سیستان و بلوچستان طی هفته‌های اخیر صحنه اعتراضات شهروندان بوده است.  دیروز ۱۳ آبان نیز در چند شهر این استان از جمله زاهدان، راسک، خاش و سراوان گروهی از معترضان پس از برگزاری نماز جمعه به خیابان‌ها آمدند و این شهرها صحنه درگیری و تنش شد.

 تسنیم در مورد ناآرامی‌‌های خاش نوشت: «عده‌ای اغتشاشگر در شهر خاش ظهر جمعه به سمت فرمانداری شهرستان هجوم بردند. این افراد ابتدا نسبت به سردادن شعارهای ساختارشکنانه و در ادامه به سنگ‌پرانی و تیراندازی به سمت فرمانداری خاش اقدام کردند.

این اقدامات با واکنش نیروهای امنیتی مستقر در فرمانداری مواجه شده و در این درگیری‌ها عده‌ای مجروح شدند. اغتشاشگران همچنین تعدادی خودرو را به آتش کشیدند.»

ایرنا نیز در گزارشی به بررسی اتفاقات روز جمعه شهرستان خاش پرداخت و ماجرا را اینطور روایت کرد: «برخی معترضان پس از اقامه نمازجمعه اهل سنت مسجد الخلیل در خاش با اقدامات هنجارشکنانه خود فضای شهر را ناآرام کردند.

این افراد شعارهای هنجارشکنانه سر دادند و فضای آرام این شهر را برای مدت کوتاهی ملتهب کردند. آنها همچنین به سمت فرمانداری خاش که در مسیر بازگشت نمازگزاران مسجد الخلیل اهل سنت بود اقدام به سنگ پراکنی کردند. تعدادی از معترضان هم  به سمت فرمانداری خاش تیراندازی کردند و یک کیوسک پلیس نیز در این شهر توسط آنها به آتش کشیده شده است. گفته می‌شود چند مامور انتظامی در جریان این اعتراضات زخمی شدند. برخی کانال‌ها از تسخیر فرمانداری این شهر خبر دادند اما این اخبار در مسیر خبر سازی‌های دروغین قبلیشان است. به گفته فرماندار خاش، در حال حاضر شهر آرام است و مشکل خاصی در این زمینه نیست.

ترور امام جماعت یک مسجد در زاهدان

امام جماعت مسجد «مولای متقیان» زاهدان به ضرب گلوله کشته شد. در خبری دیگر از این استان، فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان شامگاه پنجشنبه اعلام کرد که امام جماعت مسجد «مولای متقیان» زاهدان توسط افراد «مسلح ناشناس» به ضرب گلوله کشته شد.

به گزارش ایرنا، احمد طاهری گفت، به هنگام اذان مغرب در خیابان جمهوری شهر زاهدان، سجاد شهرکی، روحانی و امام جماعت مسجد مولای متقیان، در مقابل این مسجد توسط افراد «مسلح ناشناس» هدف قرار گرفت. فرمانده انتظامی سیستان و بلوچستان اضافه کرده است، افراد مسلح با دو خودرو پژو و پراید با صورت‌های پوشیده و با کلت کمری اقدام به تیراندازی به سمت امام جماعت مسجد مولای متقیان کردند که او از «ناحیه سر و سینه مورد اصابت گلوله قرار می‌گیرد». طبق این گزارش، سجاد شهرکی پس از این تیراندازی سریعا به یک مرکز درمانی اعزام می‌شود اما به دلیل شدت جراحات در نهایت جان باخت. هنوز هیچ گروهی مسئولیت این حمله را به عهده نگرفته است.

این رخداد واکنش مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان، را به دنبال داشت که در پیامی آن را محکوم کرد. مولوی عبدالحمید در این پیام گفته است: «خبر ترور ناجوانمردانه یک امام مسجد در شهر زاهدان باعث تأسف و تألم گردید. بنده این نوع قتل‌ها را - با هر انگیزه‌ای که انجام بگیرند - شدیدا نکوهش و محکوم می‌کنم.»

دلجویی آیت‌الله موسوی تبریزی  از مولوی عبدالحمید

در پی اتفاقات دلخراش اخیر در زاهدان و کشته شدن عده‌ای از شهروندان، آیت‌الله سید حسین موسوی تبریزی، دبیرکل مجمع مدرسین و محققین حوزه علمیه قم، طی تماس تلفنی با مولوی عبدالحمید امام جمعه محترم اهل سنت زاهدان، از بروز چنین حوادثی در این شهر ابراز تاسف و برای درگذشتگان این وقایع، طلب مغفرت کرد. وی همچنین در این تماس تلفنی از مولوی عبدالحمید به‌دلیل توجه و درایت ایشان نسبت به مسائل ملی و کشوری تشکر کرد.