در چهلمین روز از جانباختن مهسا (ژینا) امینی، سقز، تهران و دیگر شهرها و دانشگاه‌های کشور شاهد برپایی تجمعات اعتراضی و بروز تنش و التهاب در پی آن بود.

صبح دیروز، به رغم آنکه خانواده مهسا امینی در اطلاعیه‌ای ضمن تشکر و قدردانی از همراهی مردم و «همدردی با تمام کسانی که در این روزها هزینه‌ای متحمل شده‌اند»، اعلام کردند که «با توجه به شرایط و جهت پیشگیری از هرگونه مسأله ناگواری در روز چهلم ژینای عزیزمان مراسمی نخواهیم داشت»؛ جمعی از مردم سقز و شهرهای اطراف ضمن سردادن شعارهایی مانند «زن‌، زندگی، آزادی» خود را به قبرستان آیچی مزار مهسا امینی رساندند و یاد و خاطره او را گرامی داشتند.

همزمان گزارش‌هایی نیز از همراهی بازاریان و کسبه شهرهای بوکان، مهاباد، سنندج، سقز، دیواندره، مریوان، بانه و کامیاران با معترضان منتشر شد.

 

بروز تنش و قطعی اینرنت در کردستان

ایسنا در پی مراسم چهلمین روز جان‌باختن مهسا امینی در سقز نوشت:

-«جمعیت حاضر در مراسم چهلم مهسا امینی که در حالت حداکثری نزدیک به ۱۰ هزار نفر بودند، بعد از پایان مراسم در آرامستان به سمت شهر سقز حرکت کردند، اما در مسیر بازگشت به واسطه تحرکات برخی از آنها و استقرارشان در خیابان‌های شهر، فضا کمی ملتهب شد.

- جمعیت حاضر  در آرامستان اغلب شعارهایی با گویش کردی سر دادند.  در پایان مراسم آرامستان آیچی، برخی افراد بنا داشتند به مرکز نظامی ارتش حمله کنند که با ممانعت جمعی از مردم حاضر در مراسم پراکنده شدند.

-تعداد محدودی از حاضران در چهلم مهسا امینی در ابتدای شهر سقز با نیروهای انتظامی درگیری داشتند  که پس از آن پراکنده شدند و به حاشیه شهر رفتند.

-به دنبال التهابات و درگیری‌های پراکنده به‌وجود آمده بعد از مراسم  چهلم، به جهت ملاحظات امنیتی اینترنت شهر سقز قطع شد.»

با تصمیم استانداری کردستان، تمامی مدارس و دانشگاه‌های این استان در روز چهارشنبه همزمان با چهلم مهسا امینی، تعطیل اعلام شد.

استاندار کردستان پیش از این  در گفت‌وگو با ایرنا، موضوع برگزاری مراسم چهلم مهسا امینی را منتفی دانسته و گفته بود: «خانواده این مرحومه اعلام کرده‌اند که چنین مراسمی ندارند، وقتی خانواده اعلام می‌کند که مراسمی نداریم، پس چه کسی می‌خواهد مراسم برگزار کند؟ البته کسی جلوی مردم را نگرفته است. منعی هم برای برگزاری مراسم نداریم.»

اسماعیل زارعی کوشا با اشاره به اینکه «موضوع فوت خانم امینی تاکنون به‌عنوان یک ابزار و بهانه مورد سوء‌استفاده دشمن و رسانه‌های آنان قرار گرفته» افزود: «اکنون نیز سعی دارند چهلمین روز فوت این مرحومه را بهانه‌ای برای ایجاد التهاب مجدد قرار دهند، اما وضعیت استان خوشبختانه کاملا باثبات و پایدار است و مردم هم واقعا از شلوغی‌ها و ایجاد مزاحمت برای زندگی و کسب و کارشان خسته شده‌اند.»

استاندار صبح چهارشنبه سقز را از نظر امنیتی در وضعیت پایداری توصیف کرده و در پاسخ به سوالی مبنی بر خبر ایجاد محدودیت برای رفت و آمد به شهر سقز به منظور شرکت در  مراسم مهسا امینی، گفته بود: «مسأله بستن راه‌ها واقعیت ندارد. خانواده هم اعلام کردند که ما مراسم چهلم نداریم.

 استاندار کردستان همچنین با رد اخبار مربوط به قطعی و کندی اینترنت در سقز اظهار کرده بود: «اصلا چنین چیزی نیست. نه اینترنتی محدود شده، نه راهی مسدود شده، نه جایی تجمعی برگزار شده، نه جایی آتش گرفته، ما تایید می‌کنیم که وضعیت در شهر آرام است.»

 

برگزاری تجمعات اعتراضی در تهران و برخی شهرها

علاوه بر سقز، همزمان با فرا رسیدن چهلمین روز فوت مهسا امینی تهران و برخی شهرهای کشور شاهد برگزاری تجمعات اعتراضی بود.

برخی اخبار تایید نشده از تجمعات مردمی در بیش از ۱۰ نقطه تهران ازجمله گیشا و امیرآباد، بازار، خیابان لاله‌زار، امین حضور، پاساژ علاالدین و بازار کامپیوتر تهران حکایت داشت.

همزمان مناطقی از شهرهای بزرگی همچون شیراز، مشهد، اصفهان، قزوین و ... نیز شاهد برپایی تجمعات اعتراضی بود.

دیروز تجمعات در سراسر کشور با شلیک گاز اشک‌آور از سوی مأموران امنیتی و آتش‌زدن سطل‌های زباله از سوی معترضین همراه بود.

در روایت ایسنا از تجمعات تهران آمده است: «امروز (چهارشنبه) در تعدادی از دانشگاه‌‌های تهران، از جمله دانشگاه تهران تجمعاتی با حضور دو طیف دانشجویان برگزار شد که تا بعداز ظهر به طول انجامید.

در بیرون از خیابان‌های دانشگاه از جمله خیابان انقلاب مردم با پوشیدن لباس مشکی حضور پررنگی داشتند و رفت و آمدها در پیاده‌رو‌های خیابان انقلاب از ظهر به بعد شکل ملتهبی به خود گرفت که به دنبال آن مغازه‌هایی که باز یا نیمه باز بودند، به طور کامل تعطیل شدند.

عابران در پیاده‌روهای خیابان انقلاب اغلب با سکوت در رفت و آمد بودند که بدنبال شکسته شدن این فضا و سر دادن شعارهایی از سوی برخی از آنها ماموران انتظامی نیز با ابزارهای در اختیار خود سعی در پراکنده کردن جمعیت داشتند.

بوق‌های ممتد اتوموبیل‌ها در خیابان انقلاب، آتش زدن زباله‌های تجمیع شده در پیاده‌روها در نبود سطل‌های زباله و استنشاق گاز اشک‌آور از مشخصات شاخص فضای ملتهب عصر خیابان انقلاب تا چهارراه ولیعصر به شمار می‌رفت.»

 

 

ادامه اعتراضات دانشجویی در دانشگاه‌ها

 مطابق تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، دانشجویان دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی، علوم تحقیقات، دانشکده دانپزشکی دانشگاه آزاد تهران، دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران، دانشگاه چمران اهواز، دانشگاه بابایی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی بهشتی تهران، دانشکده فنی دانشگاه تهران، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه آزاد شیراز پردیس صدرا، دانشگاه تهران مرکز واحد پونک، دانشگاه بوعلی همدان و دانشگاه رسام کرج روز چهارشنبه تجمع اعتراضی برگزار کردند و شعارهایی از جمله «عزا عزاست امروز» سردادند.

هم‌زمان  بیانیه‌ای با امضای جمعی از دانشجویان دانشگاه‌های شهید بهشتی، صنعتی شریف، امیرکبیر، تهران، تربیت مدرس و علامه طباطبایی منتشر شد که در آن با اشاره به ادامه اعتراضات در چهل روز گذشته و برخورد نیروهای امنیتی و حراست دانشگاه‌ها با دانشجویان آمده است: «ما دانشجویان نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم چشممان را بر این فجایع ببندیم. ما هشدار می‌دهیم که این‌بار صدای دانشجویان خاموش شدنی نیست؛ تمام مسئولین وزارتخانه علوم و رؤسای دانشگاه‌ها باید بدانند که اگر مطالبات ما پاسخ داده نشود، کنش‌های اعتراضی ما ادامه خواهد داشت.»

در ادامه این بیانیه، پایان برخوردهای امنیتی با دانشجویان معترض در دانشگاه‌ها، آزادی بدون قید و شرط دانشجویان زندانی و شنیدن صدای اعتراضی دانشجویان" از جمله مطالبات این گروه عنوان شده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که اعتراضات دانشجویی همزمان با چهلمین روز درگذشت مهسا امینی به بروز تنش و درگیری در برخی دانشگاه‌ها منجر شد.

 

 

در تجمع جامعه پزشکی چه گذشت؟

دیروز همزمان با تلاش برخی پزشکان برای برپایی تجمع در برابر سازمان نظام پزشکی، قائم مقام این سازمان در اعتراض به حضور نیروهای امنیتی، شلیک گاز اشک‌آور و آنچه بی‌احترامی به پزشکان خوانده شده است از سمت خود استعفا داد.

محمد رازی، قائم مقام سازمان نظام پزشکی تهران بزرگ در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره استعفای خود از سمت قائم مقامی این سازمان، اظهار کرد: دلیل این موضوع عدم احترام به جامعه پزشکی و هتک حرمت به پزشکانی بود که قصد برگزاری تجمعی مسالمت آمیز در این سازمان را داشتند.

 وی افزود: همچنین دلیل دیگر این استعفا، تعدی به خانه پزشکان و امنیتی کردن فضای اطرف سازمان نظام پزشکی و دانشگاه بود.

رازی بیان کرد: نه تنها اجازه برگزاری تجمع را ندادند، بلکه درهای سازمان نظام پزشکی را بسته و اجازه ورود به پزشکان را هم ندادند. در زمان اعتراض بنده به برخورد توهین‌آمیز با یکی از پزشکان حاضر و درخواست از آنها برای رها کردن ایشان به من هم بی‌احترامی شد.

قائم مقام مستعفی سازمان نظام پزشکی یادآور شد: دامنه این بی‌احترامی‌ها به دکتر علویان، رئیس نظام پزشکی تهران بزرگ هم رسید و زمانی که ایشان در حال صحبت کردن و دعوت به‌ آرامش بود به ایشان هم اسائه ادب شد.