ها را با لباس روحانیت می‌کنند و بعد می‌گویند چرا جوان‌ها به روحانیت اعتقادی ندارند یا چرا با روحانیون چنین برخوردی می‌شود؟ در واقع اینکار‌ها را کردند و آبروی اسلام و روحانیت را بردند، آبروی نظام دینی را بردند! من از مسئولین گله‌مند هستم که چرا در دهان این‌ها نزدند و نمی‌زنند. چرا نمی‌گویند این دروغ‌ها را نگویید و تملق نکنید؟ وقتی این‌ها را نمی‌گویند، به هر کسی که بیشتر چاپلوسی کند پست و مقام بیشتری می‌دهند و آن‌هایی که انتقاد می‌کنند منزوی می‌شوند. شما ببینید؛ نخبگان و عقلای کشور و آن‌هایی که عقل، عدل و انصاف را رعایت می‌کنند خانه‌نشین شده و کنار زده شده‌اند و میدان، میدان متملق‌ها، افراد بی‌سواد و افراد کم اطلاع شده است.

به گفته وی، وقتی کسی بخواهد تلویزیون تماشا کند می‌بیند افراد بی‌سواد و متملق تمام شبکه‌های تلویزیون را پر کرده و به قول یکی از بزرگان، جامعه‌ای که ما ساختیم، منافق می‌پروراند. یعنی هر که منافق باشد وضعش بهتر است و هر کس صداقت داشته باشد، کنار زده می‌شود و منزوی می‌شود.