شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنجشنبه قطعنامه‌ای را که خواستار همکاری ایران با نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل است به تصویب رساند.

قطعنامه یادشده «ضروری و فوری می‌داند» که ایران بدون تأخیر «توضیحات فنی موجهی» را درباره ادعاهای مطرح شده و همچنین امکان «دسترسی به سایت‌ها و تجهیزات» برای «جمع‌آوری نمونه‌ها» فراهم کند. ۲۶ کشور به این قطعنامه رأی موافق، ۲ کشور چین و روسیه رأی مخالف و ۵ کشور رأی ممتنع دادند.

این سومین قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی علیه ایران پس از اجرایی شدن برجام و بسته شدن پرونده مسائل ادعایی پادمانی است که در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی صادر می‌شود. ۳۰ خرداد ۱۳۹۹ و ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ هم قطعنامه مشابهی توسط سه کشور اروپایی عضو برجام و حمایت آمریکا پیشنهاد و تصویب شده بود.

پیش از تصویب این قطعنامه، العربیه در گزارشی نوشت که «العربیه نوشته است که قطعنامه پیشنهادی کشور‌های غربی درباره برنامه اتمی ایران با موافقت بسیاری از کشور‌های عضو شورای حکام همراه بوده و احتمال تصویب آن بسیار زیاد است. به گفته منابع دیپلماتیک، قطعنامه کنونی محکمتر و تندتر از بیانیه پیشین شورای حکام بوده و به طور ضمنی امکان ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد در صورت عدم همکاری تهران را مطرح می‌کند.»

از سوی دیگر نماینده اتحادیه اروپا در آژانس هم گفته که ایران تاکنون اقدامات و توضیحات فنی درباره پرسش‌ها و ابهامات درباره برنامه اتمی خود ارائه نداده است.

محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اما دیروز در این خصوص با بیان اینکه موارد ادعایی و اتهامی علیه ایران چیز جدیدی نیست، گفت: این مکان‌ها جدید نیستند، ۲۰ سال است که مطرح می‌کنند. ۲۰ سال است که بر ایران فشار می‌آوردند که این فشارهای۲۰ سال گذشته موجب مذاکرات مستمر شده است.

اسلامی افزود: دولت‌های گوناگون مذاکره کردند و حاصلش برجام شد، از برجام بیرون رفتند و به تعهدات خودشان پای‌بند نبودند، امروز می‌خواهند بازگردند؟ بسم‌‌الله، تشریف بیاورند؛ همانی که در برجام توافق شده ملاک است. موارد ادعایی و اتهامی را کنار بگذارند، ایران خودش را محدود کرد که اعتمادسازی کند و فقط ایران در این توافق ماند؛ طرفین تعهدات خودشان را اجرا نکردند.