واکنش هاشمی‌طبا به پیشنهاد تازه احمدی نژاد

محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه در مراسم مسجد المهدی(عج) شهر صومعه‌سرا استان گیلان به مناسبت شهادت میرزا کوچک خان جنگلی حاضر شد و حسن روحانی را دعوت به مناظره تلویزیونی کرد.  او گفت «در مناظره حاضر شوید تا پوز شما را بزنیم» مصطفی هاشمی‌طبا در واکنش به این اظهارات گفت: احمدی‌نژاد موقعیت خودش را در جامعه خیلی بالا تصور می‌کند و شاید خود را متصل به خیلی جاهای عالم غیب می‌داند. بالاخره فکر می‌کند نور و هاله نور هم به کمکش می‌آید. اگر دیدگاه‌های پوپولیستی را ملاک قرار دهیم، احمدی‌نژاد پیروز مناظره خواهد بود، اما اگر ملاک مباحث منطقی باشد روحانی پیروز می‌شود. 

    


پیش‌بینی احمد توکلی از وضعیت تورم در سال آینده

احمد توکلی، نماینده مجلس شورای اسلامی به ایسنا گفت: در سال بعد از بحران، مقدار تورم بیش از سال بحران است، زیرا آثار آن با وقفه منتقل خواهد شد، در نتیجه ممکن است ما با تورم بزرگتری در سال آینده روبه‌رو شویم. این امر بدین دلیل است که آثار آن با وقفه منتقل خواهد شد، در نتیجه ممکن است ما با تورم بزرگتری در سال آینده روبه‌رو شویم. وی افزود: تا آخر آبان ماه میزان تورم 36 درصد بوده است، اما برای فقرا که بیشترین پول خود را صرف غذا می‌کنند، تورم در بخش خوراکی 55.9 درصد است.

    


توسعه روابط با همسایگان برای ایران اهمیت راهبردی دارد

محمود واعظی، رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در دیدار با وزیر تجارت ترکیه با تاکید بر اینکه توسعه روابط و همکاری‌ با همسایگان برای ایران اهمیتی راهبردی دارد، گفت: باید در راستای توسعه بیش از پیش مناسبات همه‌جانبه ایران و ترکیه تلاش کنیم. توافق رؤسای‌جمهور دو کشور برای رسیدن به هدف 30 میلیارد دلار در تبادلات تجاری و اقتصادی فی‌ما‌بین، اهمیت بسیار ویژه‌ای دارد و باید در راستای دستیابی به آن گام برداریم. «رخسار پکجان»، وزیر تجارت ترکیه نیز برگزاری پنجمین نشست شورای عالی همکاری‌های راهبردی تهران-آنکارا همزمان با سفر آتی دکتر روحانی به ترکیه را فرصتی مغتنم برای دستیابی به هدف 30 میلیارد دلاری در مناسبات و همکاری‌های دو کشور دانست.

    


انتقاد از محدود کردن یارانه به مددجویان

محمدحسین فرهنگی، نماینده اصولگرای مجلس دهم در واکنش به اظهارات محمود احمدی‌نژاد مبنی بر افزایش یارانه‌ها تا 900 هزار تومان، به ایلنا گفت:‌ بودجه هنوز به طور کامل روشن نشده است که بتوان نسبت به آن اظهارنظر کرد در مورد یارانه هم عکس آن را در بودجه آورده‌اند یعنی خواسته‌اند به جای اینکه دولت و حاکمیت مسئولیت یارانه را بپذیرند آن را به استان‌ها بسپارند و خودشان فقط تصمیم بگیرند که بنده موافق این تصمیم نیستم. تصمیمات در کشور باید دارای وحدت رویه باشد. افزایش یارانه به میزان گسترده یا محدود کردن اقشار محروم به مددجویان روش‌های درستی نیست، چراکه افرادی را داریم که مشاغل و درآمدهای بسیار ناچیزی دارند که مددجو هم به حساب نمی‌آیند و مشکلاتی در حد مددجویان دارند.

    


بودجه فرهنگی کشور به یک‌درصد هم نمی‌رسد

حجت‌الاسلام احمد مازنی، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به مهر گفت: متاسفانه بودجه فرهنگی در لایحه بودجه ۹۷، «۰.۷» درصد بود و جای تاسف است که بودجه فرهنگی کشور به یک درصد هم نمی‌رسد. درخواست ما این است که به نسبت اهمیت حوزه فرهنگ به این بخش توجه شود و حداقل باید ۵ درصد از بودجه کل کشور به مباحث فرهنگی اختصاص داده شود. وی با تاکید بر اینکه همه بخش‌های فرهنگ خلأهایی دارند که باید با افزایش بودجه برطرف شود، گفت: پس از ارائه لایحه بودجه ۹۸ به مجلس، در کمیسیون فرهنگی تلاش خواهیم کرد تا در شأن این بخش مهم، بودجه و هزینه به آن اختصاص داده شود.